N
Skall man få det att hända får man nog stå med händerna nersölade med sprit nära brytaren, gärna så att det droppar in i brytaren också

Arbetar på vårdcentral, när jag var ny på jobbet fick jag en rundvandring med brandskyddsansvariga och hon beskrev att precis detta hade hänt en gång. Spritar man enligt boken så ska det rinna om händerna och ofta gör man det på väg in i eller ut ur ett rum...

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på hur ofta detta de facto har hänt. Finns det statistik att ta del av?

Jag köper det teoretiska scenariot, men är aningen tveksam till att det i praktiken skulle vara ett större problem än att man råkar bli träffad av blixten precis när man spritat händerna och därmed får extra brända händer...

Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på hur ofta detta de facto har hänt. Finns det statistik att ta del av?

Jag köper det teoretiska scenariot, men är aningen tveksam till att det i praktiken skulle vara ett större problem än att man råkar bli träffad av blixten precis när man spritat händerna och därmed får extra brända händer...
- Förmodligen sällan.
- Mest troligt inte.
- Du har nog rätt.
;)

• Haha
Sjöhästen
  • Laddar…
Kan det vara skillnad på brytare med högre ip-klass? Är själva brytaren inkapslad i de brytarna? Eller kan de räcka med att höljet på de brytarna är tätare?

Det är alla fall ett bra tips. Jag ser det som en varning som jag kan tillämpa efter mitt eget omdöme. Tack så mycket!

Enligt mina beräkningar borde en rejäl eldpuff vara positiv för själva desinfektionsprocessen...

• Gilla
  • Haha
Nedro och 2 till
  • Laddar…
För att undvika eldolycka kan man istället använda tvål och vatten, det är en vätska som inte antänds explosionsartat. När det droppar in vatten i brytaren istället så kan det orsaka kortslutning och en betydligt mer långsam och därmed hanterbar brand.

• Haha
VärhultsVargen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Spritar man enligt boken så ska det rinna om händerna och ofta gör man det på väg in i eller ut ur ett rum...
Men man ska väl inte hålla på och fingra på smutsiga lampknappar efter att man spritat händerna ... :surprised: :worried:

• Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men man ska väl inte hålla på och fingra på smutsiga lampknappar efter att man spritat händerna ... :surprised: :worried:
Nä, det ska man väl inte och det kanske är därför dylika olyckor händer så sällan. Jag talar inte av egen erfarenhet, jobbar visserligen på vårdcentral men under andra hygienregler och spritar aldrig händerna (föräldraledig sen ett år tillbaka, nu under covid spritar nog ALLA).

Vad jag undrar är hur man får grava brännskador av den proceduren. Som ung och dum har jag provat att hälla både aceton och T-röd på handen och tända på. Det brukar brinna ut innan det ens börjar göra ont. Och när det börjar göra ont är det fortfarande en bra bit kvar till grava brännskador. Jag rekommenderar ingen att prova. Men jag tror inte att vare sig risken att det inträffar eller skadan om det gör det skall överdrivas.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Klart du ska ;)

Ett exempel: läkare träffar patient, patient går, läkare spritar, släcker och går hem.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.