41 791 läst ·
323 svar
42k läst
323 svar
Laddbox till Polestar 2
Allvetare
· Östergötland
· 4 328 inlägg
Det kostar 4kr/kWh på BEE-snabbladdarna här i stan och det är varken särskilt betungande eller så mycket pengar att kompletteringsladda någon gång ibland. Normal körcykel laddas det som sagt alltid hemma.F fsn skrev:Slippa snabbladda???? Vad kostar det att snabbladda på stan? Laddar man inte hemma utan bara på stan så är det marginellt billigare än att köra diesel.
Jag har en kollega som fick sin Polestar2 bland de 20 första bilarna. Han har laddat den på ”stan” vid en resa till Sälen och en resa till Stockholm där hotellet förvånande nog inte erbjöd laddning. Han har totalt 330kW snabbtankat av totalt troligtvis över 2500mil.
Resten är hemmaladdning från box där han toppladdar batteriet när priset är lågt och är det inte lågt och bilen måste laddas så gör han som jag gör, laddar på jobbet för 110öre. Det är så man måste göra, åka runt och snabbladda är ofta 10-20 gånger så dyrt om man inte skall dö av tristess och lägga halva sitt liv på en parkeringsplats…..
jaha. Jag fick intrycket att du alltid laddade på stan (4kr/kW är fö rätt billigt, hur fort går det då?) och undantagsvis hemma.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 328 inlägg
Jag resonerade såhär. Det spelar ingen roll om bilen är fulladdad kl. 01 på natten eller 06:00 på morgonen, alltså behöver jag inte ladda fort. Och eftersom jag inte laddar fort behöver jag ingen effektvakt. Med andra ord skulle inte en laddbox öka min bekvämlighet.K koolla skrev:…
För egen del var det lätt värt det. Det är tillräckligt många gånger jag har nyttan av att bara plugga i och få så mycket laddning som möjligt under natten nja effektvakten och slippa tänka på att stänga av andra grejor och heller inte behöva gå upp i mer än 20A huvudsäkring. Som hanterar 3 värmepumpar, spabad och pool.
jag går säkerligen inte ekonomiskt plus jämfört med att snabbladda de gångerna jag VERKLIGEN behöver ladda fullt över natten. Men anser absolut att bekvämligheten är värd det. Boxen kommer ju dessutom hålla rätt många år får jag hoppas.
En del av bekvämligheten ligger i att inte huset brinner ner pga kontinuerlig laddning via halvrisiga SchukoS Styrman_jansson skrev:
I Göteborg betalar jag 2,50kr/kWh för laddningen på stan. På jobbet 2kr/kWh.F fsn skrev:
Edit: Nordstan, Landvetter och många andra platser erbjuder gratis laddning, men det är klart det är dyrt att parkera där. Det är även gratis på många shoppingcenter utanför stan, exempelvis Allum och Kongahälla center.
jaha, hur snabbt och vilken leverantör? Vad betalar du utmed vägarna när du åker längre? Jag betalar 1,10kr/kWh på jobbet men det är 3,7kW som max hastighet.pacman42 skrev:
Jag laddar aldrig, och skulle aldrig få för mig att ladda ”på stan” stan, det sköter sig billigast hemma eller på jobbet där man står still långa perioder. Utan det är laddning på resa då och min känsla är att det är precis lite billigare än att åka diesel om man har nån form av abonnemang eller avtal.
Allvetare
· Östergötland
· 4 328 inlägg
Allt är väl obekvämt om det är ”risigt”. Får väl förutsätta att det är ordning på grejorna.F fsn skrev:
Sedan tror jag risken är mycket liten när man kör en bra bit under halva strömmen uttaget är testar för
du kan skicka blinkande gubbar bäst du vill så länge du fortsätter förutsätta, anta och tro. Det finns flera dokumenterade bränder med bilar som tankar 10A på Schuko. Jag var rätt säker på att jag hade perfekt koll på det. Jag hade säkrat 16A, det var 2,5 kvmm kabel dragen och det satt ett 6-12 månader gammalt Schnider (tror jag) IP44 uttag som jag laddade 10A från i ett par månader. Jag noterade påtaglig värme på insidan vägg. Öppnade och noterade att det varit varmt som helvete, ingenting var felmonterat. Jag klippte kablarna med tång och lät elektrikern titta på det. Han hittade inget fel och det gjorde inte jag heller. Hade för avsikt att få iväg det till tillverkaren på nåt sätt men det rann ut i sanden. Jag misstänker nån form av korrosion men vet inte.S Styrman_jansson skrev:
Beställde en laddbox samma vecka,
Vilka bränder tänker du på då? Jag känner till den som var kopplad via en timer för innomhusbruk, jag tror inte att den var specad för strömmen heller. Har du fler?
