M miks62gbg skrev:
...

Min huvudfråga gäller lite mer vart vi börjar, ska det vara så att vi måste få med oss radhusägarna genom 2/3 majoritet, och sedan stadgeändringar, eller är bara att köra på med att beställa offerter från el-installatörer?
Vad gäller det juridiska - vad samfälligheten får och kan göra, och vad som medlemmarna (i majoritet, kontra samtliga) tycker är rimliga arbeten utgifter etc, det överlåter jag åt andra att komma med råd om.

På elsidan föreslår jag att, när det blir dags, någon elingenjör ("konsult") anlitas för att göra ett förslag, med kostnadsuppskattning, med kontakt elleverantören, med angivande av ett eller flera möjligheter till olika laddare, anslutningar, bilmärken, debiteringsform etc. Eventuellt även med kontakt med räddningstjänsten, eller med hänvisning till ev. byggnadsåtgärder som krävs av boverkets byggregler vid lite mer storskalig batteriladdning. Detta jobb brukar kunna kallas "projektering", och leda fram till dels ett underlag för föreningen att ta beslut på, och dels en handling att upphandla nödvändiga arbeten på (elinstallatör, byggfirma, elleverantören, ...)

Givetvis behöver Ni en elingenjör som är väl insatt i dessa frågor, inte bara "vilken som helst" för att få ett bra, erfaret och prisvärt arbete.

Att gå till en elektriker och beställa detta är som att gå till en kock och beställa när Du skall ha en konferens för 300 deltagare, behöver lokal, underhållning, konferencier, transporter mm. och förvisso också mat...

• Gilla
miks62gbg
  • Laddar…
Vad tror ni om att skapa en "laddplatsförening" som tar alla kostnader och eventuella lån för att det kan dras fram el till garagens undercentraler? De medlemmar som önskar laddplats blir då medlemmar i denna föreningen och betalar medlemsavgift för installation och drift. Inledningsvis skulle det kunna vara låga medlemsavgifter för att locka som många som möjligt, och sedan efter viss betänketid utgått, får de som inte bestämt sig i tid får betala en högre kostnad för en redan färdig lösning.

En grov uppskattning är att det kanske kostar 200.000 att dra fram el till vår undercentral, så kan detta delas av de intresserade, uppskattningsvis 10 stycken som betalar 20.000 kr var. Kostnaden för laddbox tycks vara måttliga 10.000 per plats. Detta blir då kanske 30.000 i fasta kostnader. Elkostnaden läggs sedan ut per medlem var månad.

Tanken är att de som inte vill vara med inte heller ska behöva betala något. Men om de ångrar sig senare efter att allt blivit färdig kan de få betala lite mer i anslutningsavgift till föreningen.

Frågan är då om detta upplägg går att genomföra på ett enkelt sätt, t.ex behövs stadgeändringar?

Jag tolkar att du tänkte det som en del av samfälligheten? Det kan man inte göra. Samfälligheten måste strikt hålla sig till den verksamhet som beslutats av lantmäteriet. Och kostnader skall täckas i förhållande till de andelstal som bestämts.

Antingen så är detta något som går att tolka in i garageverksamhet, då får samfälligheten tillhandahålla laddplatser, men det måste då ske inom ramen för de andelstal som är satta.

I vissa samfälligheter har man flera samfällighetsverksamheter som förvaltas av en och samma förening, men där det delvis är olika medlemmar, eller andelstal satta efter olika principer. Ex. i fritidshusområden, kan en o samma förening hålla igång en vägsamfällighet där andelstalen baseras på "ton km principen", en VA förening som håller med vatten, en strandförening som underhåller den gemensamma badstranden, bryggförening osv. Då måste man hålla de olika verksamheterna hermetiskt slutna från varandra. Pengar från vägföreningen får inte använda still varmkorv vid strandstädningsdagen osv. Men det är samma styrelse, samma årsstämma osv. Jag har funderat på hru man sköter val till styrelsen om det är olika medlemmer i de olika verksamheterna, men det går tydligen.

harry73
Jag tolkade att ts ville göra en separat förening där de som behöver laddplats kan bli medlemmar. Föreningen skulle ordna lån för anläggningen och medlemsavgiften skulle täcka för lånekostnader.

