Jag har en borrad vattenbrunn och har fått problem med att trycket i bostadshuset är mycket lägre än vid hydroforen.
Om man stänger alla kranar en stund och därefter öppnar så är flödet väldigt bra ca 30 sekunder men sjunker sen till
ca 5 liter/minut, vilket gör att badkarskranen knappt kan låsas i duschläget. Vattnet innehåller järn, mangan och kalk.
Pump och hydrofor är installerat i en byggnad ca 50 meter från bostadshuset och ansluten med PEM-slang.
Järn, mangan och jonbytarfilter är installerade i bostadshuset.
Fick tipset att galvade rör kan sättas igen varpå jag tog bort ett onödigt 2 meter galvat rör som satt på hydroforen.
Jag tog även bort 50 cm av PEM-slangen. Bägge nästan totalt igensatt.
Finns det något sätt att rensa PEM-slangen eller är det bara att gräva ner en ny?
Hur förhindrar jag att den sätts igen på nytt?
Det finns inget avlopp för backspolningen där hydroforen står så därför har jag inte flyttat filtren dit.
Halten av mangan var 0,78 mg/l och kalk 21dH och järn 0,15 mg/l när jag mätte för några år sedan.
Tacksam för råd.
Om man stänger alla kranar en stund och därefter öppnar så är flödet väldigt bra ca 30 sekunder men sjunker sen till
ca 5 liter/minut, vilket gör att badkarskranen knappt kan låsas i duschläget. Vattnet innehåller järn, mangan och kalk.
Pump och hydrofor är installerat i en byggnad ca 50 meter från bostadshuset och ansluten med PEM-slang.
Fick tipset att galvade rör kan sättas igen varpå jag tog bort ett onödigt 2 meter galvat rör som satt på hydroforen.
Finns det något sätt att rensa PEM-slangen eller är det bara att gräva ner en ny?
Det finns inget avlopp för backspolningen där hydroforen står så därför har jag inte flyttat filtren dit.
Halten av mangan var 0,78 mg/l och kalk 21dH och järn 0,15 mg/l när jag mätte för några år sedan.
Tacksam för råd.
Till att börja med, kolla upp alla silar som sitter på tappställena. På pipen på alla tappkranar finns en s,k perlator, det är som en fin sil som ska göra att vattnet känns mjukare. Lika med duschblandare, det sitter filter i dom två anslutningarna mot vägg på blandaren, blandaren lossas och då syns filtren i ingångarna till blandarna. Kan hjälpa tills du får ordning på alla rör. Nu kan jag inte alla filter, men har du kolfilter och bytt ut kolet, så följer det med ut och sätter sig i rören och krökarna, om det är trångt i dom.
Lägger till bilder på det borttagna galvröret och änden på PEM slangenJ jonaserik skrev:Till att börja med, kolla upp alla silar som sitter på tappställena. På pipen på alla tappkranar finns en s,k perlator, det är som en fin sil som ska göra att vattnet känns mjukare. Lika med duschblandare, det sitter filter i dom två anslutningarna mot vägg på blandaren, blandaren lossas och då syns filtren i ingångarna till blandarna. Kan hjälpa tills du får ordning på alla rör. Nu kan jag inte alla filter, men har du kolfilter och bytt ut kolet, så följer det med ut och sätter sig i rören och krökarna, om det är trångt i dom.
Kan du lossa slangen på andra sidan?
Då kan det gå med högtryck, roterande borste eller liknande. Dammsugare som klarar vatten kan med ordentlig tur få bort en del.
Men med tanke på vad slang kostar så skulle jag lägga i en ny och få upp en storlek. Jobbigt att gräva bara...
Då kan det gå med högtryck, roterande borste eller liknande. Dammsugare som klarar vatten kan med ordentlig tur få bort en del.
Men med tanke på vad slang kostar så skulle jag lägga i en ny och få upp en storlek. Jobbigt att gräva bara...
Mycket boss i dom delarna, litet hål. Sitter nog en hel del i T-korset mot tanken och ventilen efter. Blir nog att få till det, på bästa sätt kanske till sommaren och en totalenovering av din vattenanläggning. Inget som man vill göra vntertid.
För att inte tala om vad som finns i tanken. I botten en avtappningsventil och säkert täppt på insidan. släppa trycket och blåsa med en kompressor i bottenröret, så blir det hål och tanken kan tömmas. Luckan på tanken kan tas bort och det finns nya gummipackningar att köpa.
