Jag lade ca 5 kvm knott i våras, både rakt och i bågar. Aldrig gjort det förr. Det tog tid men blev avsevärt snyggare än läggningen i din bild. Jag hade reklamerat.

Jag är en aktiv Anläggare med 10 års erfarenhet utav just gatstens sättning med allt vad det innebär - ett ordspråk inom stensättnings världen är ”alla stenar går att sätta” utgå ifrån det när ni skall ta hjälp med stensättnings jobb!

• Gilla
lunnabo
  • Laddar…
I Isack skrev:
Jag är en aktiv Anläggare med 10 års erfarenhet utav just gatstens sättning med allt vad det innebär - ett ordspråk inom stensättnings världen är ”alla stenar går att sätta” utgå ifrån det när ni skall ta hjälp med stensättnings jobb!
Det är generellt sett sant när det gäller större ytor som torg eller gator men på en liten uppfart är det inte nödvändigtvis sant då det kan vara svårt att gömma fula sten på en sån liten yta.

• Gilla
Isack
  • Laddar…
Det är väl som murarna säger: "Där inte sten passar passar bruk." Det betyder ju inte nödvändigtvis att det är så man skall göra.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
En erfaren stensättare sätter mellan 20 och 30m² per dag, inklusive fogning och paddning. Oftast brukar företagen räkna på 20m² per dag för att jobben ska gå ihop. Detta är dock med langare, är man ensam blir det betydligt mindre.

Ser väldigt bra ut för en nybörjare, kanske aningens flacka men det kan vara bilden som luras. I gator brukar man ha 120cm mellan kryssen.
vilken typ av sättning? Rakt eller bågar? 20 kvm per dag??
Jag sätter sten hos mig nu snart och de snackar om 5-7 kvm /dag. har försökt i månader hitta riktigt erfarna stenläggare av smågatsten i Stockholm. Det är fanimej omöjligt att uppbåda.

P Prodigys skrev:
Som referens så hade vi en väldigt duktig stensättare på mitt förra jobb, hans rekord för 1m² bågar(som går lite fortare än rader) var 6 minuter.
Referens ? Var kan man hitta denne person? Någon anna som har duktig snabb stenläggare? Ringt 15 firmor i Stockholm. Alla saknar kompetent folk eller säger att de slutat lägga smågatsten annat är rakt , eller så har de inte tid.

G Gornor Ulragh skrev:
Jag sätter sten hos mig nu snart och de snackar om 5-7 kvm /dag. har försökt i månader hitta riktigt erfarna stenläggare av smågatsten i Stockholm. Det är fanimej omöjligt att uppbåda.
20m² om dagen gäller bågar. Rader är svårare då det kräver mindre storleksvariation på stenen för att se bra ut.

Han som gjorde 1m² på 6 minuter bor numera i småland, någotstans runt växjö.

Om det är en större yta du ska ha gjort så kan fu kolla med strixen stenentreprenad. Dom hör egentligen hemma i skåne men är uppe i stockholm lite då och då för större jobb.

G Gornor Ulragh skrev:
Det är säkert sant att det är nästintill omöjligt att hitta stensättare i Stockholm.
Dock inte helt, fråga mig...

Det finns en hel del som ändå ger sig på att sätta sten och då blir det i Bästa fall ok, aldrig bra eller riktigt bra.

Lång tid tar det också då de nästan aldrig ens når 10 kvm på en dag.

Om er "Stensättare" to be börjar prata om timdebitering.
Ja, då är det helt enkelt inte någon Stensättare ni pratat med.

Enkel matematik förklarar.
Erfaren stensättare lägger 3-4 kvm per timme.
Han har då en slavarbetare med sig oftast kallad langare som ska serva stensättaren så att det alltid finns sten inom armlängds avstånd.
Ska singla och sopa i mellan stenen efter hand.
Får aldrig, aldrig ta slut med sten hos Stensättaren oavsett hur mycket uppförsbacke det än är att köra stenen i skottkärra fram till Stensättaren.

Han kan ta 500-800 kr per kvm bågsatt smågatsten men inte debitera 2.000 kr per timme.
Langare blir starka, jag vet av egen personlig erfarenhet. Det är langaren som sliter hårdast.

Den vanliga multiarbetaren som också till nöds kan sätta bågar lägger 8 kvm på en dag.
Timlön 2 personer 500 x 8h x 2 Pers 8.000 kr dvs 1.000 kr per kvm vilket inte går att debitera per kvm alltså timdebitering från den som inte är Stensättare.

