1 440 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Lagförslag: hyr medan du sparar till bostaden
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 795 inlägg
Det är min bild också (utan att ha läst förslaget). Det här finns redan och jag gissar att man använder samägandelagen med någon form av delvis bortförhandlande av vissa dispositiva delar i den. Och det är något som de med minst eget kapital att investera hamnar i. Jag tror att det är rimligt att det här regleras konsumenträttsligt, i den mån det alls är önskvärt att det förekommer.BirgitS skrev:
När jag ögnade igenom lagförslaget så verkade regeringen framför allt tänka på de fall av hyrköp som redan förekommer. Alltså när byggföretag inte får sina nybyggda bostadsrätter sålda utan hittar på diverse knep för att få in några pengar för lägenheterna. Det är dessa hyrköp som man vill reglera genom att bestämma standardvillkor, så att konsumenter inte blir lättlurade offer..
Det är för att du ser frågan ur de boendes perspektiv.J J00 skrev:
Jag tror att lagförslaget är till för byggbranschen så att de kan hyra ut brf lägenheter som inte sålts utan att hyresgästerna får de vanliga rättigheterna som medkommer. Dvs. lägenheten blir inte en riktig hyresrätt och de som bor där skulle nog lika gärna kunna bo i andra hand eller på något rivningskontrakt.
Jo jag har förstått det nu 😉J Jaggatagga skrev:Det är för att du ser frågan ur de boendes perspektiv.
Jag tror att lagförslaget är till för byggbranschen så att de kan hyra ut brf lägenheter som inte sålts utan att hyresgästerna får de vanliga rättigheterna som medkommer. Dvs. lägenheten blir inte en riktig hyresrätt och de som bor där skulle nog lika gärna kunna bo i andra hand eller på något rivningskontrakt.
Mina initiala kommentarer baserades inte på lagförslaget utan på själva artikeln: https://www.byggahus.se/lagforslag-hyr-medan-du-sparar-till-bostaden som på nåt sätt var vinklat positivt utifrån boendes perspektiv...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 795 inlägg
Nu ändras ju lagen så att det tillåts. Vad som är möjligt är inte nödvändigtvis konstant över tid. Såsom det gjorts till nu är väl att hyrköparen ägt en mindre andel av bostaden och på så vis försäkrats om rätt att bo där enligt föreningens stadgar (som säljaren skrivit för att det ska vara möjligt), medan man nu då tillåter att säljaren/värden äger hela bostaden fram till att den säljs till ett förutbestämt pris inom en konsumenträttsligt skyddad lagstiftning.C cpalm skrev:
Jag ska läsa in mig mer på saken och gissa mindre, men så tolkar jag i alla fall stort såväl vad som sker idag som vad målet med det nya systemet är. Ska jag gissa en sak till är det dock att det här kan ses som en bakväg att införa marknadshyror i nyproduktion.
Klicka här för att svara