Hej.

Vi håller på och renoverar vår suterrängvåning på grund av tidstypisk fuktproblematik (byggår 1978). Tapeter, överisolerade golv och färg har tagits bort nästan överallt (endast WC/D kvarstår). I ett av rummen, kontoret, har det även frästs in fler eldosor och flexrör.

Kontoret står först på tur att bli färdigställt. Spårningarna i den befintliga putsen behöver fyllas i och sedan behöver väggarna putsas om på grund av att de har blivit ojämna när färgen har frästs/flexats bort samt att de har mycket sprickor i putsens ytterskikt (det är alltså inte genomgående sättningsskador).

Efter offert från en murare så har vi bestämt oss för att först försöka själva. Det blir för dyrt att ta hantverkare på hela våningsplanet á 115 kvm, även om det kommer att ske i minst tre etapper. Den firman som var här och lämnade offert menade på att väggarna måste nätas innan ny puts läggs på för att undvika ny sprickbildning.

Platta och källarmur är oisolerade och dräneringen är original (så dålig och skall åtgärdas tids nog), allt behöver således tåla tillskjutande fukt samt vara diffusionsöppet. Källarmuren är uppbyggd av lättklinker/lecablock. Jag vet inte vilken puts som ligger på idag, men det är åtminstone inte kalkputs.

Det som vi behöver hjälp med är:
1) Vad för bruk är lämpligt att laga fräsningarna med?
2) Ska vi prima i fräsningarna och i sådana fall med vad?
3) Behöver man verkligen näta?
4) Vad för bruk skall man putsa med? Beror det på om det är nätat eller ej? Prima eller vattna?
5) Vi vill ha en jämn och slät yta, behövs det en slutputs och i sådana fall vilket bruk för det eller går det bra att bara använda en sort till hela väggarna?

Vi återkommer med bilder.

Några bilder.

• Vägg med en uppvisad sektion av grått grus eller lättklinker, del av byggprojekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå korrugerad slang i betongvägg, fäst med en vit hållare och skruv.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med sladdar längs väggarna, verktyg placerade på golvet och stege samt dammsugare i förgrunden.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med synliga ledningar i väggarna, två fönster och verktyg på en stege.
    Skapa konto
  • Vägg med kabeldragning och stege.
    Skapa konto
Inga kommentarer? Då får det bli en monolog. ;)

Jag skummade igenom delar av källarrenoveringstråd á la @Etnoy eftersom jag visste att han har beskrivit hur han har gjort. Så, vi tar och lagar spårningarna/fräsningarna med puts- och murbruk C; frugan börjar till helgen och jag kör markservicen.

Därefter är den stora frågan om man bara skall bygga på med ny puts, med eller utan putsnät, eller om det skulle funka med något cementbaserat spackel som Lip 320E. Sprickorna doldes tidigare av färg, men jag vet inte om silikatfärg täcker lika bra som plastfärg...

Status efter att frugan har hållit på några kvällar under förra veckan samt hela helgen.

Först ett tunt lager med grundningsbruk A i botten och sedan ifyllt med puts- och murbruk C samt glasfibernät. Vattnas lite då och då, än så länge ser det bra ut. Det är grövre struktur på denna puts än den befintliga.

Hennes förhoppning är att kunna fortsätta med hela väggarna under påskledigheten. Tills dess måste vi ha bestämt oss om vi skall köra med nät och puts i flera lager eller prova med exempelvis Lip 320E.

• Nylagd putsning av väggar i ett rum med grövre struktur, glasfibernät, grundningsbruk och murbruk synliga, väntandes på fortsatt arbete.
    Skapa konto
  • Vägg med nyapplicerat puts och synligt glasfibernät; kvast står lutad mot väggen.
    Skapa konto
  • Murad vägg med grövre putsstruktur och glasfibernät; en del av väggen har grundningsbruk och murbruk applicerat. Synligt rör med papper.
    Skapa konto
  • Vägg med grundad puts och glasfibernät runt elinstallation, fönsterbräda med verktyg. Grov struktur av ny puts synlig.
    Skapa konto
  • Murbruk applicerat över glasfibernät på vägg med grövre struktur synligt, under renoveringsarbete i hemmet.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg med spricka, delvis fylld med bruk, kantad av trälist, och bakom syns plast och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Nyligen putsad vägg inomhus med synlig elkabel och kontaktuttag bredvid en öppning, där trappan i bakgrunden leder till en övervåning.
    Skapa konto
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vad fint det blev!
Jag har tänkt göra samma sak, så jag hoppas verkligen du fortsätter uppdatera!
Hur långt har du kommit nu?

L LinneaBee skrev:
Vad fint det blev!
Jag har tänkt göra samma sak, så jag hoppas verkligen du fortsätter uppdatera!
Hur långt har du kommit nu?
Vi landade i att köra med cementbaserat spackel, Lip 320E. Det är min fru som kör på, och varken hon eller jag har tidigare bredspacklat. Det tar tid och körs stötvis, ungefär halva rummet är gjort nu. Sedan kommer det att behöva slipas och fixas lite innan det blir silikatfärg på. Hade vår yngsta varit ett eller par år äldre så hade det förmodligen kunnat jobbats på mer. Jag skall se om vi kan uppdatera med lite fler bilder; hade glömt av tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.