13 758 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Lång 12v kabel. Funkar det?
Jag får kolla på vinschen på närmaste Julavaruhus. Starkaste varianten har ju 5mm vajer och jag borde kunna klara mig med 3 mm. Då bör man få plats med nästan 3 ggr mer vajer. Sen är förhoppningen att det finns överskottsplats på trumman för resten.
Varför vänder du inte på steken och sätter vinschen vid dalstationen.
Antar att det är där du har tillgång till elström.
Antar att det är där du har tillgång till elström.
Tänkte precis samma, förutsatt att du får plats med wiren i trumman på den winsch du ska använda så kan du ju ha winschen i dalstationen och dra den runt ett block i toppstationen.berrabongo skrev:
Billigare borde det också bli, som ett exempel kostar 3mm wire 10,50 kr/m hos rinkaby rör medans ekkj för att mata eventuell winsch i toppstationen skulle kosta 38.80 kr/m där.
Skall du ha ett någorlunda vettigt spänningsfall på 70 meter kabel och 12 volt blir det dyrt.
75mm² kabel med 13 volts spänning ger ett fall på 1,3volt.
Om det bara funkar med 12v hade jag satt ett batteri i anslutning till motorn och en laddare. Men dra då 230Volt till till din toppstation och anslut laddaren där. Skall du ladda batteriet med 70 meter kabel kommer du att få lägga minst 200mm² kabel, då får du ett fall på 0,5v som laddaren måste kompensera för.
Edit: Jag räknade med en motor på 500w (38A)
Skall du inte köra winchen lite mer än då och då så kan du ju sätta ett par 80Ah batterier med en 50 eller 100w solpanel.
75mm² kabel med 13 volts spänning ger ett fall på 1,3volt.
Om det bara funkar med 12v hade jag satt ett batteri i anslutning till motorn och en laddare. Men dra då 230Volt till till din toppstation och anslut laddaren där. Skall du ladda batteriet med 70 meter kabel kommer du att få lägga minst 200mm² kabel, då får du ett fall på 0,5v som laddaren måste kompensera för.
Edit: Jag räknade med en motor på 500w (38A)
Skall du inte köra winchen lite mer än då och då så kan du ju sätta ett par 80Ah batterier med en 50 eller 100w solpanel.
Ska definitivt fundera på vinsch vid dalstationen istället. Tack för tips! Inga problem med vajern på trumman heller. Även om jag måste köpa dubbelt så mycket vajer så kommer ju aldrig mer än hälften vara upplindat på trumman.
Jag har nu provkört linbanan genom att hålla i ett rep. Redan med ett gäng plank på kanske 50 kg så känns det rätt obehagligt att ha lasten hanterad enbart för hand. Så nu måste en vinsch skaffas. Tittade på den föreslagna vinschen från Jula. Trumman ser ut att klara extra vajer utan problem. Men jag vill gärna ha en lösning på hur man kan fjärrmanövrera. Upp/ner och nödstopp har den på en manöverdosa med några meters sladd. Det vill jag ju få till på bägge stationerna. Hur göra då tro? Helst något med sladd. Begriper inte kopplingsschemat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gällande kopplingsschemat:
Det i rektangeln till vänster är manöverpanelen, enheten till vänster är motorkondensatorn, i mitten är det fram-/backknappen & till höger är nödstoppet.
Det till höger är spänningsmatningen och motorn, överst är stickkontakten, nästa (cirkeln med tärmosäkring och två lindningar) är motorn, dom två nedersta är ändläges-/momentbrytare som sitter någonstans vid trumman.
Det i rektangeln till vänster är manöverpanelen, enheten till vänster är motorkondensatorn, i mitten är det fram-/backknappen & till höger är nödstoppet.
Det till höger är spänningsmatningen och motorn, överst är stickkontakten, nästa (cirkeln med tärmosäkring och två lindningar) är motorn, dom två nedersta är ändläges-/momentbrytare som sitter någonstans vid trumman.
