Vi upptäckte ett hål i underlagspappen nere vid takfoten. En firma var här och konstaterade att det ser ut att komma in för mycket vatten under pannorna (syntes på spår i pappen). Han rekommenderade att byta ut underlaget och sätta in en rad takpannor till för att öka överlappet. När jag mäter överlappet så är det cirka 65mm överlapp. Han klagade också på att man valt att spika fast pappen. Han ville också byta pappen vid nock som på vissa ställen inte satt så bra.

Taket har enligt ritning 14 grader lutning. Byggt cirka 2007. Tråkigt nog upptäckte inte besiktningsmannen detta när vi köpte för 3 år sedan. Dolt fel blir nog svårt.

Värt att nämna är att västra taket såg bättre ut vid samma lutning, men har också bättre överlapp mellan pannor. Cirka 90 mm överlapp.

Två funderingar:

1. Är det rimligt med betongpannor för ett 14 graders tak, eller bör vi byta till plåt eller annat?

2. Takläggaren rekommenderade en rad pannor till. Men jag grävde lite i dokumentationen för Zanda som vi har men inte säker om jag tänker rätt.

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...s/docus/2/002459890_7652789_249060318_MA1.pdf

Läktavstånd 320 vid 14-17 grader.
Vårt tak är 6630 enligt ritning.
Detta borde då kräva 20,7 dvs 21 pannor.
Taket har idag 19, dvs vi borde behöva 2 rader till?

• Underlagspapp vid takfot med hål och spår av vatteninträngning, träbalkar synliga på sidan, tagen från tak med låg lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.