F fsn skrev:
jaha, hur snabbt och vilken leverantör? Vad betalar du utmed vägarna när du åker längre? Jag betalar 1,10kr/kWh på jobbet men det är 3,7kW som max hastighet.

Jag laddar aldrig, och skulle aldrig få för mig att ladda ”på stan” stan, det sköter sig billigast hemma eller på jobbet där man står still långa perioder. Utan det är laddning på resa då och min känsla är att det är precis lite billigare än att åka diesel om man har nån form av abonnemang eller avtal.
Min hustru laddar i princip enbart gratis på stan och klarar sig bra med det för allt utom långkörningar. Gratis är sällan ner än 3,7kW. Det är förvånansvärt många laddstolpar som erbjuder 11kW faktiskt, men de erbjuder oftas bara 1/3 av det om det är aktiv laddning på stolparna invid samtidigt.

Göteborg Energi (inCharge) tar 2,50kr/kWh upp till 22kW (ofta med gratis parkering under laddningen) och 50kW snabbladdare kostar 3kr/kWh (alltid gratis under laddningen). Visst, det tar en stund att ladda på 50kW, men om du laddar nedan du äter så går det bra. Fruns Fiat kommer 25-30 mil på fullt batteri och det tar en knapp timme att ladda på 50kW. Göteborg Energi tillåter dock oftast inte längre parkering än 30 min på en snabbladdare

R Rolle85 skrev:
jag hade gärna velat ha mäjligheten att ladda när elen är som billigast, är det Halo och Tibber som erbjuder detta enbart?
Jag har en Halo & schemalägger i appen. Vi hade vanligt rörligt elavtal men bytte till Tibber i dec eftersom det inte lönade sig att ladda på natten annars (vilket man ofta ändå gör). Tibber ger dig också bra överblick över hur mycket du faktiskt betalar för kw du förbrukar på elbilen. I halo appen kan du endast se förbrukning, inte kronor.

Redigerat av moderator:
Vad är skillnaden på Easee och Tibber?

R Rolle85 skrev:
Easee är laddboxen. Tibber är ett elbolag som har timdebitering. Finns fler men Tibber känns mest framåt och billigast tror jag i avgift.

R Rolle85 skrev:
Easee är laddboxen, tibber är elavtalet :)
Skaffar du en Easee box från tibber kan du köpa till en Pulse & den funkar då som lastbalanserare för laddboxen samt att den mäter din watt i hela huset.

Redigerat av moderator:
Har redan ett elavtal bundet till april i år

R Rolle85 skrev:
Har redan ett elavtal bundet till april nästa år
Men om du har plan på att byta till Tibber och timdebitering efter det så är det lönt att redan nu använda någon av länkarna för värvning. Då får du nämligen effektvakten för 95kr istället för 995kr. Och så aktiveras avtalet när ditt nuvarande går ut. Men det kan ju kanske vara värt att inte välja ännu i dessa oroliga el-tider utan bara säkra att du kan byta om du vill. Men vill du så kan du antingen ta länken här ovanför eller den länken jag lade för 1-2 dagar sedan. Är ju samma erbjudande.

F fsn skrev:
jaha. Jag fick intrycket att du alltid laddade på stan (4kr/kW är fö rätt billigt, hur fort går det då?) och undantagsvis hemma.
Nej laddar inte mer än någon gång varannan månad på snabbladdare. När jag hamnar utanför min normala körcykel. Skriv det i inlägg; https://www.byggahus.se/forum/threads/laddbox-till-polestar-2.442594/page-10#post-4611240. I övrigt så är det 1-fas 6A via vanligt shucko som gäller. Nästan alltid fulladdat på morgonen.

4kr/kWh är för 50kW. Eller, en del laddare klarar nog mer men min bil gör inte det. Brukar dock inte bli mer än 20min e.d. då jag försöker hålla mig till att ladda max 80% ( dels för att batteriet mår bättre av det men också att de sista 20% tar betydligt längre tid).

