9 119 läst ·
56 svar
9k läst
56 svar
Långa (eller korta) solcellspaneler
Sida 1 av 4
Hej,
Jag har ett tak jag tänkte installera paneler på men det har en fallhöjd på 2.85cm så det blir lite trist med måtten.
Finns det paneler med 2.40 höjd, eller kanske 1.20 så kan jag passa in dom bättre?
Jag har googlat men alla websidor verkar mest ha fina bilder och en stor knapp för "gratis offert".
Tacksam för tips
Jag har ett tak jag tänkte installera paneler på men det har en fallhöjd på 2.85cm så det blir lite trist med måtten.
Finns det paneler med 2.40 höjd, eller kanske 1.20 så kan jag passa in dom bättre?
Jag har googlat men alla websidor verkar mest ha fina bilder och en stor knapp för "gratis offert".
Tacksam för tips
Det är inget som säger att du måste ha stående paneler.
Om du räknar på liggande istället hur stämmer måtten då??
Om du räknar på liggande istället hur stämmer måtten då??
Det är väl i princip ett optimalt mått för en 72-cells panel då rekommendationen är ca 30cm. Nu får du väl drygt 40cm ungefär men lev med det.T turbo100 skrev:Hej,
Tacksam för tips
Hej,
Tackar för tipsen!
Var kan man hitta paneler i olika storlekar?
Jag fick veta att det inte var lätt att blanda liggande och stående på samma tak om det var betongpannor under.
Hade gärna fått tag på 2.4 om någon kan tipsa var jag ska leta..
Tackar för tipsen!
Var kan man hitta paneler i olika storlekar?
Jag fick veta att det inte var lätt att blanda liggande och stående på samma tak om det var betongpannor under.
Hade gärna fått tag på 2.4 om någon kan tipsa var jag ska leta..
Har du inget annat tak att komplettera med? Generellt så är det effektivare att sätta paneler i två riktningar då man får en längre period med egenanvändning om under en längre tid av dagen minimierar eller helt utesluter köpt el. Än effektivare blir det om man kan gå på en standard 60 eller 72 cells ”bulkpanel” för helt rätt pris och slänger upp fler på två eller tre tak istället för att superoptimera ett tak och leta dyra lågvolymspaneler.T turbo100 skrev:
Både Jinko och Trina har väl större paneler men det är inte vanligt att man ser dessa. Tror Jinko tex har 78 cells på 550W eller mer som då borde bli runt, eller strax över 2200mm men jag kan inte minnas att jag sett dom nån stans.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Kolla med Cellsolar. De har 520W paneler i sitt sortiment och jag tror att de är ca 2,4x1,1m.
Men de säljer inte enbart paneler om det är det du är ute efter.
Men de säljer inte enbart paneler om det är det du är ute efter.
Hej,F fsn skrev:Har du inget annat tak att komplettera med? Generellt så är det effektivare att sätta paneler i två riktningar då man får en längre period med egenanvändning om under en längre tid av dagen minimierar eller helt utesluter köpt el. Än effektivare blir det om man kan gå på en standard 60 eller 72 cells ”bulkpanel” för helt rätt pris och slänger upp fler på två eller tre tak istället för att superoptimera ett tak och leta dyra lågvolymspaneler.
Både Jinko och Trina har väl större paneler men det är inte vanligt att man ser dessa. Tror Jinko tex har 78 cells på 550W eller mer som då borde bli runt, eller strax över 2200mm men jag kan inte minnas att jag sett dom nån stans.
Jag har egentligen 3 tak jag tänker mig fördelade över två bi-byggnader.
Det ena har taksida på 8,8 x 2,85 per sida och en vätter ost och den andra väst
Den andra byggnaden är mindre och har tak på 6.8 x 3.0 rakt i syd.
Dessa tre tak ger en total yta på ca 70m2.
Det finns ett mindre tak i anslutning till det i ost/väst oxå som är något mindre jag kan nytta i om nödvändigt.
Bygga med 2.4 paneler kanske hade blivit bra på de tre taken och om jag fattar det rätt är det en bra lösning att ha tre väderstreck så får man jämn försörjning.
Jag är ganska petig med det estetiska och det ligger betongpannor på nu. Jag har även funderat på att ta bort pannorna och ha panelerna som yttertak om inte kostnaden blir orimlig..
Jag har inte bestämt hur detta ska gå till ännu.R Robert-san01 skrev:
Jag tänker mig att en firma ska göra jobbet och lämna garanti.
Jag gissar att olika firmor bara saluför de paneler som dom har bäst avanser på (och är trygga med). Jag kommer dock överväga göra jobbet sjäkv om offerterna är vansinniga mot arbetet som krävs (hade liknande situation med VP för 20 år sedan, slutade med att jag installerade VP & panna själv)
Vad gäller växelriktare, ansluts olika paneler till växelriktare i olika grupper på nåt vis?
Om solen står i zenith kanske panelen i syd levererar max men ost/väst levererar 60% - hur balanserar man ihop dessa olika paneler så alla levererar vad dom kan?
Ska kolla med Cellsolar!
Tack för tips!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Det enkla svaret är att man ”gruppar” i takriktningarna och har en tracker för varje riktning. Då det verkar som om du skall ha tre riktningar så är det väl inte möjligt då det inte säljs så små växelriktare med tre trackers, två st är annars standard. Nu skall det faktiskt fungera bra att koppla in två olika takriktningar på samma tracker på de senaste växelriktarna från den mest kända tillverkarna som SMA och Fronius tex. Annars så är det individuell optimering med SolarEdge men jag hade inte ens funderat på en sån lösning. Finns ju svenska Ferroamp med.T turbo100 skrev:Jag har inte bestämt hur detta ska gå till ännu.
Jag tänker mig att en firma ska göra jobbet och lämna garanti.
Jag gissar att olika firmor bara saluför de paneler som dom har bäst avanser på (och är trygga med). Jag kommer dock överväga göra jobbet sjäkv om offerterna är vansinniga mot arbetet som krävs (hade liknande situation med VP för 20 år sedan, slutade med att jag installerade VP & panna själv)
Vad gäller växelriktare, ansluts olika paneler till växelriktare i olika grupper på nåt vis?
Om solen står i zenith kanske panelen i syd levererar max men ost/väst levererar 60% - hur balanserar man ihop dessa olika paneler så alla levererar vad dom kan?
Ska kolla med Cellsolar!
Tack för tips!
Om det blir aktuellt med olika paneler (effekt/storlek) och i olika riktningar så finns ju bara Solaredge och Huawei med optimerare. Då går det att blanda panelmodeller, riktning och vinkel som man vill.F fsn skrev: