20 629 läst ·
70 svar
21k läst
70 svar
Laddbox hemma Plug in hybrid
Jag vet numera att det är ett problem!F fsn skrev:
Från: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html
"Skattereduktion för grön teknik ges för:
- Installation av nätanslutet solcellssystem.
Skattereduktion ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material. - Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material. - Installation av laddningspunkt till elfordon.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
- ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion
- en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion
- en byggnad under uppförande som ägs av dig som begär skattereduktion och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet.
Skattereduktion för grön teknik ges för installationer som påbörjas, utförs och betalas under 2021.
Om du själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. Du kan alltså inte få skattereduktion för materialkostnaden i detta fall."
Detta är anmält till EU-domstolen som ett handelshinder eller nåt sånt. Synnerligen korkat av myndigheterna att gå på lobbyisternas propaganda och påtryckningar.V vectrex skrev:Jag vet numera att det är ett problem!
Från: [länk]
"Skattereduktion för grön teknik ges för:
Installationen får enbart avse den aktuella bostaden och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse…
- Installation av nätanslutet solcellssystem.
Skattereduktion ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material.- Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.- Installation av laddningspunkt till elfordon.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
- ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion
- en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion
- en byggnad under uppförande som ägs av dig som begär skattereduktion och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet.
Skattereduktion för grön teknik ges för installationer som påbörjas, utförs och betalas under 2021.
Om du själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. Du kan alltså inte få skattereduktion för materialkostnaden i detta fall."
Det går att runda om man har bra kontakt med sin elektriker eller har ett annat företag som kan agera som totalleverantör men det är helt klart en stor störning.
Hej kibbe93K kibbe93 skrev:Hallå Husbyggare!
Vi har köpt en kia ceed SW plug in hybrid och vill självklart kunna ladda bilen hemma.
Vad jag förstår så rekomenderas det inte att ladda i ett vanligt vägguttag men ändå skickar KIA med en laddkabel till ett sådant uttag vilket är mer än märkligt.. Bilen har ett ganska klent batteri om man jämnför med vanliga ELbilar, 8.9 KW kapacitet.
Vår huvudsäkring är på 16 A och vill helst inte Säkra upp den till 20 A.
Funderar på att köpa en laddbox men vet inte hur jag ska göra, kan man sätta laddboxen på en 10 a säkring eller hur fungerar det ? att det ska vara så himla komplicerat haha. Någon som kan hjälpa mig med detta?
mvh en förvirrad Oelektriker
Intressant fråga, vad för typ av kontakt (Schuko?) som levereras till en enfasladdare avsedd för 16 A?
Har inte elbil (än) men fått frågan av elbilsköpare hur man ansluter sin 16 A enfasladdare?
Kan man välja laddare till sitt elbilsköp?
1. Enfas eller trefas
2. Vilket kontaktdon till enfas, Schuko eller CEE-don (blå enfas)
3. 10–16 A?
Skulle jag erbjudas en enfasladdare för 16 A då skulle jag vilja ansluta den till huvudspänningen via en transformator (tvåfasigt 400V 9,2A till 230 V 16A). Transformatorn sänker och fördelar strömmen på två faser.
Min värmepump behöver ca 7-8 A trefasigt när det är 30 grader kallt, jag har 16 A huvudsäkring. Ett 16 A el-abonnemang kostar hos mitt elnätsbolag 4821,25 kr/år. höjer jag till 20 ampere kostar det 6835 kr/år d.v.s. drygt 2000 kr mer per år.
Både en billaddare på 16 A och min bergvärmepump "ryms" precis på två 16 A faser och det finns utrymme kvar på den tredje fasen. Är det inte 30 grader kallt finns det marginal. Det vore intressant att pröva om jag skulle köpa en elbil och erbjudas en enfasladdare på 16 A
En transformatortillverkare jag talade med, hade redan levererat transformatorer med den typen av lösningar till personer som köpt elbil.
