F
Jag får kolla på vinschen på närmaste Julavaruhus. Starkaste varianten har ju 5mm vajer och jag borde kunna klara mig med 3 mm. Då bör man få plats med nästan 3 ggr mer vajer. Sen är förhoppningen att det finns överskottsplats på trumman för resten.

Bara att få säga "vi ses vid toppstationen" på egen tomt är ju värt allt besvär med att bygga en linbana. Att den dessutom flyttar grejer är en bonus :)

hittade bu bärwire till vettigt pris?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Varför vänder du inte på steken och sätter vinschen vid dalstationen.
Antar att det är där du har tillgång till elström.:)

• Gilla
Frågan och 1 till
  • Laddar…
berrabongo skrev:
Varför vänder du inte på steken och sätter vinschen vid dalstationen.
Antar att det är där du har tillgång till elström.:)
Tänkte precis samma, förutsatt att du får plats med wiren i trumman på den winsch du ska använda så kan du ju ha winschen i dalstationen och dra den runt ett block i toppstationen.
Billigare borde det också bli, som ett exempel kostar 3mm wire 10,50 kr/m hos rinkaby rör medans ekkj för att mata eventuell winsch i toppstationen skulle kosta 38.80 kr/m där.

En lösning kan vara att ha vinchen på "dal stationen" och vända dragwiren över ett block på " fjällstationen. " Jag tänker om tillgången på ström är bättre där nere.

Skall du ha ett någorlunda vettigt spänningsfall på 70 meter kabel och 12 volt blir det dyrt.
75mm² kabel med 13 volts spänning ger ett fall på 1,3volt.

Om det bara funkar med 12v hade jag satt ett batteri i anslutning till motorn och en laddare. Men dra då 230Volt till till din toppstation och anslut laddaren där. Skall du ladda batteriet med 70 meter kabel kommer du att få lägga minst 200mm² kabel, då får du ett fall på 0,5v som laddaren måste kompensera för.

Edit: Jag räknade med en motor på 500w (38A)
Skall du inte köra winchen lite mer än då och då så kan du ju sätta ett par 80Ah batterier med en 50 eller 100w solpanel.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Skulle gärna få se bilder på linbanan! Nyfiken!

gaidin skrev:
Edit: Jag räknade med en motor på 500w (38A)
Skall du inte köra winchen lite mer än då och då så kan du ju sätta ett par 80Ah batterier med en 50 eller 100w solpanel.
Precis vad jag tänkte, sällankör man borde en solcell och batteri räcka långt. Kabel: 1m...

F
Sorry för frånvaron. Bifogar en bild från dalstationen.Tror inte man ser så mycket på den. 50 m vajer gör sig inte på en bild.. DSC_0813.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
Bärvajern köpte jag från bondeprylar.se . Jag ville ha rostfri eftersom det är vid havet. 50 m 8mm RF kostade 1800kr.

F
Ska definitivt fundera på vinsch vid dalstationen istället. Tack för tips! Inga problem med vajern på trumman heller. Även om jag måste köpa dubbelt så mycket vajer så kommer ju aldrig mer än hälften vara upplindat på trumman.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
F
Jag har nu provkört linbanan genom att hålla i ett rep. Redan med ett gäng plank på kanske 50 kg så känns det rätt obehagligt att ha lasten hanterad enbart för hand. Så nu måste en vinsch skaffas. Tittade på den föreslagna vinschen från Jula. Trumman ser ut att klara extra vajer utan problem. Men jag vill gärna ha en lösning på hur man kan fjärrmanövrera. Upp/ner och nödstopp har den på en manöverdosa med några meters sladd. Det vill jag ju få till på bägge stationerna. Hur göra då tro? Helst något med sladd. Begriper inte kopplingsschemat... Vinsch.PNG
Skapa konto
Kopplingsschema.PNG
Skapa konto

Gällande kopplingsschemat:

Det i rektangeln till vänster är manöverpanelen, enheten till vänster är motorkondensatorn, i mitten är det fram-/backknappen & till höger är nödstoppet.

Det till höger är spänningsmatningen och motorn, överst är stickkontakten, nästa (cirkeln med tärmosäkring och två lindningar) är motorn, dom två nedersta är ändläges-/momentbrytare som sitter någonstans vid trumman.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
Frågan skrev:
Jag har nu provkört linbanan genom att hålla i ett rep. Redan med ett gäng plank på kanske 50 kg så känns det rätt obehagligt att ha lasten hanterad enbart för hand.
Du måste fixa (nöd)broms på själva linbanevagnen så att den stannar automatiskt så fort dragvajern släpper!

F
Tack Demmpa!
Tar risken att komma med riktigt dumma frågor nu...
Kan man parallellkoppla in en till manöverdosa i detta? En likadan som den som redan finns (men med 50 m kabel).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.