ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Om hurtsarna verkligen ser ut så där med så låga lådfronter skulle jag ta de korta (tycker iof. att även de är ganska långa), de långa blir för dominerande. Med högre lådfronter är det en mer öppen fråga.
Men egentligen skulle jag nog undvika T-grepp överhuvudtaget, känns inte så modernt längre imho.
/U
Men egentligen skulle jag nog undvika T-grepp överhuvudtaget, känns inte så modernt längre imho.
/U
har runda knoppar på både lådor och luckor och det är tillräckligt för att öppna lättrullande lådor med tvåfingergrepp
. Tycker som ullberg att båda TS modeller är för dominerande när man tänker hela köket. Den trenden verkar också passerat när man kollar nya kataloger.
På jobbet monterades sådana horisontellt och centrerat också på väggskåpsluckor och det var evigt gissande åt vilket håll luckorna egentligen ska öppnas för det fanns ingen synlig logik i det. I egen kök skulle man till slut lära sej hur de öppnas men inte om man övar bara 1-2 gånger om dagen - minst sagt var det irriterande att dra fel 50% av tillfällen. Gissar att TS gäster får samma problem om de ska använda detta kök.
Ser ingen nytta av att ha så långa grepp ... varken praktisk eller estetisk ....möjligtvis till att hänga kökstrasan på tork men då räcker det en sådan reling vid spisen gott och väl.
Hoppas TS kan ångra köpet om min motivation godkäns
gaia
På jobbet monterades sådana horisontellt och centrerat också på väggskåpsluckor och det var evigt gissande åt vilket håll luckorna egentligen ska öppnas för det fanns ingen synlig logik i det. I egen kök skulle man till slut lära sej hur de öppnas men inte om man övar bara 1-2 gånger om dagen - minst sagt var det irriterande att dra fel 50% av tillfällen. Gissar att TS gäster får samma problem om de ska använda detta kök.
Ser ingen nytta av att ha så långa grepp ... varken praktisk eller estetisk ....möjligtvis till att hänga kökstrasan på tork men då räcker det en sådan reling vid spisen gott och väl.
Hoppas TS kan ångra köpet om min motivation godkäns
gaia
Medlem
· Västerbottens län
· 18 068 inlägg
Tycker de är för långa eller mycket för långa.
Risk att fastna i pinnarna också
Protte
Risk att fastna i pinnarna också
Protte
De långa! Kärringen mot strömmen 
De kortare ser lite mesiga ut. Men beror ju lite på hur övriga köket ser ut.
Är det mycket långa detaljer i köket kanske det blir bra.
(Säger han som inte har nån formkänsla för 5 öre, så ta mina råd med en kärra salt)
De kortare ser lite mesiga ut. Men beror ju lite på hur övriga köket ser ut.
Är det mycket långa detaljer i köket kanske det blir bra.
(Säger han som inte har nån formkänsla för 5 öre, så ta mina råd med en kärra salt)
Avråder modellen, avråder liggande på skåpluckor. Haft liknande i två kök och just gissningen åt vilket håll skåpet skall öppnas ör irriterrande. Den längre modellen riskerar att krocka med skåpet bredvid vid öppet läge. Fick inbuktning i ett kylskåp pga mellanlångt liggande handtag. Inte snyggt att ha en silikonplutt mitt på kylen 
Rekommenderar greppvänligt, halvrundat handtag. Mest lättarbetat i kök. Är inne på mitt fjärde kök sedan 2007.
Rekommenderar greppvänligt, halvrundat handtag. Mest lättarbetat i kök. Är inne på mitt fjärde kök sedan 2007.
Wow! Tack för all feedback! 
Lite klargörande:
På överskåpen / skafferi ska handtagen monteras vertikalt på den sidan som man öppnar de på.
På det aktuella skåpet är det 4 st 10 cm höga lådor och 2 st 20 låder. De andra lådorna i köket är i stort sett likadana.
