Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byggkeramikrådet har ganska entydiga regler hur underlag för klinker ska byggas upp. PER hette branschreglerna förr tror jag
Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem. För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör.

Kolla själv på https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf

3.6.2 Golv
På golv med fall ska tätskikt inte appliceras direkt på underlag av
skivor. Undantag kan göras vid användning av fallskivor avsedda för
keramisk beläggning.
Oavsett centrumavstånd mellan bjälkar, dock max 600 mm, ska
förstärkning av böjstyvhet mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra
att fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet, utföras.
Förstärkning kan göras med avjämningsmassa enligt exempel i
”Förklaringar och förtydliganden till BBV”. Se också figur 7.

Alternativa lösningar
Andra lösningar kan förekomma och ska, i så fall, vara redovisade i
konstruktionsritning och/eller monteringsanvisning från ansvarig projektör/tillverkare.
 
Kanske får lov att flytspackla helt enkelt. Ni har övertygat mig.

I resten av huset borde man kanske eg spackla också. Där kommer det ett trägolv på 14 mm ovanpå golvvärmen..

Totalt 60 kvm ungefär. Blir ju väldigt väldigt mycket spackling om jag skall lägga drygt 20mm åå 60kvm.

Eller vad säger ni? Ett trägolv måste man ju kunna lägga ovanpå glespanel utan problem...
 
Du kan inte göra tvärt om då? Gles på golvreglarna, skruv limma 22spån och limma en golvgips med ardex s48 och lägga klinker direkt på gipsen.
Ja det blir mer att värma upp men det håller även värmen längre.
På vintern är ju golvet varmt hela tiden och på sommaren behöver man ju ingen värme direkt
 
nino nino skrev:
Du kan inte göra tvärt om då? Gles på golvreglarna, skruv limma 22spån och limma en golvgips med ardex s48 och lägga klinker direkt på gipsen.
Ja det blir mer att värma upp men det håller även värmen längre.
På vintern är ju golvet varmt hela tiden och på sommaren behöver man ju ingen värme direkt
Kan kan jag men då behöver jag skruva upp all skruvlimmad spån som ligger först vilket är ett jäkla jobb.

Är eg inte så orolig över trägolvet som ligger i alla rum förutom hallen. Har svårt att tro att glesen knte räcker för trägolven.
 
Trägolven lär ju funka med glespanel. Känns onödigt att flytspackla, även om spacklet magasinerar och sprider värmen jämnt.
 
Larsa Larsa skrev:
Trägolven lär ju funka med glespanel. Känns onödigt att flytspackla, även om spacklet magasinerar och sprider värmen jämnt.
Jo där hade jag tänkt lägga direkt på glesen. Annars behöver man ju prima allt också och någon hävdade att man ändå skulle använda plåtar under slangen vilket jag ryckte lät ologiskt dock..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.