Jag ser inte hur en bank skulle få tillräckligt mycket säkerhet för ett lån. För föreningen har inget egendom som kan fungera som säkerhet och går föreningen dålig, är det bara att säga upp medlemskapet och lämna skiten till ett snabbt minskande antal medlemmar. Recept för disaster.
Ska detta fungera, ska det vara en andelsförening, där alla kan köpa sin andel och sälja vidare till nästa användare.
Men även då vet jag inte hur detta ska fungera ihopp med samfälligheten, för ligger elledningar i marken, blir de troligtvis samfällighetens egendom.
Bättre att baka allt in i samfälligheten och betala enligt andelstal och eventuellt htra (om det går)

TS verkar leva i tron att detta är något alla vill. Räcker med 1 medlem i samfälligheten för att detta skall bli svårt.

En ny GA kan bildas efter förättning av Lantmäteriet och stämmobeslut. Alla samfällighetens medlemmar behöver inte va med i den nya GAn. Men det finns sannolikt inget att belåna för att bekosta installation osv.

Vad får TS att tro på att elbilar är framtiden?

Om jag hade haft något engagemang för miljön hade jag istället för ladduttag satsat min energi på att få samfälligheten att installera solceller på carportarna. Sannolikt mer miljönytta.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
harry73
N Noseone skrev:
Om jag hade haft något engagemang för miljön hade jag istället för ladduttag satsat min energi på att få samfälligheten att installera solceller på carportarna. Sannolikt mer miljönytta.
Men väldigt opraktiskt om man vill ladda sin elbil eller laddhybrid

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men väldigt opraktiskt om man vill ladda sin elbil eller laddhybrid
Eller så köper man en etanolbilar å kör på förnybart bränsle vilket sannolikt är bättre för miljön.

På vår gata har vi tre föreningar: En samfällighet med tvingande medlemsskap. den sköter bara om lite parkmark, årsavgift 200 kr.

Sedan en bevattningsförening. Den äger ett pumphus och en massa slangar förståss. Sista snutten, anslutning och kranar på varje tomt äger fastighetsägarna. Vi delar våra två kranar med grannen, de sitter på deras hus. Årsavgift ca 300 om jag inte minns fel.

Och sist en kabel-TV-förening. Den kostar ca 800 per år, inklusive basutbud på ComHem. Bredband och extra kanaler kan köpas till direkt av ComHem.

De två senare är inte samfälligheter, och man kan gå ur eller i som man vill. De som gick med från början fick betala en viss insats, men den är så att säga förverkad, man får den inte tillbaka om man går ur, utan man får isåfall betala vad det kostar att koppla bort fastigheten, ca 1500 kr. Samma sak om man vill gå in i den igen.

M miks62gbg skrev:
Vad tror ni om att skapa en "laddplatsförening" som tar alla kostnader och eventuella lån för att det kan dras fram el till garagens undercentraler?
Detta låter komplext, man får 2 st föreningar istället för 1. Man får se till att detta kan drivas i den befintliga samfälligheten. Men om det är troligt att merparten av medlemmarna skulle ställa sig negativa till denna typ av investering i en sådan omfattning att de skulle säga nej så får man se över vad man vill åstadkomma. Vill man möjliggöra laddning av elfordon nu för att på sikt bygga en ordentlig anläggning eller vill man ha den kompletta anläggning nu?

