9 119 läst ·
56 svar
9k läst
56 svar
Långa (eller korta) solcellspaneler
5% är en evighet och helt orimligt, med den skillnaden hade optimerare varit minst 3% effektivare på helt oskuggade Jag är intresserad av vad det skiljer i praktiken på en inkörd anläggning som gått i ett par år.martin43 skrev:
Panelerna brukar vara specade 0..+5% på effekten. I praktiken har man lite bättre än så men några procent är det. Sen efter några år skiljer det något lite mer beroende på degradering. Men inte "mycket". Växelriktaren anpassar strömmen efter den sämsta panelen (annars kopplas den ju bort av sina bypassdioder).
Ska man vara övertydlig krävs det 750/60=12,5 (13) respektive 750/85=9 paneler/optimerare för att hålla ett Solaredge-system vaket. Och att det börjar bli lite ljus på natten/morgonen.R Robert-san01 skrev:Det är olika för de olika modellerna och vilken växelriktare de kopplas mot och i vilket land. Ex P370 behöver i Sverige ha minst 14st i slingan om det är en 3-fas växelriktare och det är för att de skall kunna klara 750V totalt.
Alla dessa 14 behöver inte ge någon märkbar energi för att starta, men systemet måste kunna lägga spänning över dem.
Det som är största skillnaden mellan optimerade system och sträng är att var optimerare låter panelerna som är kopplade mot dem jobba mot sitt optimala Maximum Power Point (MPP). Med ett vanligt sträng system är det inte säkert att det alla paneler kommer att jobba mot MPP. Växelriktaren kommer att ställa in MPP mot snittet för hela strängen då det är en ström som går genom alla paneler.
"Startproblem" är totalt ointressant och irreleveant både för optimerarsystem och vanligt strängsystem. Det är aldrig ett problem öht om man byggt systemet enligt resp. tillverkares specar.
För 20 år sen när VR hade smalt MPP-område och dålig verkningsgrad vid låg last då var frågan möjligen intressant. Annars är det mest gamla myter och missuppfattningar att det skulle ha någon som helst praktisk betydelse.
Det beror på hur mycket vandrande skugga man har.A Arnodt skrev:SolarEdge är bara meningsfullt om paneler skuggas. Då kan varje effektoptimerare plocka ut varje panels ögonblickliga maximala effekt, även ur skuggad panel, men givetvis då lägre effekt. Har man inget som skuggar panelerna, då faller detta bort, och ingen effektvinst med SolarEdge. Då väljer man vanlig växelriktare. Dessutom finns problemet med trasiga effektoptimerare som ska byta ut. Det kan ta månader att få ersättnings-effektoptimerare från SolarEde. Fallet ska utredas av dem, innan klartecken. Känslig elektronik likt effektoptimerare är bäst att ha inomhus inte på taket i obarmhärtigt klimat. Därför bättre att avstå ifrån SolarEdge när man har oskuggat panelfält eller då endast ett par paneler som drabbas av skugga.
I fall där man har mycket vandrande skugga över panelerna eller fler än tre tak(t.ex. 4 tak eller fler) olika väderstreck och taklutningar, där kommer SolarEdge till sin rätt. Då är man rätt med ett solaredgesystem.
Vandrar skuggan på upp till 10% av panelerna så ger SE system ca 2% mer än om man skulle ha kört utan SE system. (Detta enl oberoende studier)
Detta gör att SE system inte är prisvärda då man aldrig fårigen pengarna för vad SE system kostar extra.
Det har testats samma resultat (ca 2% mer) med Tigo system där Tigo optimerarna bara sitter på de drabbade panelerna till en bråkdel av kostnaden av motsvarande SE system.
Så har man vandrande skugga på max 10% av panelerna är ev Tigo optimerare prisvärda.
Plus att Tigo inte har problem med EMC-störningar som SolarEdge har.
Ytterligare enfördel för Tigo är att de fungerar med vilken växelriktare som helst.
Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa SolarEdge.
