Hej! Hur lagar jag sprickorna i putsen i vår grund? Huset är från 2009.

Hälsningar Christian

• file_000000000a8c81f48d21c362e6ad99eb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frerider
Vad är det för grund?

Det är krypgrund. Ett Älvsbyhus från 2009.

Frerider
Så det är betongelement? Det är armeringen som rostar och spränger betongen, man behöver bila fram den rostiga armeringen och behandla den med rostskydd är den gravrostad så får man byta ut järnen. Sedan lagar man i med betonglagningsbruk.
Detta är om det är betong..

Ja det är betongja precis betongelement. Var nere i grunden precis och upptäckte att det har börjat spricka på samma ställe där.

• IMG_20260823_195044655.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260823_195105708.jpg
    Skapa konto
Frerider
Det är armeringen som ligger ytligt, utsidan är mer prio då den utsätts för mer fukt/vatten.
Men huset kommer inte rasa, detta vill man göra när det helst är i alla fall +10 grader för det underlättar arbetet.

Tack för hjälpen! Räcker det att ta tag i det nästa säsong? Ska jag göra något i år för att skydda inför att fixa detta?

Frerider
C christian.kr skrev:
Tack för hjälpen! Räcker det att ta tag i det nästa säsong? Ska jag göra något i år för att skydda inför att fixa detta?
Ja det räcker att ta det nästa år, lite några cm kan det växa.

Kan det vara så att huset håller på att sjunka eller är det mer en lokal skada tror du? Hälsningar Christian

Frerider
C christian.kr skrev:
Kan det vara så att huset håller på att sjunka eller är det mer en lokal skada tror du? Hälsningar Christian
Nej det dära är ingen sättnings skada då borde det finnas vertikala sprickor ifrån toppen till botten av grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.