13 033 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Lägga klinker på cc60 balkar..
Sida 1 av 2
har rivit upp ett gammalt golv och skall lägga nytt klinker.
Huset har 54x300 lättbalkar som bjälklag cc60 och ovanpå 22 mm skruvlimmad spånskiva. Ovanpå det kommer jag glesa och lägga golvvärme. Sedan tänkte jag lägga så tunt golvgips det går för att sedan lägga klinker.
Det förra golvet har hållt bra i fogar men frågan är om det är en chansning. Skall man regla upp cc30 i bjölklaget eller räcker cc60 med tanke dimensionen på bjälklaget och spånet?
Huset har 54x300 lättbalkar som bjälklag cc60 och ovanpå 22 mm skruvlimmad spånskiva. Ovanpå det kommer jag glesa och lägga golvvärme. Sedan tänkte jag lägga så tunt golvgips det går för att sedan lägga klinker.
Det förra golvet har hållt bra i fogar men frågan är om det är en chansning. Skall man regla upp cc30 i bjölklaget eller räcker cc60 med tanke dimensionen på bjälklaget och spånet?
Jo men jag tror inte, eller hoppas inte att det ska behövas. Isf behöver jag ju gipsa innan jag spacklar och kommer få en högre bygghöjd..
Gamla klinkersen har ju iaf klarat sig. Alt så reglar jag upp tätare men då behöver jag bort med spånet som ligger.
Tänker att bjälkarna ändå är ganska rejäla..
Gamla klinkersen har ju iaf klarat sig. Alt så reglar jag upp tätare men då behöver jag bort med spånet som ligger.
Tänker att bjälkarna ändå är ganska rejäla..
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Din lösning är inte så bra. Golvgipset på gles är inte världen stadigaste variant. Enklast är att prima golvspånet och lägg golvvärmeslangarna i fiberarmerat flytspackel. Vill du ha hängslen och livrem kan du armera också (det beror på vilken spännvidd du har på ditt golv).T Tokv41 skrev:har rivit upp ett gammalt golv och skall lägga nytt klinker.
Huset har 54x300 lättbalkar som bjälklag cc60 och ovanpå 22 mm skruvlimmad spånskiva. Ovanpå det kommer jag glesa och lägga golvvärme. Sedan tänkte jag lägga så tunt golvgips det går för att sedan lägga klinker.
Det förra golvet har hållt bra i fogar men frågan är om det är en chansning. Skall man regla upp cc30 i bjölklaget eller räcker cc60 med tanke dimensionen på bjälklaget och spånet?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Din lösning är inte så bra. Golvgipset på gles är inte världen stadigaste variant. Enklast är att prima golvspånet och lägg golvvärmeslangarna i fiberarmerat flytspackel. Vill du ha hängslen och livrem kan du armera också (det beror på vilken spännvidd du har på ditt golv).T Tokv41 skrev:har rivit upp ett gammalt golv och skall lägga nytt klinker.
Huset har 54x300 lättbalkar som bjälklag cc60 och ovanpå 22 mm skruvlimmad spånskiva. Ovanpå det kommer jag glesa och lägga golvvärme. Sedan tänkte jag lägga så tunt golvgips det går för att sedan lägga klinker.
Det förra golvet har hållt bra i fogar men frågan är om det är en chansning. Skall man regla upp cc30 i bjölklaget eller räcker cc60 med tanke dimensionen på bjälklaget och spånet?
Men då måste man väl regla upp bjölklaget cc30 innan?A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det finns många råd och riktlinjer, men också lika många sätt att uppfylla de krav på stabilitet som finns. Jag brukar anpassa utförandet efter omständigheterna. Vid relativt korta fria spännvidder så räcker cc600 utan problem. Är det större spännvidd behövs cc300. Det är bara slöseri med tid och pengar att alltid köra med samma lösning utan hänsyn till omständigheterna.Åsa Lund skrev:
Har aldrig råkat ut för en enda rörelse i något golv oavsett om det varit cc300 eller cc600, konstruktionen måste bara anpassas. TS har rejäla golvbjälkar i form av 54x300 lättbalkar, och om spännvidden inte är stor finns det ingen anledning att ha cc300. Jag har själv flytspacklat in golvvärme med golvbjälkar i samma dimension med fri spännvid på 3200 mm, hur stabilt som helst.