1 397 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Lagförslag: hyr medan du sparar till bostaden
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 627 inlägg
Nytt lagförslag vill möjliggöra att man ska kunna hyra en bostad medan man sparar till att kunna köpa den.
Du kan läsa artikeln här: Lagförslag: hyr medan du sparar till bostaden
Du kan läsa artikeln här: Lagförslag: hyr medan du sparar till bostaden
Intressant. Verkar bland annat öppna upp för "obegränsad" andrahandsuthyrning av bostadsrätter (under de givna premisserna).
https://www.regeringen.se/contentas...2/lag-om-hyrkop-av-bostad-prop.-202526188.pdf
https://www.regeringen.se/contentas...2/lag-om-hyrkop-av-bostad-prop.-202526188.pdf
Tror du missade den lilla smileyn men ändå.F fribygg skrev:
Prova sluta betala hyran, förlåt lånet och se hur länge man äger sitt boende.
Jag har pant på fastigheten i 9,5 år till i denna takt. Så jag har bara tillgång till den så länge jag betalar månadskostnad till banken så de slipper ta panten och vräka mig.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är rätt stor skillnad på att hyra av en hyresvärd eller att äga, men ha lån på banken.P Pligg85 skrev:
Inte minst vad gäller hur då får/måste förvalta din bostad.
Banken "äger" inte den mer än att om du inte kan betala dina lån så kan dom använda bostaden för att se till att du betalar skulden...men du kan ju också betala skulden på andra sätt - om du har råd.
En hyresrätt äger du inte alls, där bor du bara mot en kostnad.
Undrar hur bra det kommer vara i praktiken 🤔
De flesta som vill köpa men inte har pengarna hyr väl idag och försöker spara för att köpa när sparkapitalet är tillräckligt stort...?
Kommer köpeskillingen vara förutbestämd när man tecknar "hyrköpkontraktet"?
Kommer man som hyrköpsgäst få någon annan fördel än att lägenheten är tingad som tex nåt avdrag av hyran som betalats in eller kommer priset vara detsamma för en ny köpare om man väljer att hoppa av..?
Har man rätt att göra ändringar i lägenheten medan man bara hyr?
Hur stor är sannolikheten att man vill bo kvar i samma lägenhet efter ett antal år i dessa tider när folk flyttar nästan lika ofta som det byts jobb...?
Känns som att jag måste ha missat något, jag kan inte se några direkta fördelar med det här 🤔
De flesta som vill köpa men inte har pengarna hyr väl idag och försöker spara för att köpa när sparkapitalet är tillräckligt stort...?
Kommer man som hyrköpsgäst få någon annan fördel än att lägenheten är tingad som tex nåt avdrag av hyran som betalats in eller kommer priset vara detsamma för en ny köpare om man väljer att hoppa av..?
Hur stor är sannolikheten att man vill bo kvar i samma lägenhet efter ett antal år i dessa tider när folk flyttar nästan lika ofta som det byts jobb...?
Känns som att jag måste ha missat något, jag kan inte se några direkta fördelar med det här 🤔
Jag tycker det låter som ett ganska rimligt förlag. Som jag förstått det så avtalas priset på bostaden när du hyr. Du har rätt att köpa för X kronor inom Y år.J J00 skrev:Undrar hur bra det kommer vara i praktiken 🤔
Alternativet för unga idag, i storstäderna, är ju ofta osäkra och dyra andrahandskontrakt. Då kan det vara svårt att spara ihop till handpenningen.
Jag gissar att det även är mer attraktivt för byggföretagen att bygga lägenheter som ska säljas (om än inte på en gång) och inte hyresrätter.
Leasing för boende med garanterat restvärde för utköp eller omläggning till bolån.
Hur än de fixar med politiken så är det fortfarande för mycket folk på för liten yta med bostadsbrist. Så länge det faktum kvarstår kommer det aldrig bli billigare.