F
K koolla skrev:
Easee är laddboxen. Tibber är ett elbolag som har timdebitering. Finns fler men Tibber känns mest framåt och billigast tror jag i avgift.
Eller inte faktiskt, men du har väl gått på deras färglatt förpackade rätt konventionella produkt. Ett helt vanligt rätt grått sossebolag som Göteborgs Energi har en fast avgift på 312kr/år. Man kan väl kalla det för 32,50kr/månad inklusive moms. Då köper jag till äkta timspot och säljer till äkta timspot +5öre, hade jag haft en installerad effekt under 15000W så hade dom betalat timspot +15öre.

och om jag inte ser fel då kostar det 39kr/månad hos Tibber och dom betalar endast spot för solelen.

Vi har en Easee laddbox till vår Polestar. Den laddar i 10,8 kW som mest. Kostade 11500 ungefär att installera, arbete, laddboxen, laddkabel och fäste till laddkabel samt lastbalansering (enegic). Kan inte rekommendera Enegic, det fungerar behjälpligt men är inte det smidigaste systemet. Har precis bytt till Tibber så nästa box blir Easee genom Tibber. Huset är avsäkrat med 25 ampere och det har inte varit en tillstymmelse till problem att få elen att "räcka till". Lastbalanseringen drar ner effekten till laddboxen om man till exempel drar på spisen.
Man kan ställa timer på flera sätt beroende på vilken lösning man väljer.

Någon som använd Ferroamps box för lastbalansering? Den ska tydligen kunna flytta last mellan faserna.

F fsn skrev:
Eller inte faktiskt, men du har väl gått på deras färglatt förpackade rätt konventionella produkt. Ett helt vanligt rätt grått sossebolag som Göteborgs Energi har en fast avgift på 312kr/år. Man kan väl kalla det för 32,50kr/månad inklusive moms. Då köper jag till äkta timspot och säljer till äkta timspot +5öre, hade jag haft en installerad effekt under 15000W så hade dom betalat timspot +15öre.

och om jag inte ser fel då kostar det 39kr/månad hos Tibber och dom betalar endast spot för solelen.
De tog 29kr/månad när jag tecknade men ser att det nu är 39kr. Och jag har inte solpaneler men det har jag också hört att de inte betalar bäst för solen.

Tycker inte det verkar som Göteborg energi kan styra laddningen av bil som tråden i grunden handlar om. Så de 7kr man sparar är nog snart uppätna av att laddning råkade starta en timme fel någon gång i månaden.

Men som du säger jag jag man solpaneler är det ju ytterligare en parameter i valet av elavtal.

C crilleeeeeeeeeeeeeee skrev:
Vi har en Easee laddbox till vår Polestar. Den laddar i 10,8 kW som mest. Kostade 11500 ungefär att installera, arbete, laddboxen, laddkabel och fäste till laddkabel samt lastbalansering (enegic). Kan inte rekommendera Enegic, det fungerar behjälpligt men är inte det smidigaste systemet. Har precis bytt till Tibber så nästa box blir Easee genom Tibber. Huset är avsäkrat med 25 ampere och det har inte varit en tillstymmelse till problem att få elen att "räcka till". Lastbalanseringen drar ner effekten till laddboxen om man till exempel drar på spisen.
Man kan ställa timer på flera sätt beroende på vilken lösning man väljer.
Vad menar du med nästa box? Du behöver ju inte byta box. Räcker ju att koppla in en Tibber Pulse och inaktivera eller koppla ur nuvarande effektvakt (eller hur den är kopplad).

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
F
K koolla skrev:
Vad menar du med nästa box? Du behöver ju inte byta box. Räcker ju att koppla in en Tibber Pulse och inaktivera eller koppla ur nuvarande effektvakt (eller hur den är kopplad).
Det förstår han nog själv med, det handlar gissningsvis om mer än en elbil i hushållet.

F fsn skrev:
Det förstår han nog själv med, det handlar gissningsvis om mer än en elbil i hushållet.
Det kanske han gör. Eller inte.

förresten hur ska man tänka med 2 laddboxar och effektvakt? Man kan väl inte vakta 2 samtidigt? Ska man strypa effekten på en box och balansera /vakta den andra? Kör man låda samtidigt skulle man ju behöva en stor huvudsäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.