Hejhej!

Har en vägg med glasblock och fogen på utsidan börjar se rätt deppig ut. Vad ska jag använda för produkt för att laga fogen? Räcker det med att ta bort det som sitter löst och fyllla på där det saknas eller borde jag försöka knacka bort all fog först?

Bifogar bilder.

Tack!

• Vägg med glasblock, omgiven av svart och vit ram. Fogen mellan blocken syns tydligt och lövverk i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasblockvägg med sliten fog, vissa fogar saknas och behöver repareras.
    Skapa konto
  • Vägg med glasblock där fog mellan blocken har spruckit och delvis fallit bort.
    Skapa konto
Fogen sitter lös mot glaset, liksom hänger i luften, den blev till när glasen sattes, genom fogen som går helt igenom mellan glasen.
Du måste skrapa ur fogen minst 20 - 25 mm in mellan glasen och fylla upp med ny fog ända in mot det som finns kvar mellan. Så det går inte att bara skrapa ur lite, då kommer den nya fogen att lossna, inget som håller den på plats.

J jonaserik skrev:
Fogen sitter lös mot glaset, liksom hänger i luften, den blev till när glasen sattes, genom fogen som går helt igenom mellan glasen.
Du måste skrapa ur fogen minst 20 - 25 mm in mellan glasen och fylla upp med ny fog ända in mot det som finns kvar mellan. Så det går inte att bara skrapa ur lite, då kommer den nya fogen att lossna, inget som håller den på plats.
Ok, tror jag förstår. Vad ska jag använda för fogmassa?

Cementbruk A används och fungerar även som fog. Det gäller även att torka/tvätta av glasen, snygga till fogarna lite, innan bruket har brunnit till helt. Bruket ska tryckas in helt i botten på fogen.
Kanske du kan få tag på några kilo hos någon byggare, dom säljs bara i 25 kg och lite väl mycket för dig.
Men läs om cementbruk A, kanske du har något annat ställe som det kan användas till.
Nyansskillnad kan bli mellan nytt och gammalt, men du får överväga om du ska ta allt på en gång och få lika nyans på alla fogar.

• Gilla
fioler&kaffe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.