Se #13
Dessa gamla regler byggde på att man inte skulle kunna nå mellan lampan och t.ex diskbänken.
En bra skyddsmetod är det ju inte, där är vi helt överens.

• Gilla
sajjen och 2 till
  • Laddar…
Och mina "skriverier" handlar inte om vad jag tycker utan om vilka regler som gäller för vad vi tycker om olika "bestämmelser" är rätt ovidkommande. Du får naturligtvis tycka vad du vill men INTE påstå att dina tyckanden är dom regler som gäller, i alla fall om dom inte skulle sammanfalla.

• Gilla
sajjen
  • Laddar…
Så vad skulle ni skolmästare råda TS? Klart och tydligt!

Man måste skilja på kök och matplats, matplatsen kan finnas i samma rum som köket men ändå vara "isolerad miljö".

I kök ska det vara jordat eller dubbelisolerat, men vid matplatsen får (fick) det vara ojordat.

I det hus som jag växte upp i (byggd 71) så var köket och matplatsen i samma fysiska rum, i köket var det jordat (tex uttaget över diskbänken) medan det vid matplatsen var det ojordat, det var ca 3m från diskbänken till det ojordade uttaget vid matplatsen (yttervägg), matbordet stod mellan diskbänken och uttaget. Om vi tex hade brödrosten i en 3m lång skarvsladd inkopplad i uttaget vid matplatsen och hade den stående på bordet (som hade ena kortändan mot ytterväggen/uttaget) längst från uttaget så kunde en åttaåring ta tag i både brödrosten och diskbänken.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi kan väl vara överens om att
- isolerad miljö är ett ömtåligare skydd än vad som är optimalt
- Klass 2 (dubbelisolerade) apparater är bättre än klass 1 (skyddsjordade) när det andra skyddet är isolerad miljö
- Att byta till jordade uttag (med korrekt framdragen jord förstås) i ett rum minskar risken om man har klass 1-apparater

Vi lät byta till jordat överallt i samband med en del andra elarbeten. Då hittade elektrikern även några dåliga gamla torixskarvar som hade svetsat rejält i en dosa samt något fall av kreativ dragning av signalkabel med för undermålig isolation ihop med fk. Så genomgången av all elinstallation och jordningen fick vi till samma pris så att säga.

Peter

Ja, vi får väl hoppas att en ny eller renoverad anläggning är bättre än en gammal. Men det betyder ju inta att alla gamla är dåliga/farliga och hur mycket säkrare en ny är än en gammal kan ju variera.

För en klass-1 taklampa vet jag inte om jag hade varit orolig direkt i isolerad miljö. Men andra apparater men direkt interagerar med är mindre bra, det är lätt hänt att någon ledare för med sig jord in (värmerör, tv-antenn osv). Då är det bättre att hålla sig till klass-2.

Men det är tillåtet med klass-0 och -1 i isolerad miljö och inte direkt ovanligt utan väldigt många olyckor i vårt land.

Jag skulle gärna veta vart du har fått "statestiken" på dom "väldigt många olyckorna" som beror på isolerad miljö. Jag tycker mig ha den motsatta erfarenheten, rent personligen, att det är ovanligt med olyckor pga isolerad miljö men däremot att dåliga "apparater" och skadade "sladdar" vållar tillbud men det kan man väl knappast skylla på "isolerad miljö"

@elmont, jag skulle nog säga som så att en dålig/trasig sladd/apparat i en helt isolerad miljö ger inga skador. Däremot är det väldigt sällan en "isolerad miljö" verkligen är isolerad.
"Alla" isolerade miljöer som har vattenburen värme i traditionella element har sann jordpotential indragen i rummet, då är rummet inte "isolerad miljö" längre.

Jag provade att ohm-mäta mellan avstängningsventilen innan vattenmätaren och skyddsjorden på ett närliggande uttag, inkommande vattenledning är PEM-slang och vattenmätarens hus är av plast (av något slag, vattenmätaren är en ultraljudsmätare med inbyggt batteri) så avstängningsventilen har ingen metallisk kontakt med något som är skyddsjordat, jag fick ca 2ohm mellan ventilen och skyddsjorden.
Vi har nio vägguttag inom en meters radie från vattenburna element i rum som var "isolerad miljö" som numera har skyddsjord dragen till sig eftersom vi drog in skyddsjord i hela huset direkt efter tillträde innan vi fysiskt flyttade in.

