Hej,

Vi har ett litet bekymmer här i familjen om ett övertagande, generationsskifte av fastighet.

Mina föräldrar äger ett mindre hyreshus med fyra lägenheter, värderat till 9 000 tkr och belånat till 3 000tkr. Bra läge, fräscha lägenheter, stor säkerhet, bra kassaflöde.

De vill nu att jag och min bror tar över fastigheten, alternativt bara jag. De börjar bli för gamla för att sköta allt runt det men vill att det ska stanna i familjen.

Min bror lite psykiska problem, har ingen direkt inkomst, inga tillgångar och bor i en av lägenheterna i hyreshuset till reducerad hyra gentemot att han sköter lite basic fastighetsskötsel .

Jag står redan som ensam ägare på en fastighet (villa), värderad till nära 5 000tkr, belånad till 2 300tkr. Jag har en årsinkomst på ca 500tkr. Äger också ett företag som min sambo driver i nuläget där jag inte plockar lön. Företaget genererar positiva resultat.

Har lite övriga tillgångar i form av bil, sparande.

Nu till frågan då, hur kan vi/jag överta fastigheten?

Kan banken tvinga oss sälja fastigheten om mina föräldrar skulle gåva bort den till oss då jag redan är maxbelånad genom min andra fastighet. Hur ska man gå tillväga med att lägga fram detta till banken så vi kan överta huset ? Kan min bror överhuvudtaget stå med på någon lagfart/lån på hyreshuset på grund av sin situation?

Min erfarenhet med bankerna har alltid varit att de inte är så lösningsorienterad.

Utan att jag måste komma med förslag på lösningar. Annars kommer de bara peka på någon pärm med lagar eller peka på sin skärm och säga att ” Nej det går inte, du är redan maxbelånad” eller ”Nejnej, kostnadskalkylen går i taket!”

Några förslag på hur vi kan gå vidare?

Tacksam för hjälp
Mvh Carl

D Debro skrev:
Hej,

Vi har ett litet bekymmer här i familjen om ett övertagande, generationsskifte av fastighet.

Mina föräldrar äger ett mindre hyreshus med fyra lägenheter, värderat till 9 000 tkr och belånat till 3 000tkr. Bra läge, fräscha lägenheter, stor säkerhet, bra kassaflöde.

De vill nu att jag och min bror tar över fastigheten, alternativt bara jag. De börjar bli för gamla för att sköta allt runt det men vill att det ska stanna i familjen.

Min bror lite psykiska problem, har ingen direkt inkomst, inga tillgångar och bor i en av lägenheterna i hyreshuset till reducerad hyra gentemot att han sköter lite basic fastighetsskötsel .

Jag står redan som ensam ägare på en fastighet (villa), värderad till nära 5 000tkr, belånad till 2 300tkr. Jag har en årsinkomst på ca 500tkr. Äger också ett företag som min sambo driver i nuläget där jag inte plockar lön. Företaget genererar positiva resultat.

Har lite övriga tillgångar i form av bil, sparande.

Nu till frågan då, hur kan vi/jag överta fastigheten?

Kan banken tvinga oss sälja fastigheten om mina föräldrar skulle gåva bort den till oss då jag redan är maxbelånad genom min andra fastighet. Hur ska man gå tillväga med att lägga fram detta till banken så vi kan överta huset ? Kan min bror överhuvudtaget stå med på någon lagfart/lån på hyreshuset på grund av sin situation?

Min erfarenhet med bankerna har alltid varit att de inte är så lösningsorienterad.

Utan att jag måste komma med förslag på lösningar. Annars kommer de bara peka på någon pärm med lagar eller peka på sin skärm och säga att ” Nej det går inte, du är redan maxbelånad” eller ”Nejnej, kostnadskalkylen går i taket!”

Några förslag på hur vi kan gå vidare?

Tacksam för hjälp
Mvh Carl
Jag är egentligen inte alls kunnig i detta men måste du äga fastigheten som privatperson? Kan det inte underlätta att det är ett/ditt AB som äger fastigheten?

Här gäller nog inte de vanliga reglerna för bolån. Detta är en rörelse. Jag har ingen koll på villkoren man kan få då. Men de normala begränsningarna gäller inre.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här gäller nog inte de vanliga reglerna för bolån. Detta är en rörelse. Jag har ingen koll på villkoren man kan få då.
Max 75% belåning kan man räkna med

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Banker lånar kommersiellt till stor del ut på kassaflöden. Kan ni visa att fastigheten ger god avkastning ska det väl inte vara omöjligt att få låna mot den på kommersiella villkor (som normalt innebär lite högre ränta än bolån).

Om din bror kan vara med eller inte är knepigare att veta. Sannolikt måste i så fall du kunna stå för slla borgensförpliktelser som krävs bortom fastigheten i sig vad gäller lån och så.

Uppgörelsen med brodern om nedsatt hyra är också en skattemässig risk. Det ska förmånsbeskattas, och om så inte sker idag är det inget bevis för att ni kommer undan med det över tid.

Om det är ett arv ni får om tre miljoner var så kan det påverka broderns möjligheter att få bidrag (äger man tre miljoner förväntas man klara sig själv) och kanske vill han också sälja fastigheten och få ut sina pengar sp fort ni ärv, eller snart nog.

Så det finns fallgropar att tänka på. Utöver frågan om ni ens vill ha en hyresfastighet.

F fribygg skrev:
Max 75% belåning kan man räkna med
Så mycket??? Bankerna är ytterligt konservativa avs hyresfastigheter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.