205 läst ·
4 svar
205 läst
4 svar
Trasig 4-vägsventil - Värt att försöka laga?
Hej,har en Daikin Stylish luft-luft värmepump som strular.
Efter felsökning av tekniker samt konfirmation med Daikin så rekommenderades att pumpen behöver bytas ut pga trasig 4-vägsventil.
Är detta verkligen en rimlig orsak till att byta ut hela pumpen?
Efter felsökning av tekniker samt konfirmation med Daikin så rekommenderades att pumpen behöver bytas ut pga trasig 4-vägsventil.
Är detta verkligen en rimlig orsak till att byta ut hela pumpen?
En sådan maskin håller väl ish 10-15år, så man får vara lite försiktig med alltför dyra reparationer. Hur gammal är den?
Ska man reparera så är del väl tömning av systemet, kapa ur, svetsa in, fylla på som gäller. Är ju lite tid för det, och tid är ju pengar. Vad fick du för kostnad för att reparera?
Vill minnas att det emellanåt är själva spolen som är trasig, och den kan man ju byta ganska enkelt. Men det borde gå att mäta sig till tänker jag.
Ska man reparera så är del väl tömning av systemet, kapa ur, svetsa in, fylla på som gäller. Är ju lite tid för det, och tid är ju pengar. Vad fick du för kostnad för att reparera?
Vill minnas att det emellanåt är själva spolen som är trasig, och den kan man ju byta ganska enkelt. Men det borde gå att mäta sig till tänker jag.
Allvetare
· västkusten
· 127 inlägg
tips: kolla med din hemförsäkringen. Jag tror att du kan ha lite pengar att hämta, minus självrisk, så då kanske det blir noll i alla fall. Men värt en anmälan/samtal i alla fall.
Klicka här för att svara