Det är ingen risk att handtagen slår i kyl/frys eller något annat som kan ge märken någonstans.
Vi har valt handtagsmodellen av praktiska skäl. De har bra ergonomi och är lätta att hålla rent vilket är viktigt för oss. Handtagen går dock att lämna tillbaka och vi är definitivt öppna för andra förslag!
Lite klargörande:
På överskåpen / skafferi ska handtagen monteras vertikalt på den sidan som man öppnar de på.
På det aktuella skåpet är det 4 st 10 cm höga lådor och 2 st 20 låder. De andra lådorna i köket är i stort sett likadana.
Det är ingen risk att handtagen slår i kyl/frys eller något annat som kan ge märken någonstans.
Vi har valt handtagsmodellen av praktiska skäl. De har bra ergonomi och är lätta att hålla rent vilket är viktigt för oss. Handtagen går dock att lämna tillbaka och vi är definitivt öppna för andra förslag!
Hur ser skarven ut mellan "fästfötterna" och själva handtagen?Aloha skrev:Wow! Tack för all feedback!
Lite klargörande:
Jag håller själv på med nytt kök nu och vi valde bort handtag med någon form av skarv just på grund av enkelhet att hålla rent.
Kan vara något att tänka på.
Vi valde följande pga att det är ett bra avstånd mellan lucka och handtag så onödiga fettfläckar på luckan undviks samt att dom är släta utan skarvar så därmed lätta att hålla rent.
http://www.bygghemma.se/inomhus/inr...ag/handtag-zong-beslag-design/p-198400-198404
Men gillar ni designen på dom ni valt, då tycker jag ni ska köra på dom. Det är ni som ska använda köket.
De handtagen vi har föreslagt har en liten skarv på baksidan men det fastnar inte smuts i den.reactor skrev:Hur ser skarven ut mellan "fästfötterna" och själva handtagen?
Jag håller själv på med nytt kök nu och vi valde bort handtag med någon form av skarv just på grund av enkelhet att hålla rent.
Kan vara något att tänka på.
Vi valde följande pga att det är ett bra avstånd mellan lucka och handtag så onödiga fettfläckar på luckan undviks samt att dom är släta utan skarvar så därmed lätta att hålla rent.
[länk]
Men gillar ni designen på dom ni valt, då tycker jag ni ska köra på dom. Det är ni som ska använda köket.
Era handtag är väldigt snygga faktiskt! Har du någon bild ifrån erat kök med de monterade? Vet du om man kan se de "live" hos någon kedja?
Jag letade efter någonstans där man kunde titta på dom, slutade med att beställde några på prov. La en order på alla som jag behövde efter det.Aloha skrev:
Våra kommer inte att vara monterade fören i slutet på Mars.
Beijers och XL bygg ska vara åf, men dom hade inte den modellen här i Kalmar iaf.
Har du något förslag på greppvänligt, halvrundat handtag?Jäderberg skrev:Avråder modellen, avråder liggande på skåpluckor. Haft liknande i två kök och just gissningen åt vilket håll skåpet skall öppnas ör irriterrande. Den längre modellen riskerar att krocka med skåpet bredvid vid öppet läge. Fick inbuktning i ett kylskåp pga mellanlångt liggande handtag. Inte snyggt att ha en silikonplutt mitt på kylen
Bifogar bild på mina. Har dock ingen aning om märke. Köpta via vår Marbodal återförsäljare. Jättesköna! (O snygga tycker jag).
Tack för tipset. XL Bygg här i Stockholm hade de hemma, dock bara de kortare. Jag köpte hem ett par för att testa och även om de vore lite längre så tycker jag att de ser lite väl små ut.. Jag köpte även på mig en liknande modell som var ungefär lika långa som de längre men jag tycker de ser så små ut på 80-breda lådor.reactor skrev:
Det här var helt klart det jobbigaste beslutet i hela köksprocessen!