Jag har en paxfläkt i badrummet som just nu går via spirorör över till aluminiumslang till galler på fasaden.

Kanalen är dragen över bastun men jag tycker det väsnas lite väl mycket och har har en teori att ljudet uppstår när ljudet studsar mot alla vecken i aluminiumslangen.

Skulle en kanal helt i spirorör med 2st 45 graders böjar väsnas mindre?

• Ventilationskanal av aluminiumslang och spirorör monterad i ett innertak med träreglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aluminiumslang för ventilation, använd i badrum för att koppla fläkten till fasadgaller.
    Skapa konto
  • Ett 45-graders böjt spirorör av metall för ventilationssystem i badrummet.
    Skapa konto
MVJK MVJK skrev:
Jag har en paxfläkt i badrummet som just nu går via spirorör över till aluminiumslang till galler på fasaden.

Kanalen är dragen över bastun men jag tycker det väsnas lite väl mycket och har har en teori att ljudet uppstår när ljudet studsar mot alla vecken i aluminiumslangen.

Skulle en kanal helt i spirorör med 2st 45 graders böjar väsnas mindre?
Vanligaste felet med flexslang av bättre kvalite (den på bild) är att man ej drar ut den till max längd

Billigare flex är bara dåligt som alternativ till allt

Alla flex ger turbolens och ger ett luftmotstånd mellan 40-60% högre än fasta kanaler och i detta, sammanhang så är ökat luftmotstånd=mer ljud

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
Varför inte köpa en flexdämpare?

H Håbbe01 skrev:
Vanligaste felet med flexslang av bättre kvalite (den på bild) är att man ej drar ut den till max längd

Billigare flex är bara dåligt som alternativ till allt

Alla flex ger turbolens och ger ett luftmotstånd mellan 40-60% högre än fasta kanaler och i detta, sammanhang så är ökat luftmotstånd=mer ljud
I mitt fall behöver jag inte hela längden, därför är den ganska kompakt. Men om jag tolkar dig rätt så skulle spiro-rör hela vägen inkl böj vara tystare? Överväger det då kostnaden är låg och taket fortfarande är öppet. När jag satt igen det med Bastupanel blir det mer omständigt att åtgärda

Dataspecifikationen för flexslangen (med fasta muffar) gäller när den är fullt utdragen och är redan då inte bra

Fasta spirorör och detaljer är det som gäller, helst då undvika 90 böjar om möjligt

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.