Hej igen.
Jag fortsätter vända mig till forumet då jag fått så mycket ovärderlig hjälp här tidigare.

Pumpen jag har är en Nibe f1245 som kopplats till husets golvvärmesystem. Enplanshus på ca 100 kvm.

För att försöka hålla inlägget kort så räcker det nog att berätta att jag senaste dagarna haft en hel del luft i systemet (värmebärarens sida) som jag fått ut rätt bra till slut. Jag har kört CP och KB manuellt några dagar och nu kommer Lågtryckslarmet (KB) fram och allt slår ifrån.

Initialt igår fick jag servicekod "misslyckad givarkalibrering 353 mellan BT3 & BT12" efter en stund kom sen Lågtryckslarmet.

Jag har för avsikt att rensa filtret på KB när jag kommer hem samt försöka lufta desamma.
Min fundering är då! Hur luftar man KB?

Rengöra filtret förstår jag men inte själva luftningen.

Jag tror inte på läckage på KB då reservoaren har haft samma nivå under lång tid och inte förändrats.
 
Är det mycket luft, mer än vanligt så kan det vara läckage i värmeväxlare så gasen far ut i värmesystem å då larmar den på lp larm då det fattas gas.
 
  • Gilla
Jonas09
  • Laddar…
V Vector skrev:
Är det mycket luft, mer än vanligt så kan det vara läckage i värmeväxlare så gasen far ut i värmesystem å då larmar den på lp larm då det fattas gas.
Ok. Tack för svar. Har du någon kunskap om hur man luftar KB sidan? Ska rengöra filtret och se om det blir någon skillnad.
 
En bild gör ju det lättare men det borde ju sitta ett expansionskärl på högsta punkten på brine in å det är ju princip självluftande å har dom som gjort installationen gjort rätt så finns även en luftning på hög punkt på brine ut. Men det är ju lätt att höra om du har så mycket luft att det blir lp larm. Det är ju bara att köra brinepumpen ett tag å skvalar å låter i brineledning så kan det vara orsak till larmet
 
V Vector skrev:
En bild gör ju det lättare men det borde ju sitta ett expansionskärl på högsta punkten på brine in å det är ju princip självluftande å har dom som gjort installationen gjort rätt så finns även en luftning på hög punkt på brine ut. Men det är ju lätt att höra om du har så mycket luft att det blir lp larm. Det är ju bara att köra brinepumpen ett tag å skvalar å låter i brineledning så kan det vara orsak till larmet
Det sitter ett expansionskärl på brine in men ingen ventil på brine ut tyvärr.

Jag såg nu när jag tog bort frigoliten att det ser rätt illa ut där filtret sitter. Jag borde väll hitta någon kran eller liknande att stänga innan jag tar ut filtret? Har enbart en och den sitter under expansionskärlet.

Sista frågan då: hur avluftar jag KB med denna setup på ett korrekt sätt?

Kör på hjälpdrift för tillfället och får tillräckligt med varmvatten och uppvärming, servicetekniker kommer dock först på torsdag.
 
  • Expansionskärl med ventil monterat på en vägg intill elpanel och rörledning i ett tekniskt rum för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av korroderad filtretikett och kopparrör i ett värmesystem, delvis isolerad med svart tejp, belägen i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett foto lite längre ifråm så det syns hur rören till kärlet är kopplat, normalt ska det vara efter pumpen. Sen att lufta s¨sköter det sig själv om kärlet är på rätt ställe. har du manometer på KB, så du kan se ett tryck.
 
J jonaserik skrev:
Ett foto lite längre ifråm så det syns hur rören till kärlet är kopplat, normalt ska det vara efter pumpen. Sen att lufta s¨sköter det sig själv om kärlet är på rätt ställe. har du manometer på KB, så du kan se ett tryck.
Du dyker upp även i denna tråd. Vilken hjälte 👍

Jag har dessvärre ingen manometer på KB så okänt tryck. Däremot så hörs det inget pysande eller sugande efter luft när jag öppnar ventilen ovanpå expansionskärlet lite.
 
  • Expansionskärl och rörsystem vid ett fönster i ett pågående byggprojekt, med regnvåt fönsterskrapa och skruvmejsel på fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att fylla på så det blir ett tryck i KB. Har du sprit hemma en första fråga.
 
J jonaserik skrev:
För att fylla på så det blir ett tryck i KB. Har du sprit hemma en första fråga.
Nej det har jag inte. Jag tänkte överlåta allt sånt till serviceteknikern som kommer på torsdag. Däremot så (om jag förstått det rätt) så tänkte jag avluffta KB och rengöra filtret innan han/hon kommer. Är det kanske inte görbart utan att ha sprit för påfyllning?
 
Du har som synes en äldre anläggning och då en äldre cirkpump, vad är det för fart på den 1 - 2 - 3 ställ den på 3, den kan sitta under VP bakom frontplåten eller på utsidan VP , den ska ha en svart isolering på sig. Ökar eller minskar nivån i kärlet, när du startar VP . Då du öppnar säkerhetsventilen och inget hörs, så har du nolltryck i KB. Det blir till kolla upp det enligt ovan först.

EDIT varsitter filltret och hur ser det ut.
 
Behövs inget tryck för att cirkpumpen ska dra runt det hela . Testa å kör curkpumpen för brine istället för att se att det hela snurrar å inte som jag skrev skvalpar å låter. Å nej, du kan inte lufta det på ett bra sätt när det inte finns någon avluftning på retur ut.
 
Du måste spola slingan med ett externt kärl och pump en bra stund annars får du aldrig ut luften. Hur kan du fått in luft helt plötsligt? Läckage?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.