A avh67f skrev:
Det är samma som fasledare.

Man har infört begreppet linjeledare för att bättre beskriva dessa ledare i system med både likspänning och växelspänning om jag minns rätt.
Så det vore ok, enligt standarden, att koppla in tre faser, i vardera kabeln och sedan koppla PE i ena EKKJ:ns skyddshölje och neutralletaren i den andra EKKJ:ns skyddshölje? (Skyddshöljena är 2,5 mm^2 och SAKNAR gul/grön märkning)...

3 305 skrev:
Så det vore ok, enligt standarden, att koppla in tre faser, i vardera kabeln och sedan koppla PE i ena EKKJ:ns skyddshölje och neutralletaren i den andra EKKJ:ns skyddshölje? (Skyddshöljena är 2,5 mm^2 och SAKNAR gul/grön märkning)...
Det blir riktigt dåligt så den konfigurationen kan du stryka direkt. Det som främst avses i det stycket av standarden är för helt andra fall där man tex tänkt sig använda alla ledare i en kabel som parallella för en fas och sen lägga såna kablar parallellt som trefasiga förband osv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det blir riktigt dåligt så den konfigurationen kan du stryka direkt. Det som främst avses i det stycket av standarden är för helt andra fall där man tex tänkt sig använda alla ledare i en kabel som parallella för en fas och sen lägga såna kablar parallellt som trefasiga förband osv.
Jo, anade att det inte skulle tolkas så, även om det rent kreativt går:-)...

Det går inte att få till det lagligt med dagens regler.

Rent allmänt, om man ska köra 16A på 2,5mm2 måste man också tänka på utlösningsvillkoren, om det är för lång kabel så kan det bli problem med där.

Det som ger minst överraskning för en framtida elektriker och minst våld på reglerna är att låtsas som att kabeln är 3+1x10 och koppla det TN-C (samt använda en så klen säkring som man kan leva med) för då är det enda formella felet för liten kabelarea för dagens regler. Det är möjligt att en 2,5mm2 kabel var tillåten att koppla på det sättet någon gång i forntiden, men det får någon annan uttala sig om.

D dan_norstedt skrev:
Det är möjligt att en 2,5mm2 kabel var tillåten att koppla på det sättet någon gång i forntiden, men det får någon annan uttala sig om.
Det var vanligt långt tillbaka med så klena huvudledningar TNC och lite mer mot nutid då 6 mm2 fyrledare. Formellt blev det fel för ca: 30 år sen då samordningen av standarder kom in med nutida minst 10 mm2 PEN.

• Gilla
Kajjo
  • Laddar…
3 305 skrev:
Så det vore ok, enligt standarden,....
Jag ser inte att något alternativ, förutom elmont's, är ok enligt standard. Vi pratar om ditt fall här för hur man ev kan tänja lite på reglerna för att spara på din rygg.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det var vanligt långt tillbaka med så klena huvudledningar TNC och lite mer mot nutid då 6 mm2 fyrledare. Formellt blev det fel för ca: 30 år sen då samordningen av standarder kom in med nutida minst 10 mm2 PEN.
Kan ju få till 12,5 mm^2 "PEN", genom att lägga till rubbet, i den andra EKKJ:n också förvisso... Kan det överraska någon på farligt sätt? Båda husen är minst 60 år gamla...

D dan_norstedt skrev:
Det går inte att få till det lagligt med dagens regler.

Rent allmänt, om man ska köra 16A på 2,5mm2 måste man också tänka på utlösningsvillkoren, om det är för lång kabel så kan det bli problem med där.

Det som ger minst överraskning för en framtida elektriker och minst våld på reglerna är att låtsas som att kabeln är 3+1x10 och koppla det TN-C (samt använda en så klen säkring som man kan leva med) för då är det enda formella felet för liten kabelarea för dagens regler. Det är möjligt att en 2,5mm2 kabel var tillåten att koppla på det sättet någon gång i forntiden, men det får någon annan uttala sig om.
Utlösningsvillkoret bör funka, är 100 m till trafon.

3 305 skrev:
Kan ju få till 12,5 mm^2 "PEN", genom att lägga till rubbet, i den andra EKKJ:n också förvisso... Kan det överraska någon på farligt sätt? Båda husen är minst 60 år gamla...
Det blir inte bättre så snarare tvärtom mot alla övriga förslag. Att kravet kommit till på 10 mm2 har lite olika skäl och det är inte det som är avgörande i ditt fall där du hellre kan skilja N och PE på olika sätt med fördel om du nu ändå skulle ge dig in på jobbet. Att labba ihop en PEN med olika parallellkopplade ledare pga formell nojja ger inget det är ett dåligt sätt att lägga PE parallellt och i båda kablarna ger däremot en praktiskt bättre lösning även sett till personfara vid olika skador eller frånkopplingsfall av kablarna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…

Rubrik:

Hej forumet.

Vi köpte hus i våras. Allt verkade fint. Besiktningen gick bra, säljarna var trevliga, fåglarna kvittrade.
Sen skulle jag bara ”koppla in en liten maskin” i friggeboden.

