P pox skrev:
Om laddboxen har en maxeffekt på t ex 11 Kw och man ställer ned den till 8 så har man i mina ögon reglerat, bilen kan aldrig hämta mer än det inställda värdet.
CP signalen från laddboxen meddelar bilen hur mycket ström den får dra sen är det upp till bilen att följa detta. En bra box stänger ned laddningen om det avviker för mycket.

D Daniel 109 skrev:
Varför ska det vara en egen jordfelsbrytare?
För att vid ett fel i laddboxen/bilen kan du mata batteriets likspänning (de är mycket kräm i det) in på elnätet. Du skulle kunna ha en JFB med likströmsvakt på ingående ledning, då matar du bara ditt eget hus med likström vid en händelse.

Det här med behovet av laddbox kanske är något man ska fundera över med. Jag kör elbil sedan ett år tillbaka och laddar 1-fas med vanligt schucko. Jag kör ett nyinstallerat uttag och har begränsat laddströmmen till 6A.

Jag var inne på laddbox och lasttjosan hit och dit men sedan räknade jag lite på min bils förbrukning under en dag med mina körvanor. En normal arbetspendling med lite extra körning så gör jag av med ca. 8kWh i elbilen (5mil x 1,56kWh/mil). Laddar jag 12h över natt med 6A får jag i betydligt mer. D.v.s. jag har inget behov av att ladda snabbare.

Vipps så sparade man 10k plus på att bara tänka efter lite...

• Gilla
Peter2400 och 3 till
  • Laddar…
Finns många bra laddboxar men just jag valde en easee.
Så kan bara tala för vad den boxen kan.

Vad gäller en eller tre fas så finns ingen nackdel att använda tre fas. Easee har valmöjligheten att ladda bara från en fas också om man skulle vilja. Tex om man har en bil med typ 1 laddning.

Totala effekten man tar ut från boxen är ju samma om man tar 1 kw på tre faser eller om man tar 3kw från bara en fas.

Är man orolig för maxtarrif så kan man enkelt ställa in max effekt som tillåts på varje fas individuellt. Vill du tillåta 3x16 ampere drar laddboxen 11kw
Tillåter du 3x6 ampere drar laddboxen 4.3 kw
Allt är jättelätt att ändra i easse appen om man tex behöver ladda extra hårt bara en dag.

Sheman för laddning tex när man förbrukar mindre ström på annat i hushållet finns också i appen.

Jordfelsbrytare typ b är inbyggt i easee så man behöver inte installera någon sådan. Men du måste dra en ny trefaskabel från ditt elskåp. Går inte att ta ström från din stolpe med 240v.

Vill du använda den stolpen bör du istället ha en 240v enfas laddkabel. Såna finns också och kostar mellan 3 till 7000 kr och går inte att få grönteknik avdrag för. Samt är i praktiken begränsade till 1x10 amp eller 2.4kw laddning.
Det är dock få som rekommenderar att använda vanliga 240v uttag som fast laddpunkt. Utagen har svårt att klara högre effektuttag över tid.
Samt att det går sakta att ladda. Ett 75 kwh batteri skulle ta ca 31 timmar att ladda.

Mvh pj

B burger skrev:
Hur kopplar man Tibber Pulse till elbilsladdarna så att de kan "lastbalansera"?
Boxen Easee och Tibber Pulse är kopplade på wi-fi och ”connectade” i appen. Där ställer man in att lastbalansering ska vara aktivt och storlek på huvudsäkring samt vilken storlek säkringarna till boxen har.

• Skärmbild av appinställningar för lastbalansering av laddbox med huvudsäkring på 20 A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Styrman_jansson skrev:
Det här med behovet av laddbox kanske är något man ska fundera över med. Jag kör elbil sedan ett år tillbaka och laddar 1-fas med vanligt schucko. Jag kör ett nyinstallerat uttag och har begränsat laddströmmen till 6A.

Jag var inne på laddbox och lasttjosan hit och dit men sedan räknade jag lite på min bils förbrukning under en dag med mina körvanor. En normal arbetspendling med lite extra körning så gör jag av med ca. 8kWh i elbilen (5mil x 1,56kWh/mil). Laddar jag 12h över natt med 6A får jag i betydligt mer. D.v.s. jag har inget behov av att ladda snabbare.

