Hej, min toalett har haft ett pysande ljud. Jag lyfte idag på locket och såg att vattnet var precis upp till det vita röret så att ytan spändes. När jag stängde av vattnet hände ingenting. Ljudet fortsatte komma från det svarta röret. Det bubblade lite ovanpå som om det kommer luft ur de två hålen som är på ovansidan.

Jag försökte förstå mig på hur toaletten fungerar och kände och vred lite på den grå delen. Den verkade inte sitta så hårt och jag vred tillbaka den. Nu kan jag konstatera att toaletten läcker för nu sjunker nivån och den fyller på så fort vattnet är för lågt. Nu har jag stängt av vattnet helt.

Vad ska jag göra nu? Jag har andra intressen så tyvärr är detta inget jag har bra koll på. Jag är tacksam för all guidning jag kan få!

Jag vet inte vilken toalett jag har.

• Image (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckage och rinnande vatten i en toalett kan uppstå på två sätt:

1. Läckage i inloppsventilen. Det är ventilen som styr fyllnaden av cisternen efter spolning. Ventilen påverkas av någon form av flottör. Om ventilen läcker så fylls cisternen tills vattennivån når överfyllnadsskyddet och vatten rinner ut i toalettskålen.
Stänger man vattentillförseln till toaletten ska läckage och det rinnande vattnet upphöra.

2. Läckage i utloppsventilen. Denna ventil släpper ut vatten vid spolning och ska stänga efter spolning. Om den inte gör det pga något läckage så rinner vattnet ut i toalettskålen. Efter x antal minuter sjunker vattennivån i cisternen och inloppsventilen öppnar och fyller på vattnet och processen fortsätter.

Du behöver försöka få klarhet i vilken detalj/ventil som läcker i din toalett. Är det en toalett från de kända tillverkarna (IFÖ/Gustavsberg etc) så bör reservdelar finnas att tillgå.

Om du inte reder ut detta så kanske du behöver köpa in hjälp med din toalett. Är toaletten rejält gammal kan du överväga ett byte av hela toalettstolen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.