För mycket strul (EMC problem, dålig hållbarhet och långa väntetider vid reklamation)
& aldrig kostnads effektivt.
PS EMC problem = du kan bli tvingad att ta ned hela sitt system som denna stackars man:
https://www.elinstallatoren.se/2020/05/per-ove-tvingades-ta-ner-solcellerna-de-stor/
https://www.elinstallatoren.se/2020/05/telia-ingen-tvekan-att-solcellerna-sprider-storningar/
Evighet?F fsn skrev:
Det FÅR skilja upp till 5% mellan panelerna skrev jag.
Mina verkar skilja ca 3% men enligt flashlistan borde de skilja max 0,6%. Men det beror ju såklart på hur gammal halvbortregnad fågelskit, damm pollen mm råkar ligga på panelerna. Det påverkar de där enstaka procenten.
Det är precis detta som gör det hugget som stucket ang produktionen som jag skrev nånstans tidigare.
Du förlorar lite i optimerarna. Du har lite bättre verkningsgrad på VR. Men dessa ihop blir fortfarande något lägre (< 1%). Du vinner lite på att även med nya paneler skiljer det en aning mellan panelerna. Och efter ett tag med degradering lite olika mycket på olika paneler samt lite olika mycket smuts osv så går det jämt upp vid nytt och lite plus över tid. LITE.
Men det roligaste av allt: Om någon sitter och funderar på om ett system ger 1 eller 2% mer så sitter man och funderar på helt fel saker.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Har du läst artikeln om han som fick plocka ner sina solceller? Det var pga bygglov. Inte pga optimerare eller EMC.M MrDizzy skrev:Det beror på hur mycket vandrande skugga man har.
Vandrar skuggan på upp till 10% av panelerna så ger SE system ca 2% mer än om man skulle ha kört utan SE system. (Detta enl oberoende studier)
Detta gör att SE system inte är prisvärda då man aldrig fårigen pengarna för vad SE system kostar extra.
Det har testats samma resultat (ca 2% mer) med Tigo system där Tigo optimerarna bara sitter på de drabbade panelerna till en bråkdel av kostnaden av motsvarande SE system.
Så har man vandrande skugga på max 10% av panelerna är ev Tigo optimerare prisvärda.
Plus att Tigo inte har problem med EMC-störningar som SolarEdge har.
Ytterligare enfördel för Tigo är att de fungerar med vilken växelriktare som helst.
Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa SolarEdge.
För mycket strul (EMC problem, dålig hållbarhet och långa väntetider vid reklamation)
& aldrig kostnads effektivt.
PS EMC problem = du kan bli tvingad att ta ned hela sitt system som denna stackars man:
[länk]
[länk]
Sedan sitter det anläggningar med optimerare från SolarEdge på Helsingborgs brandstationer och på Kalmar flygplats.
När ESV mätte på Kalmar fick man inga värden som överstiger några gränsvärden eller några störningar så man struntade i att skriva någon rapport. (Ja, jag har sett mailväxlingen efter mätningarna i Kalmar.)
Säger inte att SolarEdge är bäst, men tycker inte om när det sprids halvsanningar.
är det eventuellt effekttolerans du menar på +/-3?martin43 skrev:
Evighet?
Det FÅR skilja upp till 5% mellan panelerna skrev jag.
Mina verkar skilja ca 3% men enligt flashlistan borde de skilja max 0,6%. Men det beror ju såklart på hur gammal halvbortregnad fågelskit, damm pollen mm råkar ligga på panelerna. Det påverkar de där enstaka procenten.
Det är precis detta som gör det hugget som stucket ang produktionen som jag skrev nånstans tidigare.
Du förlorar lite i optimerarna. Du har lite bättre verkningsgrad på VR. Men dessa ihop blir fortfarande något lägre (< 1%). Du vinner lite på att även med nya paneler skiljer det en aning mellan panelerna. Och efter ett tag med degradering lite olika mycket på olika paneler samt lite olika mycket smuts osv så går det jämt upp vid nytt och lite plus över tid. LITE.