Vipps så sparade man 10k plus på att bara tänka efter lite...
det beror förstås på ens körmönster. Det är sällan min bil är tom. Men i fredags kom jag hem kl 2000 med ca 10% kvar efter en resa Gbg-Malmö. Och i lördags morse skulle jag till Kristianstad från Malmö med släp. Hade jag kört Schuko hade det fått bli snabbladdare på vägen. Det är förvisso inte så särskilt ofta detta händer. Men skaffar man en bil för +500.000 känns det lite dumsnålt att inte sätta en box för 6.000-8.000kr och få den nyttan den ändå ger. Men det kanske bara är jag.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Man får nog räkna in att man får köpa ny reseladdare några gånger under boxens livstid eftersom de tenderar att bara hålla ett par år vid daglig användning.

K koolla skrev:
det beror förstås på ens körmönster.
Ja, det var precis vad Styrman_jansson hade räknat på. Man har ett val att göra, lägga pengar på stationär laddbox med lastbalansering eller räkna lite närmare på vilka behov man faktiskt har. Jag får uppfattningen att branschen säljer in det stora paketet till folk utan det finns behov och utan att konsumenten förstår, pådrivet av skatterabatten. Det kanske lönar sig att köpa ström på stan de gånger man snabbt behöver en långtur.

Lastbalanseringen gör som sagt inte att man kan ladda bilen snabbare utan bara nyttja den lediga effekt som råkar finnas. Ordet lastbalansering borde inte användas för de enkla effektvakter som de flesta har. Lösningen är att säkra upp och/eller ändra sina förbrukningsvanor. Och framför allt köpa en bil som kan laddas trefasigt, inte tvåfasigt. Är man absolut tvungen att ladda bilen med max under den tid på spis, tvätt, disk etc går för fullt så hjälper ingen lastbalansering.

Men någon form av installationsarbete vill jag mena alltid krävs då man aldrig ska plugga in en elbil i ett gammalt schuko osett. Man behöver minst ett nytt fräscht uttag av god kvalitet matat via en egen gruppledning. Man kan då låta sätta ett trefasigt CEE-uttag så man kan köpa en billigare laddklump på sladden när man behöver ladda med högre effekt. 3*6 A ger tre gånger mer än 1x6 A och ryms ofta inom nuvarande mätarsäkringar. På natten kanske man kan gå upp i ström.
K koolla skrev:
Men skaffar man en bil för +500.000 känns det lite dumsnålt att inte sätta en box för 6.000-8.000kr och få den nyttan den ändå ger.
Det är ett märkligt argument. Varför skulle folk ha 6-8000 i fickan efter att de just lagt ut 500,000:-? En laddstation kostar väl dessutom mer än då.
Kan du visa att du faktiskt tjänar på denna laddstation? Kör du Gbg-Malmö en gång i veckan kan jag förstå, men normalt sett?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F
J Janssonpj skrev:
Finns många bra laddboxar men just jag valde en easee.
Så kan bara tala för vad den boxen kan.

Vad gäller en eller tre fas så finns ingen nackdel att använda tre fas. Easee har valmöjligheten att ladda bara från en fas också om man skulle vilja. Tex om man har en bil med typ 1 laddning.

Totala effekten man tar ut från boxen är ju samma om man tar 1 kw på tre faser eller om man tar 3kw från bara en fas.

Är man orolig för maxtarrif så kan man enkelt ställa in max effekt som tillåts på varje fas individuellt. Vill du tillåta 3x16 ampere drar laddboxen 11kw
Tillåter du 3x6 ampere drar laddboxen 4.3 kw
Allt är jättelätt att ändra i easse appen om man tex behöver ladda extra hårt bara en dag.

Sheman för laddning tex när man förbrukar mindre ström på annat i hushållet finns också i appen.

Jordfelsbrytare typ b är inbyggt i easee så man behöver inte installera någon sådan. Men du måste dra en ny trefaskabel från ditt elskåp. Går inte att ta ström från din stolpe med 240v.

Vill du använda den stolpen bör du istället ha en 240v enfas laddkabel. Såna finns också och kostar mellan 3 till 7000 kr och går inte att få grönteknik avdrag för. Samt är i praktiken begränsade till 1x10 amp eller 2.4kw laddning.
Det är dock få som rekommenderar att använda vanliga 240v uttag som fast laddpunkt. Utagen har svårt att klara högre effektuttag över tid.
Samt att det går sakta att ladda. Ett 75 kwh batteri skulle ta ca 31 timmar att ladda.

