har rivit upp ett gammalt golv och skall lägga nytt klinker.

Huset har 54x300 lättbalkar som bjälklag cc60 och ovanpå 22 mm skruvlimmad spånskiva. Ovanpå det kommer jag glesa och lägga golvvärme. Sedan tänkte jag lägga så tunt golvgips det går för att sedan lägga klinker.

Det förra golvet har hållt bra i fogar men frågan är om det är en chansning. Skall man regla upp cc30 i bjölklaget eller räcker cc60 med tanke dimensionen på bjälklaget och spånet?
 
Åsa Lund
Regla upp till cc30, särskilt viktigt om du ska bygga våtrum
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Regla upp till cc30, särskilt viktigt om du ska bygga våtrum
Det är bara en hall på 5kvm.. så av den anledningen behövs det inte!
 
Kanske bättre att spackla in slangen än gles. Då borde du få ett stummare underlag.
 
Jo men jag tror inte, eller hoppas inte att det ska behövas. Isf behöver jag ju gipsa innan jag spacklar och kommer få en högre bygghöjd..

Gamla klinkersen har ju iaf klarat sig. Alt så reglar jag upp tätare men då behöver jag bort med spånet som ligger.

Tänker att bjälkarna ändå är ganska rejäla..
 
P
Du behöver inte gips om du spacklar.
 
Erik_Hansson skrev:
Du behöver inte gips om du spacklar.
Spackla direkt på spånskiva? Det är väl inte praxis eller?
 
P
T Tokv41 skrev:
Spackla direkt på spånskiva? Det är väl inte praxis eller?
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
[media]
Ja med primer funkar det nog. Men då behövs det ju garanterat reglas upp för vikten tänker jag...
 
T Tokv41 skrev:
har rivit upp ett gammalt golv och skall lägga nytt klinker.

Huset har 54x300 lättbalkar som bjälklag cc60 och ovanpå 22 mm skruvlimmad spånskiva. Ovanpå det kommer jag glesa och lägga golvvärme. Sedan tänkte jag lägga så tunt golvgips det går för att sedan lägga klinker.

Det förra golvet har hållt bra i fogar men frågan är om det är en chansning. Skall man regla upp cc30 i bjölklaget eller räcker cc60 med tanke dimensionen på bjälklaget och spånet?
Din lösning är inte så bra. Golvgipset på gles är inte världen stadigaste variant. Enklast är att prima golvspånet och lägg golvvärmeslangarna i fiberarmerat flytspackel. Vill du ha hängslen och livrem kan du armera också (det beror på vilken spännvidd du har på ditt golv).
 
T Tokv41 skrev:
har rivit upp ett gammalt golv och skall lägga nytt klinker.

Huset har 54x300 lättbalkar som bjälklag cc60 och ovanpå 22 mm skruvlimmad spånskiva. Ovanpå det kommer jag glesa och lägga golvvärme. Sedan tänkte jag lägga så tunt golvgips det går för att sedan lägga klinker.

Det förra golvet har hållt bra i fogar men frågan är om det är en chansning. Skall man regla upp cc30 i bjölklaget eller räcker cc60 med tanke dimensionen på bjälklaget och spånet?
Din lösning är inte så bra. Golvgipset på gles är inte världen stadigaste variant. Enklast är att prima golvspånet och lägg golvvärmeslangarna i fiberarmerat flytspackel. Vill du ha hängslen och livrem kan du armera också (det beror på vilken spännvidd du har på ditt golv).
 
A Autodidak1 skrev:
Din lösning är inte så bra. Golvgipset på gles är inte världen stadigaste variant. Enklast är att prima golvspånet och lägg golvvärmeslangarna i fiberarmerat flytspackel. Vill du ha hängslen och livrem kan du armera också (det beror på vilken spännvidd du har på ditt golv).
Men då måste man väl regla upp bjölklaget cc30 innan?
 
T Tokv41 skrev:
Men då måste man väl regla upp bjölklaget cc30 innan?
Finns inga krav på det, cc600 räcker om det inte är svikt/nedböjning o golvet.
 
Åsa Lund
Byggkeramikrådet har ganska entydiga regler hur underlag för klinker ska byggas upp. PER hette branschreglerna förr tror jag
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byggkeramikrådet har ganska entydiga regler hur underlag för klinker ska byggas upp. PER hette branschreglerna förr tror jag
Det finns många råd och riktlinjer, men också lika många sätt att uppfylla de krav på stabilitet som finns. Jag brukar anpassa utförandet efter omständigheterna. Vid relativt korta fria spännvidder så räcker cc600 utan problem. Är det större spännvidd behövs cc300. Det är bara slöseri med tid och pengar att alltid köra med samma lösning utan hänsyn till omständigheterna.

Har aldrig råkat ut för en enda rörelse i något golv oavsett om det varit cc300 eller cc600, konstruktionen måste bara anpassas. TS har rejäla golvbjälkar i form av 54x300 lättbalkar, och om spännvidden inte är stor finns det ingen anledning att ha cc300. Jag har själv flytspacklat in golvvärme med golvbjälkar i samma dimension med fri spännvid på 3200 mm, hur stabilt som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.