Hej på er.

Jag vill lägga klinker i hallen men har ett problem.

Tanken är att ta bort plankorna fram till ytterdörren och ersätta med golvgips eller spånskiva för att sedan lägga på klinker. Men precis framför ytterdörren så ligger det betong. Det är samma betong som är ute i trapphuset. Skulle jag lägga golvgips direkt på golvet så kommer nivåskillnaden bli alldeles för hög med resten utav golvet.

Jag vågar inte bila eller hacka bort betongen för att få ner höjden heller med risk för skada ute i trapphuset.
Har ni några tips på hur jag kan göra detta?
Kan jag ta bort plankorna, ersätta med en gipsskiva fram till betongen och se till att det är tätt mellan betongen och skivan? Risken är väl att dom kommer röra sig olika och att klinkern sen spricker?

• Trägolv i hall med tröskel och ytterdörr i bakgrunden och synlig betongkant framför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörröppning med tröskel, delvis synlig betong under dörren och trägolv i förgrunden. Checkerplattor på golvet i trapphuset utanför.
    Skapa konto
  • Golvyta i hall med betong och träplankor vid en ytterdörr; diskuteras ersättning med golvgips för klinkerläggning.
    Skapa konto
  • Trägolv i hall som möter betonggolv vid ytterdörren, med dörren delvis öppen mot trapphus med klinkergolv.
    Skapa konto
Jag hade bilat bort betongklacken innanför dörren.
Den är gjuten efter att golvet är ditlagt (syns på att den är formad efter planken) och bör inte sitta ihop med betongen ute i trapphuset.

• Gilla
Tenebris
  • Laddar…
Tack för ett bra svar! Ska kika på det :)

Och då varför inte lägga i plank där betongen varit och slipa/vaxa hela golvet istället för klinker? Charmiga gamla trägolv blir så fina

K krambriw skrev:
Och då varför inte lägga i plank där betongen varit och slipa/vaxa hela golvet istället för klinker? Charmiga gamla trägolv blir så fina
Vi har det i resten utav lägenheten. Så ja det är ett alternativ det med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.