Hej! Som rubriken lyder: vem (vilken yrkesgrupp) kontaktar man för att kontrollera en befintlig takkonstruktion? Det handlar om att taket sedan flera år tillbaka bågnar på ett ställe. Jag vill alltså ha en undersökning av taket/takkonstruktionen för att ta reda på orsaken.

Tack på förhand!

Bästa svaret

Vill du ha ett fint protokoll och en rejäl faktura: En besiktningstekniker eller byggnadsingenjör.
Vill du ha konkreta råd om hur problemet kan lösas, men inget protokoll och en mindre rejäl faktura: en snickare, den modellen med rynkor och tunnhårighet, gärna på rekommendation av en vän eller granne.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Dett kan troligen vilken normalhändig person som helst fixa.
Granne, släkting, dominatrix ...

J
Intet Intet skrev:
Dett kan troligen vilken normalhändig person som helst fixa.
Granne, släkting, dominatrix ...
Hur kan en icke bransch kunnig bedöma konstruktioner?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Hur kan en icke bransch kunnig bedöma konstruktioner?
Det är vanligtvis en väldigt enkel konstruktion som vem som helst som tittar upp på vinden kan se. Är den dold är det naturligtvis svårare att se men det gäller även "branschkunniga".
Så börja med att fråga någon du känner som inte verkar helt bakom flötet när det gäller praktiska ting.

J
Intet Intet skrev:
Det är vanligtvis en väldigt enkel konstruktion som vem som helst som tittar upp på vinden kan se.
Vad baserar du detta på? Skulle säga tvärtom de flesta har ingen aning om.

Intet Intet skrev:
Är den dold är det naturligtvis svårare att se men det gäller även "branschkunniga".
Det är här kunnighet gör sig som bäst, kunskap, erfarenhet, branschkunskap helt enkelt!

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad baserar du detta på? Skulle säga tvärtom de flesta har ingen aning om.
Det beror nog på umgängeskretsen.
J Jansson69 skrev:
Det är här kunnighet gör sig som bäst, kunskap, erfarenhet, branschkunskap helt enkelt!
Tja. Jag renoverade och byggde ut mitt hus utan någon "branschkunskap" annat än vanlig härdighet. Likaså har jag aldrig lämnat in min bil på verkstad trots avsaknad av någon officiell utbildning. Det finns massor av normalhändiga som jag.
Men vill du betala dyrt för rätt titel, så var så god.

J
Intet Intet skrev:
Det beror nog på umgängeskretsen.
Ja du verkar umgås med konstruktörer och snickare😂
Intet Intet skrev:
Tja. Jag renoverade och byggde ut mitt hus utan någon "branschkunskap" annat än vanlig härdighet.
Har ingett med TS problematik att göra, de flesta egen renoverade hus är ofta dåligt/klantigt utförda, så att du har byggt om/renoverat ditt hus säger ingett om ditt kunnande om konstruktioner..
Intet Intet skrev:
Likaså har jag aldrig lämnat in min bil på verkstad trots avsaknad av någon officiell utbildning.
Bilar är enklare på så sätt att det finns böcker och instruktioner till i stort sett alla bilar idag, till och med fina filmer på exakt hur du ska göra så det är inte så konstigt att många klarar av det..

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Har ingett med TS problematik att göra, de flesta egen renoverade hus är ofta dåligt/klantigt utförda, så att du har byggt om/renoverat ditt hus säger ingett om ditt kunnande om konstruktioner..
Hur rejäla kunskaper hemmafixare har varierar kraftigt, vissa är duktiga, vissa borde satsa på sitt lönejobb istället 🤓. Tycker inte TS att hen har tillräckliga kunskaper om takkonstruktioner är det klokt att ta hjälp och råd av någon som kan.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur rejäla kunskaper hemmafixare har varierar kraftigt,
Rejäla? Allmän kunskap om takkonstruktioner är förmodligen väldigt låg i landet om man nu skulle mäta det, lägg sedan till problematiken av det som har satt sig och hur det har uppstått så är det inte många som reder ut det på ett fackmannamässigt sätt..
vissa borde satsa på sitt lönejobb istället 🤓.
Vad har detta med konstruktionskunskap att göra? Eller för den delen med något att göra vilken lönegrad man har?
Tycker inte TS att hen har tillräckliga kunskaper om takkonstruktioner är det klokt att ta hjälp och råd av någon som kan.
Här är vi överens..

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.