Hej

så här blev det, kommer en beskrivning samt några bilder om någon hittar hit vid ett senare tillfälle. Tack till er som hjälpte till, jag blev nöjd över resultatet.

tryckte upp taket så gott jag kunde med domkraft och stöttor och tog sedan ett spännband och försökte dra ihop sprickan så gott jag kunde.
Domkraft och träreglar används för att stödja och reparera en takstol i ett byggprojekt. Verktyg och material syns omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

iom att att jag blev rekommenderad lite längre reglar (2m) så behövde jag bygga ut underramen med ytterpanel 22x145 då strävorna var i vägen annars. Började på den den ena sidan som ej hade spännbandet och spikade fast panelen med 3 tumsspik.
sedan på med 45x145 regeln som jag skruvade fast med 6x100mm skruv. Både panelen och regeln satte jag fast med tvingar innan jag spikade och skruvade.
Närbild av en träregel och sågspån på ett golv; del av en takkonstruktion under renovering, med synliga träplankor och isoleringsmaterial.
Skapa konto
Spån och sågspån utspridda på takbjälkar med verktyg och elkablar, tyder på renovering eller isoleringsarbete på vinden.
Skapa konto

Sedan tog jag bort spännbandet och fäste panel och regel på andra sidan lika som den andra.
Bild på ett takutrymme med spån och flexibla elrör, trästöd och träpanel. Vindpappen är tejpad och isolering har lagts på plats.
Skapa konto

I mitt fall tog jag och kapade det gamla elröret i stål som gick igenom den gamla takstolen och skarvade med flexslang över underramen istället. tejpade igen vindpappen.

sedan på med spån och isolering.
Inre del av ett tak med träbjälkar, spån på golvet och trasig vindpapp syns. Renovering av takstol pågår.
Skapa konto

mvh

• Gilla
andreascarlsson och 6 till
  • Laddar…
Sjönk taket till rätt värde,när du tog bort stämpen, det är liksom lite återgång vid uppspänn.
I övrigt snyggt jobbat

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sjönk taket till rätt värde,när du tog bort stämpen, det är liksom lite återgång vid uppspänn.
I övrigt snyggt jobbat
vågade inte trycka upp taket för mycket då den nya väggen är skruvad i golv och tak ca 2m från sprickan. var lite rädd att jag helt plötsligt börjar lyfta golvbjälklaget. nu när allt är fast så bågnar taket ca 1cm där det är som värst i mitten.

innan åtgärd dippade det nog 3-4cm.
bättre iallafall :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.