20 628 läst ·
70 svar
21k läst
70 svar
Laddbox hemma Plug in hybrid
Ja, det stämmer, en trefasgrupp.M Martin Lundmark skrev:Hej Boende45
Du skrev; ” Elektrikern installerade boxen på egen fas utan problem” jag antar du menade ”Elektrikern installerade boxen på en egen trefasgrupp utan problem”
Har du elvärme så behöver du väl mer än en ”LLVP på ca 1,1 kW maxeffekt” för uppvärmning och varmvatten när det är som kallast på vintern?
Hur stora huvudsäkringar har du?
Utan tvekan är det enklare om det följer med en trefasladdare till bilen än en 16 A enfasladdare.
Fördelar du 16 A på trefas blir det ca 5,3 A per fas. Då har du 10 A /fas kvar på ett 16 A abonnemang.
När jag köpte huset fanns en gammal trefasansluten tvättmaskin i tvättstugan. När den efter drygt 20 års drift skulle ersättas erbjöds i stort sett bara enfasanslutna tvättmaskiner. Jag hittade för ett par år sedan en spis som skulle anslutas på enfas och behövde minst 42 A säkring.
Tycker inte att det är bra om vi som enda alternativ erbjuds enfasansluta lösningar. Speciellt inte de över 10 A. Dessutom är det fel om det samtidigt sitter ett Schuko kontaktdon på en 16 A billaddare.
Eftersom man normalt inte kan ersätta ett Schuko kontaktdon på en 16 A billaddare med ett annat kontaktdon så har man i princip inte en laddare för 16 A utan snarare en laddare för halva den strömmen.
Nej, jag har endast LLVP, Mitsubishi FH35. Inga elradiatorer utan en CTC Elpanna som jag aldrig startat sedan jag köpte huset för 2 år sedan. Ny Contura 690 kamin (maxeffekt 9 kW) dock.
Jag har 20A huvudsäkring.
Jag säger inte att du överdrev alls med din värmepump, snarare krattade managen för att undvika framtida beska och gav dig själv möjligheten att moinimera effekttariff med max 16A.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Jag har en IVT X15 och behöver ca 13 kW, från bergvärmepumpen, när det är -34 grader (dimensionerande temperatur, DUT) där jag bor, så jag behöver en 7–8 A trefasigt, för uppvärmning, när det är som kallast. Men jag klarar mig med 16 A säkringar och planerar att försöka undvika att behöva säkra upp om jag en dag skaffar en elbil.
Följer du debatten om elförsörjningen idag så ser du att det rimligen går mot någon form av effekttaxor gällande elkraft i framtiden (inte bara betala för elenergi). Man önskar jämnare last i elnätet och vill undvika de höga effektlaster som bl.a. uppkommer vid hög kyla.
Du skrev ”jag tror du ser problem som inte finns”. Det uttrycket har jag hört ofta.
När jag installerade en IVT X15 våren 2006 , var det de som påpekade att ”jag tror du ser problem som inte finns” när jag ville köpa en bergvärmepump, som inte behöver någon elpatron (som elspets) och därmed kostar mindre i drift (mindre huvudsäkringar) och har låg toppeffekt vid hög kyla. Värmepumpen har dessutom inga startströmmat som vid direktstart av kompressor, och kommer troligtvis att hålla länge genom en jämn drift.
.
Men jag tycker att du svarar JA, JAG ÖVERDRIVER på mitt påstående att du hittar på ett problem som inte finns genom att skapa en orealistiskt kund-case med -34 grader i kombination med att bilen har tomt batteri och måste laddas snabbast möjligt. Hur sannolikt är det att det är -34 grader, bilen är helt tom och du skall till på köpet iväg på en långresa?
Och på det så drar värmepumpen hur många watt vid en uteffekt på 13kW (för det var väl din uteffekt och ineffekten borde vara max 5kW eller nåt sånt) Som jag ser det (med risk för att missförstå nåt) så har du tom marginal för att ladda bilen vid -34 grader, inte med full fart men bilen laddar. Hade jag varit i dina skor så hade jag funderat mer på batteriets kapacitet vid -34 och mindre på hur jag kan ladda det.
Jag ve
Jag har aldrig påstått att jag har 16A huvudsäkring, jag har 20A.
Nu spelar det ingen roll, min Keba P30 laddbox är på 22kW maxeffekt https://bee.se/webbshop/smart-laddbox-37-22-kw-med-uttag/
Det går utomordentligt att ladda min Seat Leon Sportstourer med denna laddbox. Jag fick även med en laddkabel med Schuko/Typ2 men den har jag aldrig prövat.
Jag vet inte riktigt vad du menar.F fsn skrev:Du glömde fråga hur han kan ha en 22kW laddbox och bara 16A säkring.......
Nu är det väl så att det är just enfasladdare till den bilen och då får man förhålla sig till det. Det finns liksom inget att göra åt det, man får leva med det.
