Parallell matning måste innehålla samtliga ledare, om man skall koppla parallellt när det underskrider 16 mm² cu skall man ha överströmsskydd i bägge ändar.3 305 skrev:Jag har ett problem och en tillåten(?) lösning.
Jag behöver ett 16 A trefasuttag mm, i en fristående byggnad på tomten. Tyvärr saknas en nedgrävd femledarkabel till byggnaden. Däremot finns det 2 st EKKJ med 3+1, 2,5 mm^2 ledare i vardera, som inte används till annat. Givetvis KAN man, men FÅR man skicka 2 faser +jord och nolla, i den ena kabeln och en av faserna i den andra?
Finns det ö.h.t. något legalt sett, där jag slipper gräva upp respektive återställa hela vägen mellan husen?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Är det mindre än en dags jobb att göra rätt? ==> Gör rätt, så slipper du grubbla Ibland tar det ju längre tid att "fika klart" än att bara gå ut och lösa det.
Annars hade jag nog tänkt det hela som en komplett 2-fas grupp och en komplett 1-fas grupp, som säkras av en 3-pol dvärg i matande ände.
Avser du ta ut 3-fas 400V eller löser ovanstående dina behov effektmässigt?
Annars hade jag nog tänkt det hela som en komplett 2-fas grupp och en komplett 1-fas grupp, som säkras av en 3-pol dvärg i matande ände.
Avser du ta ut 3-fas 400V eller löser ovanstående dina behov effektmässigt?
Redigerat:
En (olämplig) men laglig(?) lösning är väl precis som @Stugan i skogen föreslår och sätta upp ett ofullständigt populerat 3-fas uttag bredvid ett CEE 1-fas uttag och sen göra en "kreativ" kabel efter som slår ihop de till ett fullständigt 3-fas uttag. Vad jag vet finns egentligen inga direkta regler på vad du gör där i ditt eget hem. Sen om den lösningen är bättre eller sämre än andra kanske mindre lagliga lösningar låter jag vara osagt 
Tack för konstruktiva synpunkter!F FdW skrev:Rubrik:
Hej forumet.
Vi köpte hus i våras. Allt verkade fint. Besiktningen gick bra, säljarna var trevliga, fåglarna kvittrade.
Sen skulle jag bara ”koppla in en liten maskin” i friggeboden.
Det finns nämligen ett 16 A trefasuttag där. Tänkte: ”Perfekt, det var ju smidigt av tidigare ägare.”
HAHAHAHA.
Jag öppnar centralen i boden.
L1 – finns.
L2 – finns.
L3 – …finns inte?
Jag följer kabeln. Den går ner i marken. Sen, helt plötsligt, kommer EN ANNAN KABEL upp ur jorden som om inget hänt.
Det visar sig alltså att:
Jag ringer elektriker.
- Två faser + nolla + jord går i en kabel
- Den tredje fasen går i en helt annan kabel
- Kablarna går parallellt, men är två separata EKKJ
- Allt är märkt med blyerts.
(”OBS FAS” står det. Tack.)
Han öppnar locket, tittar i cirka 5 sekunder och säger:
Jag frågar:
Han svarar:
Jag frågar:
Han svarar:
Han frågar om jag vet varför det är gjort så här.
Jag gissar: ”För att slippa gräva?”
Han skrattar på ett sätt som bara elektriker skrattar när de redan vet vad fakturan kommer bli.
Nu måste alltså:
Säljaren?
- Allt rivas
- Ny korrekt kabel grävas ner
- Marken återställas
- Trefasuttaget kopplas bort tills vidare
”Det har alltid fungerat.”
JA. DET HAR FUNGERAT.
I TIO ÅR.
MEN NU ÄR DET MITT PROBLEM.
Så min fråga till forumet är egentligen inte teknisk.
Min fråga är:
👉 Vad tänker man när man gör så här?
👉 Och hur mycket kommer jag att hata ordet ”kreativ lösning” framöver?
Tack för att jag fick ventilera.
/Johan, snart ägare till världens dyraste friggebod
Kan lugna alla med att jag kommer att lägga dårskapen(?) på hyllan, för denna gång. Jag tror mig nu, efter närmare undersökning, kunna dra i en femledare, genom att använda fyrledaren som dragtråd. Det verkar komma att funka... Skönt!
Han kan ju faktiskt göra precis hur han vill på vilket sätt som helst utan att vi kan göra något åt det. Jag vill bara ge min syn på hur otroligt korkat jag tycker det är.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Nämen vad bra, jag förutsatte att du hade 2 st kablar nedgrävda direkt utan rör! Passa på att dra i en nätverkskabel också.3 305 skrev:
Klicka här för att svara