Jag har en paxfläkt i badrummet som just nu går via spirorör över till aluminiumslang till galler på fasaden.
Kanalen är dragen över bastun men jag tycker det väsnas lite väl mycket och har har en teori att ljudet uppstår när ljudet studsar mot alla vecken i aluminiumslangen.
Skulle en kanal helt i spirorör med 2st 45 graders böjar väsnas mindre?
Kanalen är dragen över bastun men jag tycker det väsnas lite väl mycket och har har en teori att ljudet uppstår när ljudet studsar mot alla vecken i aluminiumslangen.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Vanligaste felet med flexslang av bättre kvalite (den på bild) är att man ej drar ut den till max längdMVJK skrev:
Jag har en paxfläkt i badrummet som just nu går via spirorör över till aluminiumslang till galler på fasaden.
Billigare flex är bara dåligt som alternativ till allt
Alla flex ger turbolens och ger ett luftmotstånd mellan 40-60% högre än fasta kanaler och i detta, sammanhang så är ökat luftmotstånd=mer ljud
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Varför inte köpa en flexdämpare?
I mitt fall behöver jag inte hela längden, därför är den ganska kompakt. Men om jag tolkar dig rätt så skulle spiro-rör hela vägen inkl böj vara tystare? Överväger det då kostnaden är låg och taket fortfarande är öppet. När jag satt igen det med Bastupanel blir det mer omständigt att åtgärdaH Håbbe01 skrev:Vanligaste felet med flexslang av bättre kvalite (den på bild) är att man ej drar ut den till max längd
Billigare flex är bara dåligt som alternativ till allt
Alla flex ger turbolens och ger ett luftmotstånd mellan 40-60% högre än fasta kanaler och i detta, sammanhang så är ökat luftmotstånd=mer ljud
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden