2 408 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Lampknapp kan antända spritade händer
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Vänta med att tända lampor tills dina spritade händer har torkat.
Du kan läsa artikeln här: Lampknapp kan antända spritade händer
Du kan läsa artikeln här: Lampknapp kan antända spritade händer
Arbetar på vårdcentral, när jag var ny på jobbet fick jag en rundvandring med brandskyddsansvariga och hon beskrev att precis detta hade hänt en gång. Spritar man enligt boken så ska det rinna om händerna och ofta gör man det på väg in i eller ut ur ett rum...
Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på hur ofta detta de facto har hänt. Finns det statistik att ta del av?
Jag köper det teoretiska scenariot, men är aningen tveksam till att det i praktiken skulle vara ett större problem än att man råkar bli träffad av blixten precis när man spritat händerna och därmed får extra brända händer...
Jag köper det teoretiska scenariot, men är aningen tveksam till att det i praktiken skulle vara ett större problem än att man råkar bli träffad av blixten precis när man spritat händerna och därmed får extra brända händer...
- Förmodligen sällan.Sjöhästen skrev:
Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på hur ofta detta de facto har hänt. Finns det statistik att ta del av?
- Mest troligt inte.
- Du har nog rätt.
För att undvika eldolycka kan man istället använda tvål och vatten, det är en vätska som inte antänds explosionsartat. När det droppar in vatten i brytaren istället så kan det orsaka kortslutning och en betydligt mer långsam och därmed hanterbar brand.
Nä, det ska man väl inte och det kanske är därför dylika olyckor händer så sällan. Jag talar inte av egen erfarenhet, jobbar visserligen på vårdcentral men under andra hygienregler och spritar aldrig händerna (föräldraledig sen ett år tillbaka, nu under covid spritar nog ALLA).Mikael_L skrev:
Vad jag undrar är hur man får grava brännskador av den proceduren. Som ung och dum har jag provat att hälla både aceton och T-röd på handen och tända på. Det brukar brinna ut innan det ens börjar göra ont. Och när det börjar göra ont är det fortfarande en bra bit kvar till grava brännskador. Jag rekommenderar ingen att prova. Men jag tror inte att vare sig risken att det inträffar eller skadan om det gör det skall överdrivas.
Klicka här för att svara