Men pass på, det kommer mycket skitvatten och det ska ut, helst inte i avloppet, utan ut i det fria.
För att inte tala om vad som finns i tanken. I botten en avtappningsventil och säkert täppt på insidan. släppa trycket och blåsa med en kompressor i bottenröret, så blir det hål och tanken kan tömmas. Luckan på tanken kan tas bort och det finns nya gummipackningar att köpa.
Men pass på, det kommer mycket skitvatten och det ska ut, helst inte i avloppet, utan ut i det fria.
Jag har bytt hydrofor och bottenventilen i den gamla var mycket riktigt igensatt. PEM-slangen är 60 år gammal så den har väl gjort sitt. Hade grävde brunn tills för 6 år sedan då vi fick problem med ytvatten i den. Tycker att mangan halten blev värre efter det.
Så det blir till att gräva till sommaren.
Är det ide att lägga den nya slangen i t.ex ett avloppsrör, så man kan byta utan att gräva? Eller är det inte värt kostnaden?
Är det ide att lägga den nya slangen i t.ex ett avloppsrör, så man kan byta utan att gräva? Eller är det inte värt kostnaden?
Hur många meter är det frågan om, det med ett avloppsrör att dra slangen i TJA , det bestämmer du själv.B Björn59 skrev:Jag har bytt hydrofor och bottenventilen i den gamla var mycket riktigt igensatt. PEM-slangen är 60 år gammal så den har väl gjort sitt. Hade grävde brunn tills för 6 år sedan då vi fick problem med ytvatten i den. Tycker att mangan halten blev värre efter det.
Vad har du för kvalitet på vattnet nu, lika som förut eller.
Avståndet är ca 50 meter. Kom att tänka på att risken finns att avloppsröret flyttar vatten på oönskat sätt. T.ex in i huset.J jonaserik skrev:
Efter borrningen blev kvaliteten på vattnet bättre förutom att halten mangan ökade.
Beror väl på om det är nedförsbacke till huset från brunnen. Ett avloppsrör är tätt och inget kommer in. Normalt så läggs bara slangen på frostfritt djup, är det inte frostfritt på någon del, så är det inte fel att stoppa in en värmekabeli slangen. Kanske på det grundaste stället, lägga isolering ovanpå. En ETL 10 kan tryckas upp till 75 - 80 meter. Ska då vara min 25 mm PEM. Samtidigt som du lägger slangen, ska du fram till grundaste stället, lägga en 16 mm PEM, för att kunna få en givare för elektronisk termostatstyrning av V-kabeln. Ingen mening med att värma för maskarna, ställs in för + 5 C och blir då en bättre ekonomisk drift av V-kkabeln.B Björn59 skrev:
Inkommande genom grundmur om det är så. Då sätts ett rör genom väggen som inifrån borras i cirka 35 grader ut, ( nedförsbacke ) som slangen träs genom i, så smalt rör som möjligt, då kan inget vatten rinna in.
Okej. Tack för alla tips.J jonaserik skrev:Beror väl på om det är nedförsbacke till huset från brunnen. Ett avloppsrör är tätt och inget kommer in. Normalt så läggs bara slangen på frostfritt djup, är det inte frostfritt på någon del, så är det inte fel att stoppa in en värmekabeli slangen. Kanske på det grundaste stället, lägga isolering ovanpå. En ETL 10 kan tryckas upp till 75 - 80 meter. Ska då vara min 25 mm PEM. Samtidigt som du lägger slangen, ska du fram till grundaste stället, lägga en 16 mm PEM, för att kunna få en givare för elektronisk termostatstyrning av V-kabeln. Ingen mening med att värma för maskarna, ställs in för + 5 C och blir då en bättre ekonomisk drift av V-kkabeln.
Inkommande genom grundmur om det är så. Då sätts ett rör genom väggen som inifrån borras i cirka 35 grader ut, ( nedförsbacke ) som slangen träs genom i, så smalt rör som möjligt, då kan inget vatten rinna in.
Nu har jag löst problemet. Det var en gammal skarv på PEM-slangen säkert 50 år av galvaniserat järn. Den skarven var totalt igensatt av rost. Efter att ha bytt ut den fungerar det som det ska och sörjan i PEM slangen blev urskjöljd.B Björn59 skrev:Jag har en borrad vattenbrunn och har fått problem med att trycket i bostadshuset är mycket lägre än vid hydroforen.
Tacksam för råd.
Klicka här för att svara