Vi har köpt en plugin-hybrid som går kanske 40-50km på en laddning. Den tar emot 3,7kwh på 1 fas.

Vi har tänkt installera en laddbox för säkerheten, så vi slipper ladda i vanligt eluttag. Min tanke var att montera en laddbox på befintlig el i carporten men montera jordfelsbrytare. 1-fas med 16A huvudsäkring är det vi har idag.

Problemet är att elektrikerna som var här sa att man tvunget måste dra 3-fas för att laddboxen ska kunna ladda ordentligt och att de trådar som idag finns i carporten inte kan användas (pga av de inte är 3-fas).

Borde man inte kunna använda befintliga trådar, alternativt dra grövre, och slippa dra 3-fas? Känns ovärt med så stor investering, då nya kablar kräver att man gräver på tomten, för några mil per laddning. Hur hade ni gjort?
 
Jag har själv funderat på någon liknande lösning, detta åt föräldrarna som ev. ska skaffa en elbil.
De är pensionärer, kör minimalt med bilen och kräver inte någon snabbladdning under natten.

Tanken var att sätta upp ett sk. CEE-uttag (blått, enfas 230 V/16 A)) i carporten och sedan använda en laddkabel, inställd på max ström som vi kan ta ut via markkabeln till carporten.

https://www.amazon.se/GUWIEYG-elfor...blå&qid=1707924643&s=electronics&sr=1-17&th=1

En relativ enkel lösning som kanske kostar max 3000-4000, inkl installation.
Kanske något som även skulle passa för dig?
 
  • Gilla
SoderD och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas att de inte sa precis så, för då bör du polisanmäla dem för bedrägeri.

Sant är att trefas är att föredra för att vara framtidssäker. Men det är ni och endast ni som bestämmer detta.

Det som ni minst behöver göra är en kontroll på att det uttag ni redan har är ok att använda. Man behöver inte vara orolig för brand om det är ett uttag av god kvalitet som är friskt. Om det suttit där några år kan det vara en god ide att byta.

Dessutom behöver man se över gruppledningen som matar detta uttag. Helst bör det vara en egen kabel direkt från elcentralen. För att kunna ladda med 3.7 kW behöver den dessutom bytas till 2.5 mm². Men i vilket fall är 3.7 kW olämpligt så ni bör sikta på runt 2 kW som max.

Att byta ledningen kan vara mer eller mindre jobbigt. Men om det görs, se till att gräva ned ett markrör så att kabeln enkelt går att byta i framtiden.

Givetvis går det att montera en fast monterad laddstation som matas med enfas om ni vill det. Det tillför inte så jättemycket annat än att ni blir någorlunda framtidssäkra.

Till sist måste ni se till att en av faserna medger uttag av 2-3 kW. Ni behöver kanske flytta några grupper i elcentralen för att frigöra en fas.

Så leta efter en mer seriös elfirma som kan hjälpa er med detta.
 
  • Gilla
peter chroscielewski och 4 till
  • Laddar…
Tommty
kan alla elbilsladdare justeras för 1/3 fas? och även lägre belastning typ 2kW?

Annars är det ett argument, att om justering inte går att göra behövs kabeln anpassas för max effekt för 1/3 fas.
 
Tommty Tommty skrev:
kan alla elbilsladdare justeras för 1/3 fas? och även lägre belastning typ 2kW?

Annars är det ett argument, att om justering inte går att göra behövs kabeln anpassas för max effekt för 1/3 fas.
Finns säkert några som inte går att justera, det är då i det lägre prissegmentet.

Själv så har jag aldrig satt upp en box som inte hår att justera. Och det är ganska många nu. Standard är ner till 6 A
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Kanon! Jag gör så att jag talar med lite fler elektriker. Så får det bli en laddare med befintlig ledning eller nytt uttag endast.
 
Finns det något mer i carporten som drar ström? Om det redan finns en stor förbrukare där kan det ha varit orsaken varför elektrikern ansåg att det inte räckte. Men om det bara är ett par lampor ser jag inget problem. Dock får man tänka sig för innan man laddar med 16A på ett vanligt bostadsabonnemang. Det är lätt att skjuta huvudsäkringar. Så det kan vara bra att ställa ner strömmen en aning.
 
A Avemo skrev:
Finns det något mer i carporten som drar ström? Om det redan finns en stor förbrukare där kan det ha varit orsaken varför elektrikern ansåg att det inte räckte. Men om det bara är ett par lampor ser jag inget problem. Dock får man tänka sig för innan man laddar med 16A på ett vanligt bostadsabonnemang. Det är lätt att skjuta huvudsäkringar. Så det kan vara bra att ställa ner strömmen en aning.
Det finns bara 1st uttag. Inte ens belysning finns. Men bra poäng med att ställa ner strömmen lite. Eller är det bättre att ha lastbalansering?
 
Om elektrikern säger att det är ok att ta ut 3,7 kW fån kabeln tycker jag ni ska sätta upp en enfasbox. Jag laddar min elbil i föreningens garage med den setupen och det fungerar utmärkt.

Väldigt stor praktisk skillnad på 3,7 resp 2,3 kW i laddupplevelse, men med laddhybrid är det mindre viktigt än med elbil.

Obs du behöver lastbalansering om du tar ut 3,7 kW på en fas och 16 A huvudsäkring.
 
  • Gilla
SoderD
  • Laddar…
Lastbalansering behövs när man inte har kontroll på sin förbrukning.

Som jag skrev, elektrikern behöver i samråd med er försöka hitta en fas som elbilen kan laddas med. Under tiden som bilen laddas kan inte den fasen belastas med för mycket annat. Laddar ni mer 16 A får ingenting annat belasta. Laddar ni med 10 A vilket ligger inom rekommendationen så finns 16 A över till annat.

Om ni inte kan hålla reda på detta, eller om ni har en trefasig tung förbrukare som uppvärmning som måste använda alla tre faser, då kan ni behöva ta kostnaden för att installera en lastreglering. Obs att det innebär att bilen kanske inte är laddad på morgonen en kall vinterdag.
 
  • Gilla
SoderD och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lastbalansering behövs när man inte har kontroll på sin förbrukning.

Som jag skrev, elektrikern behöver i samråd med er försöka hitta en fas som elbilen kan laddas med. Under tiden som bilen laddas kan inte den fasen belastas med för mycket annat. Laddar ni mer 16 A får ingenting annat belasta. Laddar ni med 10 A vilket ligger inom rekommendationen så finns 16 A över till annat.

Om ni inte kan hålla reda på detta, eller om ni har en trefasig tung förbrukare som uppvärmning som måste använda alla tre faser, då kan ni behöva ta kostnaden för att installera en lastreglering. Obs att det innebär att bilen kanske inte är laddad på morgonen en kall vinterdag.
Du har ett skrivfel på "16A" i slutet på första stycket. Jag är säker på att det ska stå 6A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.