Mvh pj
Jag tror inte man kan ta 1kW från tre faser för jag tror protokollet säker 6A / fas.

Att det fungerar på en bil med 1-fas laddare är uppenbart, det klarar alla boxar men kan man styra Easee att bara skicka på 1-fas även om inkopplad bil har en 3-fas laddare?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
det beror förstås på ens körmönster. Det är sällan min bil är tom. Men i fredags kom jag hem kl 2000 med ca 10% kvar efter en resa Gbg-Malmö. Och i lördags morse skulle jag till Kristianstad från Malmö med släp. Hade jag kört Schuko hade det fått bli snabbladdare på vägen. Det är förvisso inte så särskilt ofta detta händer. Men skaffar man en bil för +500.000 känns det lite dumsnålt att inte sätta en box för 6.000-8.000kr och få den nyttan den ändå ger. Men det kanske bara är jag.
För mig så landade mina tankar i att laddbox mer är ”nice to have” än ”need to have”. Att betala 8-10k för att slippa snabbladda någon gång varannan månad kändes ologiskt. De 8k är el för 2500mil körning i min elbil.

Vad är liksom 20-30minuter 6ggr om året?

• Gilla
koolla
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tror inte man kan ta 1kW från tre faser för jag tror protokollet säker 6A / fas.

Att det fungerar på en bil med 1-fas laddare är uppenbart, det klarar alla boxar men kan man styra Easee att bara skicka på 1-fas även om inkopplad bil har en 3-fas laddare?
Sant, går bara att dra ner till 6 amp per fas.
Boxen går att låsa till 1 fas. Har inte provat det läget på en bil med typ 2 kontakt men ser inte varför det inte skulle fungera att ladda på det sättet om man vill det.

K koolla skrev:
… Men skaffar man en bil för +500.000 känns det lite dumsnålt att inte sätta en box för 6.000-8.000kr och få den nyttan den ändå ger. Men det kanske bara är jag.
Hade jag resonerat så med mitt husbygge kunde jag nog lagt på minst 500tsek på slutsumman. Vad gör liksom 10 000 här och 10 000 där när det rör sig om miljoner? Jo, många bäckar små blir visst snart en flod visar det sig…

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det var precis vad Styrman_jansson hade räknat på. Man har ett val att göra, lägga pengar på stationär laddbox med lastbalansering eller räkna lite närmare på vilka behov man faktiskt har. Jag får uppfattningen att branschen säljer in det stora paketet till folk utan det finns behov och utan att konsumenten förstår, pådrivet av skatterabatten. Det kanske lönar sig att köpa ström på stan de gånger man snabbt behöver en långtur.

Lastbalanseringen gör som sagt inte att man kan ladda bilen snabbare utan bara nyttja den lediga effekt som råkar finnas. Ordet lastbalansering borde inte användas för de enkla effektvakter som de flesta har. Lösningen är att säkra upp och/eller ändra sina förbrukningsvanor. Och framför allt köpa en bil som kan laddas trefasigt, inte tvåfasigt. Är man absolut tvungen att ladda bilen med max under den tid på spis, tvätt, disk etc går för fullt så hjälper ingen lastbalansering.

Men någon form av installationsarbete vill jag mena alltid krävs då man aldrig ska plugga in en elbil i ett gammalt schuko osett. Man behöver minst ett nytt fräscht uttag av god kvalitet matat via en egen gruppledning. Man kan då låta sätta ett trefasigt CEE-uttag så man kan köpa en billigare laddklump på sladden när man behöver ladda med högre effekt. 3*6 A ger tre gånger mer än 1x6 A och ryms ofta inom nuvarande mätarsäkringar. På natten kanske man kan gå upp i ström.

Det är ett märkligt argument. Varför skulle folk ha 6-8000 i fickan efter att de just lagt ut 500,000:-? En laddstation kostar väl dessutom mer än då.
Kan du visa att du faktiskt tjänar på denna laddstation? Kör du Gbg-Malmö en gång i veckan kan jag förstå, men normalt sett?
En Easee 6995kr hos Tibber. Inkl installation efter miljöavdraget.
Ska du ändå ta in en elektriker att installera ett ”löst” 3-fas uttag kostar det några tusen som man inte får bidrag på. Sedan kan det förstås användas till annat för det fåtal personer som har den nyttan och det är ju förstås bra i de fallen.