Och det är kanon att du gjort hemläxan. Finns ingen anledning gatt ladda snabbare än nödvändigt. Men ska man fylla på en ren elbil med ca 40 mil räckvidd över natten så behöver man hastighet vida överstigande vad schuko kan leverera. Men om man bara ha en hybrid eller kör motsvarande vad en hybrid klarar normalt så räcker ju schuko-hastighet.S Styrman_jansson skrev:
Nej du får inte bidrag men du får avdrag på skatten även vid annat arbete, ROT kallas det. Du får faktiskt inte bidrag i något fall varken på grön teknik eller ROT.K koolla skrev:En Easee 6995kr hos Tibber. Inkl installation efter miljöavdraget.
Ska du ändå ta in en elektriker att installera ett ”löst” 3-fas uttag kostar det några tusen som man inte får bidrag på. Sedan kan det förstås användas till annat för det fåtal personer som har den nyttan och det är ju förstås bra i de fallen.
För egen del var det lätt värt det. Det är tillräckligt många gånger jag har nyttan av att bara plugga i och få så mycket laddning som möjligt under natten nja effektvakten och slippa tänka på att stänga av andra grejor och heller inte behöva gå upp i mer än 20A huvudsäkring. Som hanterar 3 värmepumpar, spabad och pool.
jag går säkerligen inte ekonomiskt plus jämfört med att snabbladda de gångerna jag VERKLIGEN behöver ladda fullt över natten. Men anser absolut att bekvämligheten är värd det. Boxen kommer ju dessutom hålla rätt många år får jag hoppas.
med det sagt så är box beställd, mest pga bekvämlighet.
ja det är korrekt. Blev lite slentrian i hur man uttrycker sig.tttomten skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 328 inlägg
Ja det var ju tråkigt. Men nu laddar jag med knappt halva laddströmmen mot dig. Håller inte uttaget för det finns det mycket annat det inte håller för och är troligtvis defekt och ska inte användas till något.F fsn skrev:du kan skicka blinkande gubbar bäst du vill så länge du fortsätter förutsätta, anta och tro. Det finns flera dokumenterade bränder med bilar som tankar 10A på Schuko. Jag var rätt säker på att jag hade perfekt koll på det. Jag hade säkrat 16A, det var 2,5 kvmm kabel dragen och det satt ett 6-12 månader gammalt Schnider (tror jag) IP44 uttag som jag laddade 10A från i ett par månader. Jag noterade påtaglig värme på insidan vägg. Öppnade och noterade att det varit varmt som helvete, ingenting var felmonterat. Jag klippte kablarna med tång och lät elektrikern titta på det. Han hittade inget fel och det gjorde inte jag heller. Hade för avsikt att få iväg det till tillverkaren på nåt sätt men det rann ut i sanden. Jag misstänker nån form av korrosion men vet inte.
Beställde en laddbox samma vecka,
Jag har bara laddat undantagvis med 10-16A och då gått och känt på uttaget emellanåt. I övriga laddas det med 6A. Tänkte lossa uttaget och kika på det i sommar. Kan återkomma då.
Allvetare
· Östergötland
· 4 328 inlägg
Nej, då tar det tid naturligtvis. Tror det skulle ta runt 22-23h att fylla min bil från typ 5% till fullt.K koolla skrev:Och det är kanon att du gjort hemläxan. Finns ingen anledning gatt ladda snabbare än nödvändigt. Men ska man fylla på en ren elbil med ca 40 mil räckvidd över natten så behöver man hastighet vida överstigande vad schuko kan leverera. Men om man bara ha en hybrid eller kör motsvarande vad en hybrid klarar normalt så räcker ju schuko-hastighet.
Men man behöver ju inte fylla bilen utan bara ladda mer än man gör av med på en dag. På 12h får man i runt 8-10mils räckvidd med 6A. Handen på hjärtat, hur många och hur ofta kör man längre än det varje dag?
Inte särskilt ofta. Så håller helt med. Men jag gör det lite för ofta för att nöja mig med schuko. Men de som tex har hybrid gör ju aldrig det.S Styrman_jansson skrev:Nej, då tar det tid naturligtvis. Tror det skulle ta runt 22-23h att fylla min bil från typ 5% till fullt.
Men man behöver ju inte fylla bilen utan bara ladda mer än man gör av med på en dag. På 12h får man i runt 8-10mils räckvidd med 6A. Handen på hjärtat, hur många och hur ofta kör man längre än det varje dag?