Hej!

Vi har bygglov på att ändra taket på vår utbyggnad. Från ett klumpigt pulpettak till ett låglutande bandtäckt plåttak. Allt för att försöka få denna stora utbyggnad att smälta in lite bättre. Det var inte speciellt mycket ritningskrav från kommunen, jag gav ett enkelt principsnitt med 195mm reglar.

Fråga 1 - funkar min idé för takkonstruktionen?

Orange är 2,5x8” som jag tänkt återanvända från nuvarande. Övriga gröna är 45x145mm, cc 1200. Kommer råspont 23x120 på.
Diagonalen är ca 6,5m, kommer behöva skarva, så jag tänkte en undre bärlina ung på mitten. Ena 4m, andra 4,5m.
Lägsta lutningen i längsled är 1:10.
Snözon 1.5.

Fråga 2 - funkar avväxlingen i väggen? Klarar jag även den extra lasten från utbyggnadens tak?

Vi inser att vi skulle vilja växla av enligt det blå. Egentligen ett senare projekt, men det kanske bäst görs nu när allt är öppet. Innan jag går vidare skulle jag vilja ha en bedömning att det går att genomföra.
Använde träguidens räknesnurra, avväxling yttervägg 1 1/2 plan. Last på 2x22,7kN.
Googlat mig till att en HEA180 skulle kunna ersätta limträ på ca 90x450. Längd 3,7m.
Pelare i limträ 90x90 eller 115x115, längd 2,7m.
Mellanbjälklaget skulle jag vilja ha vilande i balken så innertaket blir jämnt.

Säg till så ger jag fler detaljer!
3D-modell av en utbyggnad med markerade reglar för takkonstruktion i orange och grönt samt avväxlingsförslag i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett hus med ett föreslaget låglutande bandtäckt plåttak på en utbyggnad, markerade kraftöverföringsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Fredrik

Lyfter tråden.

Nya taket är byggt nu under sommaren.
Avväxlingen kvarstår.
Jag hade en person här via forumet som skulle räkna på avväxlingen. Men tyvärr har han inte möjlighet längre.

Någon som har tips på konstruktör som kan hjälpa mig? Jag har summerat alla fakta som behövs i beräkningen, så långt hann vi.

//Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.