Alla förslag hittills tillsammans med sänka handpenning till 10% gör att ännu fler krigar om samma utbud. Brukar sällan bli billigare.
Hur än de fixar med politiken så är det fortfarande för mycket folk på för liten yta med bostadsbrist. Så länge det faktum kvarstår kommer det aldrig bli billigare.
Alla förslag hittills tillsammans med sänka handpenning till 10% gör att ännu fler krigar om samma utbud. Brukar sällan bli billigare.
Det här kommer i princip bara innebära ett dyrt ”förstahandskontrakt”.Juul skrev:
Jag tycker det låter som ett ganska rimligt förlag. Som jag förstått det så avtalas priset på bostaden när du hyr. Du har rätt att köpa för X kronor inom Y år.
Alternativet för unga idag, i storstäderna, är ju ofta osäkra och dyra andrahandskontrakt. Då kan det vara svårt att spara ihop till handpenningen.
Jag gissar att det även är mer attraktivt för byggföretagen att bygga lägenheter som ska säljas (om än inte på en gång) och inte hyresrätter.
Finns det inget incitament för att det faktiskt blir en affär i slutändan så har jag svårt att se hur det här kommer hjälpa någon…
Att hyra ut finns alltid som en sista åtgärd för byggföretagen men inget de brukar sträva efter.
Jag har inte läst lagförslaget, men jag undrar hur detta skulle fungera för säljaren av boendet?
Detta borde enbart vara attraktivt för säljaren i de fall h*n inte måste få ut sitt kapital ut det nuvarande boendet på en gång? Eller missar jag nått?
Detta borde enbart vara attraktivt för säljaren i de fall h*n inte måste få ut sitt kapital ut det nuvarande boendet på en gång? Eller missar jag nått?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
När jag ögnade igenom lagförslaget så verkade regeringen framför allt tänka på de fall av hyrköp som redan förekommer. Alltså när byggföretag inte får sina nybyggda bostadsrätter sålda utan hittar på diverse knep för att få in några pengar för lägenheterna. Det är dessa hyrköp som man vill reglera genom att bestämma standardvillkor, så att konsumenter inte blir lättlurade offer..K Kasken skrev:
Jaha, så det ämnar enbart underlätta för byggbolagen att bli av med osäljbart dyra nyproducerade lägenheter alltså. Då är jag med.BirgitS skrev:
När jag ögnade igenom lagförslaget så verkade regeringen framför allt tänka på de fall av hyrköp som redan förekommer. Alltså när byggföretag inte får sina nybyggda bostadsrätter sålda utan hittar på diverse knep för att få in några pengar för lägenheterna. Det är dessa hyrköp som man vill reglera genom att bestämma standardvillkor, så att konsumenter inte blir lättlurade offer..
Ah det förklarar saken bättre och kommer i praktiken inte förändra nåt förutom att det blir lite mer strukturerat och reglerat.BirgitS skrev:
När jag ögnade igenom lagförslaget så verkade regeringen framför allt tänka på de fall av hyrköp som redan förekommer. Alltså när byggföretag inte får sina nybyggda bostadsrätter sålda utan hittar på diverse knep för att få in några pengar för lägenheterna. Det är dessa hyrköp som man vill reglera genom att bestämma standardvillkor, så att konsumenter inte blir lättlurade offer..
Bra att det är nån som orkar läsa igenom lagförslag 👍
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Jag vet ju inte om det är "enbart" men det står en hel del om att det förekommer hyrköp idag, och det är väl knappast mellan privatpersoner.K Kasken skrev:
Se länken i inlägg 2 och sen kapitel 4.1.
Men även befintliga bostäder nämns i 4.2, men där står även det här:
"Det är ett rimligt antagande att i de allra flesta fall kommer ett avtal om
hyrköp av bostad ingås mellan en näringsidkare som hyrsäljare och en
konsument som hyrköpare."