Det finns nämligen ett 16 A trefasuttag där. Tänkte: ”Perfekt, det var ju smidigt av tidigare ägare.”
HAHAHAHA.

Jag öppnar centralen i boden.

L1 – finns.
L2 – finns.
L3 – …finns inte?

Jag följer kabeln. Den går ner i marken. Sen, helt plötsligt, kommer EN ANNAN KABEL upp ur jorden som om inget hänt.

Det visar sig alltså att:

• Två faser + nolla + jord går i en kabel
  • Den tredje fasen går i en helt annan kabel
  • Kablarna går parallellt, men är två separata EKKJ
  • Allt är märkt med blyerts.
    (”OBS FAS” står det. Tack.)
Jag ringer elektriker.

Han öppnar locket, tittar i cirka 5 sekunder och säger:

”Jaha… det här är en sån där lösning.”
Jag frågar:

”Är det lagligt?”
Han svarar:

”Nej.”
Jag frågar:

”Är det vanligt?”
Han svarar:

”Bara hos folk som hatar framtida husägare.”
Han frågar om jag vet varför det är gjort så här.
Jag gissar: ”För att slippa gräva?”

Han skrattar på ett sätt som bara elektriker skrattar när de redan vet vad fakturan kommer bli.

Nu måste alltså:

• Allt rivas
  • Ny korrekt kabel grävas ner
  • Marken återställas
  • Trefasuttaget kopplas bort tills vidare
Säljaren?
”Det har alltid fungerat.”

JA. DET HAR FUNGERAT.
I TIO ÅR.
MEN NU ÄR DET MITT PROBLEM.

Så min fråga till forumet är egentligen inte teknisk.
Min fråga är:

👉 Vad tänker man när man gör så här?
👉 Och hur mycket kommer jag att hata ordet ”kreativ lösning” framöver?

Tack för att jag fick ventilera.
/Johan, snart ägare till världens dyraste friggebod

• Haha
  • Ledsen
Dkvist och 2 till
  • Laddar…
F FdW skrev:
Allt rivas
Inte friggeboden....

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bju på kaffe o bulle så ska du se att det kommer forummedlemmar med spade i hand.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag personligen tycker det är en helt vansinnig idé utan att kunna alla Elsäkerhetsverkets regler. Jag hade inte kopplat på det viset hos en kund även om det skulle visa sig finnas kryphål i standarden. Aldrig.

F FdW skrev:

Rubrik:

Hej forumet.

Vi köpte hus i våras. Allt verkade fint. Besiktningen gick bra, säljarna var trevliga, fåglarna kvittrade.
Sen skulle jag bara ”koppla in en liten maskin” i friggeboden.

Det finns nämligen ett 16 A trefasuttag där. Tänkte: ”Perfekt, det var ju smidigt av tidigare ägare.”
HAHAHAHA.

Jag öppnar centralen i boden.

L1 – finns.
L2 – finns.
L3 – …finns inte?

Jag följer kabeln. Den går ner i marken. Sen, helt plötsligt, kommer EN ANNAN KABEL upp ur jorden som om inget hänt.

Det visar sig alltså att:

• Två faser + nolla + jord går i en kabel
  • Den tredje fasen går i en helt annan kabel
  • Kablarna går parallellt, men är två separata EKKJ
  • Allt är märkt med blyerts.
    (”OBS FAS” står det. Tack.)
Jag ringer elektriker.

Han öppnar locket, tittar i cirka 5 sekunder och säger:

Jag frågar:

Han svarar:

Jag frågar:

Han svarar:

Han frågar om jag vet varför det är gjort så här.
Jag gissar: ”För att slippa gräva?”

Han skrattar på ett sätt som bara elektriker skrattar när de redan vet vad fakturan kommer bli.

Nu måste alltså:

• Allt rivas
  • Ny korrekt kabel grävas ner
  • Marken återställas
  • Trefasuttaget kopplas bort tills vidare
Säljaren?
”Det har alltid fungerat.”

JA. DET HAR FUNGERAT.
I TIO ÅR.
MEN NU ÄR DET MITT PROBLEM.

Så min fråga till forumet är egentligen inte teknisk.
Min fråga är:

👉 Vad tänker man när man gör så här?
👉 Och hur mycket kommer jag att hata ordet ”kreativ lösning” framöver?

Tack för att jag fick ventilera.
/Johan, snart ägare till världens dyraste friggebod
Ditt scenario går fel någonstans i femte stycket. En viktig del av våra råd här handlar om hur man gör detta tydligt så att det inte kan missförstås.

Müssli Müssli skrev:
Jag personligen tycker det är en helt vansinnig idé utan att kunna alla Elsäkerhetsverkets regler. Jag hade inte kopplat på det viset hos en kund även om det skulle visa sig finnas kryphål i standarden. Aldrig.
Det skulle inte jag heller göra, inte utan att innehavaren har goda skäl till en önskan om en billigare lösning.
Men nu handlar tråden om TS fall, det han vill göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.