F
martin43 martin43 skrev:
Om det blir aktuellt med olika paneler (effekt/storlek) och i olika riktningar så finns ju bara Solaredge och Huawei med optimerare. Då går det att blanda panelmodeller, riktning och vinkel som man vill.
man kan som sagt ha olika riktningar på taken och ändå köra med en helt vanlig växelriktare med två trackers. Det finns oändligt med extremt bra argument för varför man inte skall installera ett SolarEdge idag tycker jag. Eller ett system med individuella optimerare heller för den delen.

Sen så finns det visst andra alternativ, Tigo optimerare kan man ha och då kör man dom på vilken växelrktare man vill, då kan man sätta optimering bara på de paneler som behöver det. Man skulle kunna bygga med miniväxelriktare på taket med om man vill det.

T
Hej -
kan företag som cellsolar och sveasolar exempelvis reda ut detta med optimerare och solaredge och ge ett bra förslag eller behöver jag borra ner i alla tekniska detaljer ni diskuterar själv?
Mina krav ser ut ungefär såhär:

Jag vill ha paneler på 3 takfall i Ost/syd/Väst.
Jag vill ha så stora paneler som möjligt (minst 2.4m pga min fallhöjd på 2.8m)
Jag vill vara så nära mina 13000kWh som möjligt - minst 80%
Jag vill ha svarta paneler .
Jag vill ha optimalt utnyttjande utan överdrivet tekniskt komplicerade lösningar som bara ger liten effekthöjning
Jag vill ha en robust och underhållsfri konstruktion
Jag vill ha (möjlighet till) billaddare.
Jag vill kunna addera fler paneler i framtiden motsvrande minst 100% av 2020 förbrukning

Är dessa krav rimliga eller ska jag tänka över något?

F fsn skrev:
man kan som sagt ha olika riktningar på taken och ändå köra med en helt vanlig växelriktare med två trackers. Det finns oändligt med extremt bra argument för varför man inte skall installera ett SolarEdge idag tycker jag. Eller ett system med individuella optimerare heller för den delen.

Sen så finns det visst andra alternativ, Tigo optimerare kan man ha och då kör man dom på vilken växelrktare man vill, då kan man sätta optimering bara på de paneler som behöver det. Man skulle kunna bygga med miniväxelriktare på taket med om man vill det.
Ojdå. Öm punkt?
Jaja låt oss ej sabba tråden nu.

T turbo100 skrev:
Hej -
kan företag som cellsolar och sveasolar exempelvis reda ut detta med optimerare och solaredge och ge ett bra förslag eller behöver jag borra ner i alla tekniska detaljer ni diskuterar själv?
Mina krav ser ut ungefär såhär:

Jag vill ha paneler på 3 takfall i Ost/syd/Väst.
Jag vill ha så stora paneler som möjligt (minst 2.4m pga min fallhöjd på 2.8m)
Jag vill vara så nära mina 13000kWh som möjligt - minst 80%
Jag vill ha svarta paneler .
Jag vill ha optimalt utnyttjande utan överdrivet tekniskt komplicerade lösningar som bara ger liten effekthöjning
Jag vill ha en robust och underhållsfri konstruktion
Jag vill ha (möjlighet till) billaddare.
Jag vill kunna addera fler paneler i framtiden motsvrande minst 100% av 2020 förbrukning

Är dessa krav rimliga eller ska jag tänka över något?
Du har kanske lite krav utöver "standard" men inget konstigt, jag tycker du ska skicka iväg frågan till dem. Det med riktningar, strängar osv kan alla seriösa företag.

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
billaddare har inget med solceller att göra. Elbil laddas med vanlig 3-fas växelström och kan du redan idag göra utan att ha solceller.

F fsn skrev:

Huawei kan du också optimera delar eller hela anläggningen med.

Du får dock inte rapid shutdown och pinpoint AFI om du inte har optimerare på alla.

F
martin43 martin43 skrev:
Ojdå. Öm punkt?
Jaja låt oss ej sabba tråden nu.
nej, inte för mig men kanske för de stackare som investerar i skiten som sen eventuellt får stängas ner.

F
R Robert-san01 skrev:
Huawei kan du också optimera delar eller hela anläggningen med.

Du får dock inte rapid shutdown och pinpoint AFI om du inte har optimerare på alla.
Fast Huawei var väl redan nämnt sen tidigare? Jag är ingen stor fantast av optimerare på taket öht faktiskt..

F fsn skrev:
Fast Huawei var väl redan nämnt sen tidigare? Jag är ingen stor fantast av optimerare på taket öht faktiskt..
Du nämnde Tigo som alternativ om man bara vill/behöver optimera någon enstaka panel. Det kan man göra med Huawei och deras optimerare också.

Det går att använda SolarEdge optimerare med andra växelriktare för enstaka paneler, men det kräver att man vet hur man går runt systemet.

T
A Arnodt skrev:
billaddare har inget med solceller att göra. Elbil laddas med vanlig 3-fas växelström och kan du redan idag göra utan att ha solceller.
Det var mest att man fick det inkluderat utan kostnad hos någon installatör och tänkte det kunda jag ju låta mig bjudas på...

Elbilladdare bjuder de säkert inte på, offertsumman höjs med ca minst 5000-10000 kr även om det inte redovisas separat.

T
A Arnodt skrev:
Elbilladdare bjuder de säkert inte på, offertsumman höjs med ca minst 5000-10000 kr även om det inte redovisas separat.
Ja så är det ju, no such think as free lunch - jag är väl medveten om det.
Men jag vet oxå att man kan få saker inkluderat med ett bättre pris än jag själv får om jag köper separat pga deras bruttopriser, därför prutar jag aldrig med pengar utan med tillbehör - ger mer tillbaka i min plånbok givet att jag behöver tillbehören förstås..

T
"thing" ska det vara :|

T
Någon tipsade om Cell Solar - finns det några kommentarer om dom?
Har ring och mailat men dom verkar inte gilla att svara..

Fick mina solceller installerade för ca 2 mån sen.
Och detta var vad jag komme fram till få jag tog rätt på all info jag kunde innan beställning:

1) liggande paneler pga att by-pass diodrarna sitter på kortsidan och det har visat sig att om panelerna ligger ner så generar de mer kWh över året
2) Anlägningar med Optimerare (SolarEdge & Tigo ) ger mer kWh, MEN ökningen är bara 2% vilket inte motiverar kostnaden. Hittade bara tre oberoende studier, alla andra var betalda av SolarEdge eller Tigo/SMA.
Ev kan Tigo optimerare vara prisvärda om man har kraftigt skuggade paneler , fast då får de inte vara fler än 10% av panelerna
3) Optimerare är ytterligare komponenter som kan gå sönder och SolarEdge har inte så bra "trackrecord" på varken hållbarhet eller snabbhet vid utbyte.
4) Ju större fysiska paneler ju större hävstångseffekt vid snö & vindlaster. Detta medför i sin tur att de KAN få kortare livstid i områden med mycket vind eller snö.
5) Bor precis vid kusten kan det vara värt med glas/glas paneler istället för glas/folie(plast) då inte är lika känsliga för salt och den typ av belastning som en kustmiljö medför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.