Det finns också Stensättare som arbetar i par och sätter 60-70 kvm bågsättning på en bra dag och delar på en langare men det skulle inte jag, snart 60 år klara av. Klart att dessa fullblodsproffs ska få mer än bra dagslön.
De gör ett vackrare och billigare jobb än multrbetaren.

• Påbörjad stensättning med smågatsten i snöväder, ofullständig med verktyg och skottkärra i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Margun och 1 till
  • Laddar…
Strålande svar. Men hur hitta personer som kan detta?
Pratat med hur många firmor som helst och smågatsten läggs ju överallt men var finns de kompetenta stenläggarna??

Excel
G Gornor Ulragh skrev:
Strålande svar. Men hur hitta personer som kan detta?
Pratat med hur många firmor som helst och smågatsten läggs ju överallt men var finns de kompetenta stenläggarna??
Det går att göra själv också. (y)

Dom finns i Portugal. Jag vet firmor som plockar in folk därifrån när det ska knackas sten.

G Gornor Ulragh skrev:
Hej
Jag har precis haft två stensättare här som min anläggningsentreprebör tog dit. 2 gubbar som lagt ca 40 kvm på 10 arbetsdagar. Stenar lagda i förband inga bågar men en svängd trädgårdsgång på ca 5 kvm ingick.
Underlaget packat och klart enligt konstens alla regler de har lagt ut sättsand/stenmjöl och vägt av.
Stenarna hade jag sorterat och plockat ut halvstenar så servar klart plus att jag var fram ca 11kvm Sten rättvänd och klar för läggning.
Gammal svensk gatsten.
Tätheten är väldigt varierande med bitvis fogar på 30mm men ibland 5mm. Det varierar mellan 70-90 stenar /kvm.
De har fått lägga om flera partier när det blivit fel. De har kollat nästan varje Sten med laserpass för att kolla höjden sedan har de paddat efter det !? Vi valde bort bågsättning för det skulle bli för dyrt men nu blev det ändå asdyrt.
De kommer fakturera ca 160 timmar a timkostnad 500 kr vilket blir en kvm kostnad på 2000kr! Utan stenen.
Det ser ut såhär. Fogarna är som störst ca 30-35mm.
Det känns väldigt dyrt.
Vad tycker ni?
Det finns besiktningsmän.
Säg till din firma att du inte är nöjd och vill ha jobbet omgjort av kompetent personal.
Begär besikting av arbetet innan betalning erläggs om firman inte är beredd att tillmötesgå ditt krav.

Du betalar besiktning om de trots allt tycker att det är ett acceptabelt arbete annars får din entreprenör stå för kostnaden.

• Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
Det där om Portugal har jag också hört. En firma jag pratade använde portugiser som la flera hundra kvm på en vecka. Och snyggt och jämnt blev det.
Sen har vi svenska firmor som pratar om 5 kvm per dag....

H Henrikd75 skrev:
Den här tråden är fantastisk. Vill bara kolla om nån testat att sätta den yttersta raden i betong. Det funkar inte med kantsten i mitt fall men det verkar som att utkanten behöver stöd på något sätt.
Det är säkert postfrwtum men ja , jag har satt ytterkant i cement ffa stor gatsten som sitter som en fris.
Det behövs en tydlig och stark ytterkant.

• Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Pågående arbete med att lägga gatsten i bågformad design på sandbotten med lösa stenar runtomkring.
Skapa konto
Blir inte bättre av att sätta ytterkanten i betong men ökar risk för att ytterkant blir instabil och rangliga.
Betong har inte mycket tolerans för rörelse innan den spricker och då sitter stenen lika dåligt som en lös tand.

Från stensättning september Stensättning med rak och bågformad placering av stenblock vid ett byggprojekt, ojämn betonggrund på marken.
Skapa konto
Nyss lagd stensättning längs en gångväg med verktyg och byggmaterial synliga i bakgrunden.
Skapa konto
2021tillsammans 73-årig stensättare från Skåneland som flög till Stockholm och arbetade med 80 kvm bågsättning i nästan 6 dagar.
Jag fick göra raksättningen. Gatsten bågsättning och raksättning på mark, delvis skymd av en bilparkering.
Skapa konto

Ja han var både snabbare och orkade mer för 10 år sedan men "rastar" de flesta i Stockholmsområdet ändå...

• Gilla
Peter Lindqvist1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.