För egen del var det lätt värt det. Det är tillräckligt många gånger jag har nyttan av att bara plugga i och få så mycket laddning som möjligt under natten nja effektvakten och slippa tänka på att stänga av andra grejor och heller inte behöva gå upp i mer än 20A huvudsäkring. Som hanterar 3 värmepumpar, spabad och pool.

jag går säkerligen inte ekonomiskt plus jämfört med att snabbladda de gångerna jag VERKLIGEN behöver ladda fullt över natten. Men anser absolut att bekvämligheten är värd det. Boxen kommer ju dessutom hålla rätt många år får jag hoppas.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P pox skrev:
Det är ett rent teoretiskt spörsmål, men det vi kallar laddbox har ju även i förekommande fall förmågan att reglera laddströmmen dvs man kan ställa max laddning t ex 8 eller 11 Kw. Visst bilen reglerar vad den maximalt kan ta emot, men vad är då den teoretiska skillnaden mot laddboxen på den punkten utöver just omvandling från växel- till likström? Det är det jag pekar på i #118 även om jag hårdrar frågan. Detta är jag faktiskt fram emot att du utvecklar.
Jo jag håller med om att man kan säga att laddboxen reglerar laddningen. Det beror på från vilken synvinkel man ser det.

Den laddningsreglering som sitter i bilen övervakar batteriet och väljer den ström som batteriet klarar av. Det finns där en maxström som beror på batterityp och dess kondition. Om batteriet är varmt eller närmar sig full laddning så behöver man sänka laddströmmen. Bilen stänger av laddningen är batteriet är fullt. Det kan inte laddboxen göra. Allt detta ur batteriets synvinkel.

För att ladda ett batteri så krävs DC. Har man då AC tillgängligt, eller DC med en annan spänning, så måste den omvandlas till DC av rätt spänning. Det görs av alla elbilar vid normal laddning, medan snabbladdning har denna omvandling utanför bilen. Du har rätt i att denna strömförsörjning egentligen inte tillhör en batteriladdare, men i praktiken behöver den ofta vara anpassad till laddaren.

Ur konsumentens synvinkel så är det laddboxen som reglerar laddningen, då hur snabbt man vill att elbilen ska laddas. Laddboxen begär en laddström och bilen svarar oftast upp till denna begäran, men bilen kan sänka strömmen om den behöver, eller om begäran är högre än vad bilen klarar av. Det man reglerar här är alltså önskad ström, som av lastbalanseringen kan justeras ned till tillgänglig ström, och av elbilen till den ström som batteriladdningen klarar av.

Till sist finns en tredje synvinkel, elsäkerhet. Där finns maxtak på strömmens storlek. Bilen har ett tak, laddsladden har ett tak, laddboxen har ett tak och matningen till laddboxen (inkl mätarsäkringarna) har ett tak. Det är därför viktigt att bilen inte drar mer ström än vad som begärs. Här finns inte bara reglering, utan även bortkoppling vid fel.

Så man kan inte låsa sig till en av dessa synvinklar när man pratar om reglering av laddningen.

F
S Styrman_jansson skrev:
För mig så landade mina tankar i att laddbox mer är ”nice to have” än ”need to have”. Att betala 8-10k för att slippa snabbladda någon gång varannan månad kändes ologiskt. De 8k är el för 2500mil körning i min elbil.

Vad är liksom 20-30minuter 6ggr om året?
Slippa snabbladda???? Vad kostar det att snabbladda på stan? Laddar man inte hemma utan bara på stan så är det marginellt billigare än att köra diesel.

Jag har en kollega som fick sin Polestar2 bland de 20 första bilarna. Han har laddat den på ”stan” vid en resa till Sälen och en resa till Stockholm där hotellet förvånande nog inte erbjöd laddning. Han har totalt 330kW snabbtankat av totalt troligtvis över 2500mil.

Resten är hemmaladdning från box där han toppladdar batteriet när priset är lågt och är det inte lågt och bilen måste laddas så gör han som jag gör, laddar på jobbet för 110öre. Det är så man måste göra, åka runt och snabbladda är ofta 10-20 gånger så dyrt om man inte skall dö av tristess och lägga halva sitt liv på en parkeringsplats…..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.