Det finns fö inga bilar som har enfasladdare och Schuko. Det är vanligtvis enfasladdare och Typ 2 uttag som gäller. Däremot i ena änden på laddsladden sitter det ett Schuko hane. Har man en laddbox så är det naturligtvis Typ 2 i båda ändarna av kabeln... men det är fortfarande 1 fas och 3,7kW (16A)
Jag har aldrig påstått att jag har 16A huvudsäkring, jag har 20A.
Nu spelar det ingen roll, min Keba P30 laddbox är på 22kW maxeffekt https://bee.se/webbshop/smart-laddbox-37-22-kw-med-uttag/
Det går utomordentligt att ladda min Seat Leon Sportstourer med denna laddbox. Jag fick även med en laddkabel med Schuko/Typ2 men den har jag aldrig prövat.
Nu förvirrar du TS och eventuella andra nybörjare i tråden när du skriver om bilens ombordladdare.F fsn skrev:
Jag fick en Keba P30 laddbox med maximal laddeffekt 22 kW inkl. installation när jag köpte bilen.
Om du vill kalla det på köpet eller kostnadsfritt är ju bara semantik. Kalla det vad du vill, jag har i alla fall inte betalat en krona.
Det är inget problem med huvudsäkring på 16A och elbilsladdning nattetid under den varma årstiden när inte någon värmekälla behövs.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Det låter som en bra investering i ”en 3-fas laddbox på minst 16A med möjlighet till lastbegränsning” med tanke på framtida elbilköp.
Men det löser inte frågan för den som köpt en bil med 16 A enfasladdare inbyggd i bilen och t.ex. har 16 A huvudsäkringar.
Det är hur dessa bäst skall ladda sin elbil som jag försöker titta på.
Har du t.ex. 16 A huvudsäkring så innebär lastbegränsning att du undviker att en huvudsäkring löser ut men du fördelar inte enfasladdarens strömbehov på mer än en fas. Vill du ladda bilen med 16 A kan ingenting mer lasta den fasen.
Jag har i ett tidigare inlägg #33 beskrivit hur man med en transformator kan fördela enfasbelastningen på 16 A på två faser och att strömmen blir då 9,2 A på dessa två faser. Då har du (16–9,2) A = 6,8 A kvar på två faser och 16 A på den tredje fasen till övriga huset.
Det är möjligt att jag skulle kunna klara mig med en sådan lösning. Att då både kunna ladda bilen och värma mitt hus, med bergvärmepump, ned mot – 30 grader, utan att behöva öka mina huvudsäkringar från 16 A. 20 A kostar ca 2000 kr extra per år.
Det är kanske många som gärna skulle vilja behålla sitt 16 A abonnemang och ändå ladda bilen med 16 A enfasladdare. Den laddare de får med i den bil de har köpt eller tänker köpa nu.
När det vintertid är så pass kallt utomhus att en stor del av elcentralens maxeffekt behövs för uppvärmning (och en mindre del för mekanisk ventilation t ex) kommer effekten tillgänglig för laddning av bilen vara låg. En effektvakt kommer att strypa effekten till laddningen när övrig utrustning tar det mesta av tillgänglig effekt. Säkringen kommer alltså inte att lösa ut.
Antingen accepterar man att bilen inte kommer att kunna laddas (eller laddas med mycket låg effekt) vissa dagar/timmar vintertid eller så säkrar man upp till 20A och tar den högre årskostnaden.
Hej fsnF fsn skrev:Jag säger inte att du överdrev alls med din värmepump, snarare krattade managen för att undvika framtida beska och gav dig själv möjligheten att moinimera effekttariff med max 16A.
Men jag tycker att du svarar JA, JAG ÖVERDRIVER på mitt påstående att du hittar på ett problem som inte finns genom att skapa en orealistiskt kund-case med -34 grader i kombination med att bilen har tomt batteri och måste laddas snabbast möjligt. Hur sannolikt är det att det är -34 grader, bilen är helt tom och du skall till på köpet iväg på en långresa?
Och på det så drar värmepumpen hur många watt vid en uteffekt på 13kW (för det var väl din uteffekt och ineffekten borde vara max 5kW eller nåt sånt) Som jag ser det (med risk för att missförstå nåt) så har du tom marginal för att ladda bilen vid -34 grader, inte med full fart men bilen laddar. Hade jag varit i dina skor så hade jag funderat mer på batteriets kapacitet vid -34 och mindre på hur jag kan ladda det.
Några år efter vi flyttat in i huset hade vi - 43 grader. Det var före värmepumpen och då krävdes det mellan 15 och 16 kW från elpannan. Sedan värmepumpen installerats har det inte varit så värst kallt bara 30–34 minusgrader i en vecka då och då.
Jag skrev tidigare ”Min värmepump behöver ca 7-8 A trefasigt när det är 30 grader kallt”. Som mest har jag nog avläst 5,5 kW in till värmepumpen. Jag mäter då ca 13 KW ut i värmesystemet.
Avsikten är att elbilen står i varmgaraget, som har egen ingång från huset, och att alltid kunna har bilen fulladdad speciellt när det är kallt och risken (konsekvensen) av ett strömavbrott är större. Det strömavbrott vi hade i går var bara på en timma och då var det blidväder.