elmont skrev:
Jag skulle gärna veta vart du har fått "statestiken" på dom "väldigt många olyckorna" som beror på isolerad miljö. Jag tycker mig ha den motsatta erfarenheten, rent personligen, att det är ovanligt med olyckor pga isolerad miljö men däremot att dåliga "apparater" och skadade "sladdar" vållar tillbud men det kan man väl knappast skylla på "isolerad miljö"
Ja, det är lite olyckligt formulerat: "Men det är tillåtet med klass-0 och -1 i isolerad miljö och inte direkt ovanligt utan väldigt många olyckor i vårt land." Jag läser det som att petersv menar att att detta inte ger många olyckor, "utan många olyckor" skall alltså tolkas precis som det är skrivet, där "utan" menar avsaknad av, inte "tvärtom" så som det ofta används. (Annars blir inlägget motsägelsefullt). Så vi har alltså en ordning utan [att det leder till] många olyckor.

I frågan om "statistik" stavas "statistik" och inte på något annat sätt, där viker jag mig inte en tum dock. ;)

Och när det gäller stavning så kan jag inte säga emot dig, just rättstavning har varit min akilleshäl i alla tider. OCH jag surar inte det minsta om någon rättar mig när jag gör fel ;)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Den 2010-11-14 20:58 skriver Bo Siltberg:

Det skall vara antingen eller, men helst jordat, dvs alla uttag i rummet skall vara jordade. Jag tolkar andra sidan väggen som samma rum? Då ska även dom nya vara ojordade.

Det gäller tydligen inte längre. Vad har hänt?

Skilj på nyinstallation, bef gammal installation och utökning av bef installation och när denna isf är utförd och enl vilka regler.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jag menade helt riktigt att det inte sker så många olyckor, totalt sett.

Däremot är en icke fungerande isolerad miljö något som gör ett första fel i en apparat farligare än det har varit om apparaten varit klass-2 eller skyddsjordad.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
petersv skrev:
Jag menade helt riktigt att det inte sker så många olyckor, totalt sett.

Däremot är en icke fungerande isolerad miljö något som gör ett första fel i en apparat farligare än det har varit om apparaten varit klass-2 eller skyddsjordad.
Precis. Vi har inte mycket olyckor, men när vi hade klass-0 apparater och isolerad miljö så hade vi det. Så det är vår övergång till klass II på bred front som är det stora fallet framåt, inte att isolerad miljö egentligen varit bra eller fungerat bra. (Skyddsjordning fungerade aldrig så bra som man hoppades eftersom den ofta föll bort med den tidens kablar, och försvunnen skyddsjord ju är ett tyst fel).

Sent skall dock syndaren vakna och lagom när allt är dubbelisolerat så kom då till slut kravet på jordade uttag överallt. Men bättre sent än aldrig.

Nu tycker jag ändå att det kan vara värt att jorda alla uttag, om inte annat så får man ju som du själv skrev en nyttig genomgång av elsystemet. (Även jag hittade några dåliga torix när vi just renoverade köket, och min elektriker, av den äldre stammen, tyckte fortfarande att de kunde fylla sin plats vid exv. flera FK. Nu är det dock Helacon för hela slanten. Jag byter alla torix om jag ändå måste röra något.)

Det är dock inte det som står först på listan. Långtifrån. Och skall jag vara helt ärlig så skulle jag hellre bryta mot själva idén än följa den. Det bara handlade om brödrosten någon enstaka gång i en förövrigt dubbelisolerad miljö så skulle jag hellre dra in en jordad förlängningssladd s.a. jord och jordfelsbrytare får en chans att göra sitt jobb, hellre än att ett enkelfel skulle spänningssätta den. Visst man har då brutit mot den heliga regeln om att inte föra in en jord, men det är som sagt ingen bra regel ändå eftersom det ofta redan finns en massa mer eller mindre bra jordar (jag skulle inte vilja stå barfota på tegelstenarna utanför den öppna spisen med en spänningssatt brödrost i andra näven, eller huvaligen radiatorn, även om det är bra med färg på den. Idag är rummet jordat.). Om det var så att jag regelmässigt fann mig med en massa olika jordade apparater i ett sådant rum, då är det dags att jorda det istället.

Eller helt enkelt gå ut i köket efter mitt rostade bröd och leva efter regeln, inga jordade apparater i ojordade uttag. Det är ingen dum regel även om man tekniskt sett får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.