Om man antar att man åtminstone kan få fram 16A 3-fas till garagelängan så skulle man kunna erbjuda 6st medlemmar 6-8A laddning (12 timmar laddning ger ca 8-11 mil räckvidd) (2*6-8A per fas) mot att de själva sätter dit någon form av laddningsuttag. För medlemmar med elbilar så bör intresset att ta denna investering finnas då man faktiskt kommer kunna ladda samt att laddboxen faktiskt är något man kan ta med sig.

Min övertygelse är att man själv bör grotta sig ner i alla detaljer för att hitta den lösning som passar den befintliga parkeringsanläggningen bäst. Om man anlitar externa parter så kommer de med all sannolikhet förslå alla möjliga lösningar som resulterar i höga kostnader för både samfälligheten och de som vill ladda elfordon. Se till att ta rimliga investeringar och att de som laddar elfordon delvis får finnansiera detta (genom schablon fakturering).

Fördelen med två föreningar är att man då kan låta dem som har elbil vara med i den och betala hela kostnaden. När någon mer vill gå med får de köpa in sig i anläggningen. Den inbetalda andelsavgiften sparas för att användas när anläggningen ska uppgraderas, så att inte befintliga medlemmar behöver betala mer för att det blir fler medlemmar. Och de som inte har elbil slipper subventionera bränslet för dem som har elbil.

Regler för utträde behöver också formuleras, lämpligtvis så att man inte måste betala tillbaka hela insatsen. Kanske så att den kan säljas vidare?

Det känns orimligt att alla ska betala för något som bara ett fåtal har nytta av.

Anna_H Anna_H skrev:
Det känns orimligt att alla ska betala för något som bara ett fåtal har nytta av.
Detta är inget problem om kostnadsökningen för alla andra utan elbil blir marginell. Man får igen kostnadsökningen på annat sätt (kanske genom att området blir attraktivare med tillgång till laddning utav elbil).

M merbanan skrev:
Detta är inget problem om kostnadsökningen för alla andra utan elbil blir marginell. Man får igen kostnadsökningen på annat sätt (kanske genom att området blir attraktivare med tillgång till laddning utav elbil).
Det är alltid en diskutabel slutsats ! Området blir också attraktivare om ni bygger vattenlekland, innebowlingbana, utomhuspooler......., men om kostnadsökningen blir marginell är ju ett tvisteämne.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera att föreningen håller i det hela och att installation sker successivt som rekommenderats ovan. Är lite osäker på hur hårt knuten till bostaden en viss garageplats är i det här fallet, men i ett BRF-garage gör man ofta så att man installerar el på vissa platser och låter medlemmarna byta plats med varandra allt eftersom man bygger ut. Och sen tar extra betalt för såväl el som laddare förstås. Det funkar i alla fall bra i min förening.

Har man fasta platser ”på riktigt” får man kanske ta smällen att dra in den nya elen i hela anläggningen direkt, men bara koppla in laddare hos dem som vill ha det. Viss risk att kollektivet får bära den enskildes kostnader, men man kan ju göra som med VA-anslutningar, att det kostar att ansluta sig även efteråt och att föreningen i början ligger lite back på det hela.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
men om kostnadsökningen blir marginell är ju ett tvisteämne
Det fina med att diskutera på ett forum är att man med en mening kan säga att man får se till att det endast blir en marginell ökning. Vi vet alla att i praktiken så funkar oftast inte teorin. Men själva grundtanken är att man får fundera på hur mycket samfälligheten klarar av och sedan välja väg. Det finns alltid kreativa lösningar att ta till om man har drivna medlemmar.

Det jag ville varna för var bara att motivera " en marginell ökning av kostnaden" för de, som inte har direkt nytta av en åtgärd, med att det blir ett "mer attraktivt (=högre värde) på området" ofta inte fungerar i månge samfälligheter. Detta gäller speciellt stora samfälligheter och där den planerade åtgärden inte uppenbart ingår i beslutet om samfällighetens syfte. Det är då ofta bättre att bilda en ny samfällighet eller förening.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.