Jag behöver inte iväg på en långresa med bil för att uppskatta att bilen står till reds T.ex. för att hjälpa mina bekanta, åka till akuten (som jag gjorde för ett halvår sedan) eller att t.o.m. kunna hämta reservkraft från bilen, t.ex. med V2H (Vehicle-to-Home) teknik.
Har du en annan tillvaro än min, så får jag väl acceptera det. Men det känns som om dina frågor, innebär att vi hamnar utanför ämnet. ”Laddbox hemma Plug in hybrid”
Då förstår jag verkligen inte ditt problem. Du har mycket marginal mot 16A.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Några år efter vi flyttat in i huset hade vi - 43 grader. Det var före värmepumpen och då krävdes det mellan 15 och 16 kW från elpannan. Sedan värmepumpen installerats har det inte varit så värst kallt bara 30–34 minusgrader i en vecka då och då.
Jag skrev tidigare ”Min värmepump behöver ca 7-8 A trefasigt när det är 30 grader kallt”. Som mest har jag nog avläst 5,5 kW in till värmepumpen. Jag mäter då ca 13 KW ut i värmesystemet.
Avsikten är att elbilen står i varmgaraget, som har egen ingång från huset, och att alltid kunna har bilen fulladdad speciellt när det är kallt och risken (konsekvensen) av ett strömavbrott är större. Det strömavbrott vi hade i går var bara på en timma och då var det blidväder.
Jag behöver inte iväg på en långresa med bil för att uppskatta att bilen står till reds T.ex. för att hjälpa mina bekanta, åka till akuten (som jag gjorde för ett halvår sedan) eller att t.o.m. kunna hämta reservkraft från bilen, t.ex. med V2H (Vehicle-to-Home) teknik.
Har du en annan tillvaro än min, så får jag väl acceptera det. Men det känns som om dina frågor, innebär att vi hamnar utanför ämnet. ”Laddbox hemma Plug in hybrid”
Det är inte semantik. Det är däremot totalt felaktigt av dig att tro (eller påstå) att du fått en laddare. Du har fått en laddbox, dvs ett avancerat eluttag om man vill spetsa till det lite. Laddaren har du i bilen och ingen annan stans och det är en 1-fas laddare. Det spelar noll roll vilken laddbox du har hemma och kopplar in din bil mot, det är fortfarande så att du aldrig laddar på nåt annat sätt än 1-fas.B Boende45 skrev:Nu förvirrar du TS och eventuella andra nybörjare i tråden när du skriver om bilens ombordladdare.
Jag fick en Keba P30 laddbox med maximal laddeffekt 22 kW inkl. installation när jag köpte bilen.
Om du vill kalla det på köpet eller kostnadsfritt är ju bara semantik. Kalla det vad du vill, jag har i alla fall inte betalat en krona.
My bad, jag fick intrycket att du hade 16A när du i inlägg #34 skrev ”Laddaren klarar att ladda med 22 kW 16A 3-fas”. Där blev det nåt fel, 3-fas 22kW är 32A.... Och just det, det är ingen laddare, det är ett avancerat vägguttag med lite kommunikation med bilen och lite loggfunktioner.B Boende45 skrev:Jag ve
Jag vet inte riktigt vad du menar.
Jag har aldrig påstått att jag har 16A huvudsäkring, jag har 20A.
Nu spelar det ingen roll, min Keba P30 laddbox är på 22kW maxeffekt [länk]
Det går utomordentligt att ladda min Seat Leon Sportstourer med denna laddbox. Jag fick även med en laddkabel med Schuko/Typ2 men den har jag aldrig prövat.
F fsn skrev:
Ja, maxeffekten för just den LADDBOXEN är 22 kW och kräver då 32A, där blev det lite fel när jag skrev 16A. Men som du redan vet och så tydligt förklarat kan min bil endast ta emot 1-fas 16A.
Jag kallade också laddboxen lite slarvigt för ”laddaren” och det var ju väldigt bra att du kunde tillrättavisa mig.
För ditt eget bästa föreslår jag att du ny byter ämne och lugnar ner dig.
Tycker att det vore väldigt tråkigt om den här tråden resulterar i en hjärtinfarkt.
Det är ju ganska förvirrande för de som inte vet när du skriver laddare. Det var väl du som var så förbannat mån om att de mindre vetande inte skulle förvirras... eller? Sanningen är väl att det har gått upp ett ljus för dig efter att du snabbt googlat skiten ur det och insett att det var ju inte alls en laddare.B Boende45 skrev:Ja, maxeffekten för just den LADDBOXEN är 22 kW och kräver då 32A, där blev det lite fel när jag skrev 16A. Men som du redan vet och så tydligt förklarat kan min bil endast ta emot 1-fas 16A.
Jag kallade också laddboxen lite slarvigt för ”laddaren” och det var ju väldigt bra att du kunde tillrättavisa mig.
För ditt eget bästa föreslår jag att du ny byter ämne och lugnar ner dig.
Tycker att det vore väldigt tråkigt om den här tråden resulterar i en hjärtinfarkt.
Klicka här för att svara