F fribygg skrev:
Varför inte?

Masonite verkar vindtätt, relativt billigt, snabbmonterat och jämfört med 70-80-90 talets plastfärgsmålade fasader verkar det rimligt hållbart och har i TS fall troligtvis inte krävt så många timmars underhåll sedan boarden en gång monterades.

Om den som ägde kåken då jobbet med beklädnad en gjordes istället valt den då populära eterniten hade TS kanske haft skäl att uppleva ett besvär och visst obehag vid det förestående fasadbytet, nu är det enkelt och lätt och billigt att byta skivorna och sedan rödfärga väggen.
Well ,det är ju i princip "papp".
I de fall jag tillfälligt har använt masonite utonmus, även på skyddade platser som i bodar osv, så har det varit rätt anfrätt bara av fukt i allmänhet efter ngt år.
Skulle inte använda det som yttre fasadmaterial och det rekommenderas inte heller att användas så.

Men med det sagt verkar det ju ha funkat i typ 50år - så med rätt färg och rikligt underhåll kan det säker funka "ok". Är inte säker på att det varken blir så mycket billigare eller lättare att sätta än vanliga fasadbrädor dock.

Även om masonite kostar ca 60 kr/kvm mot fasadbrädor ca 150 kr/kvm så på en fasad på ca 100-150 kvm ger en prisskillnad på ca 14000 kr. Det är väl pengar, men i sammahnaget (en fasad på ett helt hus) inte så mycket. Färgen lär gå på lika mycket den och med tanke på underhåll lär masoniten behöva mycket mer färg/underhåll...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Well ,det är ju i princip "papp".
I de fall jag tillfälligt har använt masonite utonmus, även på skyddade platser som i bodar osv, så har det varit rätt anfrätt bara av fukt i allmänhet efter ngt år.
Skulle inte använda det som yttre fasadmaterial och det rekommenderas inte heller att användas så.

Men med det sagt verkar det ju ha funkat i typ 50år - så med rätt färg och rikligt underhåll kan det säker funka "ok". Är inte säker på att det varken blir så mycket billigare eller lättare att sätta än vanliga fasadbrädor dock.

Även om masonite kostar ca 60 kr/kvm mot fasadbrädor ca 150 kr/kvm så på en fasad på ca 100-150 kvm ger en prisskillnad på ca 14000 kr. Det är väl pengar, men i sammahnaget (en fasad på ett helt hus) inte så mycket. Färgen lär gå på lika mycket den och med tanke på underhåll lär masoniten behöva mycket mer färg/underhåll...
Låt säga att TS fasad är 50 år och har fått rödfärg 2 eller möjligtvis 3 ggr. Jag hävdar att det är en bra och billig fasad med lite och lättsamt underhåll jämfört med de 1976 så vanliga lockbrädesfasaderna med plastfärg.

Om man vill ha underhållsfritt så är ju plåt ett bra material. Inte så snyggt kanske, men snyggare än masoniten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man vill ha underhållsfritt så är ju plåt ett bra material. Inte så snyggt kanske, men snyggare än masoniten.
Bättre än Eternit?

F fribygg skrev:
Bättre än Eternit?
Nej, men eternit är ju lite svårt att få tag på idag. Men ett nästintill underhållsfritt material. Skall inte föraktas!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Låt säga att TS fasad är 50 år och har fått rödfärg 2 eller möjligtvis 3 ggr. Jag hävdar att det är en bra och billig fasad med lite och lättsamt underhåll jämfört med de 1976 så vanliga lockbrädesfasaderna med plastfärg.
Skulle nog påstå att masoniten är minst 70 år. På 40- och 50-talet var masonit och eternit populära fasadmaterial.
Visst har det hållt men är inte vackert. Båda material betecknades som snålhet av belackare. :)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ä Äppelina skrev:
Hej! Tänkte helrenovera tak och fasad m m nästa år på ett gammalt hus vi använder som fritidshus.
Masoniten bubblig och flera större hål, spec i söder o västerläge.
Kan man spackla hålen? Kan man fixa något på enklast sätt?
Timmerhus i grunden.
Vet du hur gammal fasaden är?

imported_Benno imported_Benno skrev:
Skulle nog påstå att masoniten är minst 70 år. På 40- och 50-talet var masonit och eternit populära fasadmaterial.
Visst har det hållt men är inte vackert. Båda material betecknades som snålhet av belackare. :)
Med tanke på skicket så skulle jag säga att den fasaden hade behövt ett rejält underhåll om inte för 20 år sen så iaf 10 - så att det "hållit"! 50 år är nog rimligt om den är 70 år gammal nu :)

D
Notera att uppgiften om 70 år inte kommer från TS.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D datja skrev:
En så kallad "trådsanning". Det är det finaste vi har på byggahus.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
datja och 3 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Sant, det är kanske bara 10 år gammalt och ser redan ut sådär :)

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En så kallad "trådsanning". Det är det finaste vi har på byggahus.
Den andra gissningen dvs 50år är heller inte nån dålig livslängd för en Masoniteskiva utomhus..

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Oberoende av ålder bör man undersöka det bakom masoniten utifrån de synliga skadorna, är vad jag skulle gjort. Sedan tar man beslut om åtgärd, utifrån vilka förutsättningar som finns.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte tvekat att slänga på plåtfasad om inte en brädfasad ryms inom budget. Det är bättre än masoniten alla dagar i veckan och den skyddar huset.

Men kolla först skicket bakom masoniten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.