Men det roligaste av allt: Om någon sitter och funderar på om ett system ger 1 eller 2% mer så sitter man och funderar på helt fel saker.![]()
Att ESV har mätt EMC för SolarEdge optimerare har jag då lyckats missa. Får kolla upp det, alltid bra med mer infoR Robert-san01 skrev:Har du läst artikeln om han som fick plocka ner sina solceller? Det var pga bygglov. Inte pga optimerare eller EMC.
Sedan sitter det anläggningar med optimerare från SolarEdge på Helsingborgs brandstationer och på Kalmar flygplats.
När ESV mätte på Kalmar fick man inga värden som överstiger några gränsvärden eller några störningar så man struntade i att skriva någon rapport. (Ja, jag har sett mailväxlingen efter mätningarna i Kalmar.)
Säger inte att SolarEdge är bäst, men tycker inte om när det sprids halvsanningar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Kan tillägga att den anläggning man hittills mätt mest störningar ifrån är en FerroAmp med Maxwell kretsar. Har för mig att det var den som störde ut Telias station. Maxwell har (ev haft) försäljningsförbud i Australien pga de störde ut TV nätet.
Helsanningen är att det finns extremt många SolarEdge anläggningar som ligger klart över gränsvärdena. Det är nog också väldigt nära helsanningen att flertalet (eller väldigt många) av de installatörer som jobbar mot privatmarknaden inte har kunskapen och kompetensen att bygga ett sånt system så det uppfyller gränsvärdena, och troligtvis inte skulle klara av att få lönsamhet om dom försökte heller. Det är väl också så att SolarEdge produkterna är individuellt certifierade och inte systemcertifierade öht? En annan helsanning är väl också att ingen riktigt vet konsekvensen av att sitta på en EMC-strålande anläggning? Det kan komma krav på komplettering, omdragning av returkablar eller i värsta fall byte till annan växelriktare utan optimerare eller byte till uppdaterade optimerare. Även om det inte är rikligt så är det inte omöjligt.R Robert-san01 skrev:Har du läst artikeln om han som fick plocka ner sina solceller? Det var pga bygglov. Inte pga optimerare eller EMC.
varför ta risken med SE när det finns fullt fungarande alternativ?
Tyvärr verkar det som att en del installatörer inte ens öppnar installationsanvisningen. Det är nog många anläggningar som är utförda som en stor öppen lopp (returledaren går inte tillbaka samma väg parallellt med den andra ledaren). Detta är särskilt illa i ett system med optimerare. Alla kablar ska ligga tätt ihop överallt utom i takgenomföringen.F fsn skrev:Det är nog också väldigt nära helsanningen att flertalet (eller väldigt många) av de installatörer som jobbar mot privatmarknaden inte har kunskapen och kompetensen att bygga ett sånt system så det uppfyller gränsvärdena.
Det är väl också så att SolarEdge produkterna är individuellt certifierade och inte systemcertifierade öht?
Apropå intyg om EMC så intygar man per produkt man säljer, eftersom det inte finns några andra krav. Gör man särskilda EMC-mätningar på stora solcellsparker och liknande??
jag kan bara relatera till andra produkter anslutna till elnätet där man gör systembaserade EMC-certifieringar. Det är som jag ser det fullständigt meningslöst med certifiering på produktnivå när vare sig växelriktare eller optimerare fungerar eller är avsedda att användas enskilt.martin43 skrev:
Tyvärr verkar det som att en del installatörer inte ens öppnar installationsanvisningen. Det är nog många anläggningar som är utförda som en stor öppen lopp (returledaren går inte tillbaka samma väg parallellt med den andra ledaren). Detta är särskilt illa i ett system med optimerare. Alla kablar ska ligga tätt ihop överallt utom i takgenomföringen.
Apropå intyg om EMC så intygar man per produkt man säljer, eftersom det inte finns några andra krav. Gör man särskilda EMC-mätningar på stora solcellsparker och liknande??
Klicka här för att svara