Men nog hade det varit bättre om man från början erbjudits trefasig laddare.
Köpte en Seat Leon laddhybrid för 2 månader sedan och fick laddare på köpet.K kibbe93 skrev:Hallå Husbyggare!
Vi har köpt en kia ceed SW plug in hybrid och vill självklart kunna ladda bilen hemma.
Vad jag förstår så rekomenderas det inte att ladda i ett vanligt vägguttag men ändå skickar KIA med en laddkabel till ett sådant uttag vilket är mer än märkligt.. Bilen har ett ganska klent batteri om man jämnför med vanliga ELbilar, 8.9 KW kapacitet.
Vår huvudsäkring är på 16 A och vill helst inte Säkra upp den till 20 A.
Funderar på att köpa en laddbox men vet inte hur jag ska göra, kan man sätta laddboxen på en 10 a säkring eller hur fungerar det ? att det ska vara så himla komplicerat haha. Någon som kan hjälpa mig med detta?
mvh en förvirrad Oelektriker
Laddaren klarar att ladda med 22 kW 16A 3-fas men anpassar sig automatiskt till bilens ombordladdare som kan ta emot 3,6 kW. Batteriet är på ca 13 kW och med laddboxen tar det ca 3 tim och 40 min att ladda fullt.
Eftersom bilen knappt kostar något att köra blir det snabbt kö och laddtiden är lite för lång vid många tillfällen.
Mycket bekvämt att använda laddboxen och räknar med att jag är framtidssäkrad om jag byter till en ren elbil om några år.
Elektrikern installerade boxen på egen fas utan problem men naturligtvis begränsar huvudsäkringen hur mycket som kan användas samtidigt. Konflikt mellan elförbrukarna uppstår framförallt vintertid om man har elvärme. Mitt hus värms upp med en LLVP på ca 1,1 kW maxeffekt så jag har inte haft några problem.
Hej Boende45B Boende45 skrev:Köpte en Seat Leon laddhybrid för 2 månader sedan och fick laddare på köpet.
Laddaren klarar att ladda med 22 kW 16A 3-fas men anpassar sig automatiskt till bilens ombordladdare som kan ta emot 3,6 kW. Batteriet är på ca 13 kW och med laddboxen tar det ca 3 tim och 40 min att ladda fullt.
Eftersom bilen knappt kostar något att köra blir det snabbt kö och laddtiden är lite för lång vid många tillfällen.
Mycket bekvämt att använda laddboxen och räknar med att jag är framtidssäkrad om jag byter till en ren elbil om några år.
Elektrikern installerade boxen på egen fas utan problem men naturligtvis begränsar huvudsäkringen hur mycket som kan användas samtidigt. Konflikt mellan elförbrukarna uppstår framförallt vintertid om man har elvärme. Mitt hus värms upp med en LLVP på ca 1,1 kW maxeffekt så jag har inte haft några problem.
Du skrev; ” Elektrikern installerade boxen på egen fas utan problem” jag antar du menade ”Elektrikern installerade boxen på en egen trefasgrupp utan problem”
Har du elvärme så behöver du väl mer än en ”LLVP på ca 1,1 kW maxeffekt” för uppvärmning och varmvatten när det är som kallast på vintern?
Hur stora huvudsäkringar har du?
Utan tvekan är det enklare om det följer med en trefasladdare till bilen än en 16 A enfasladdare.
Fördelar du 16 A på trefas blir det ca 5,3 A per fas. Då har du 10 A /fas kvar på ett 16 A abonnemang.
När jag köpte huset fanns en gammal trefasansluten tvättmaskin i tvättstugan. När den efter drygt 20 års drift skulle ersättas erbjöds i stort sett bara enfasanslutna tvättmaskiner. Jag hittade för ett par år sedan en spis som skulle anslutas på enfas och behövde minst 42 A säkring.
Tycker inte att det är bra om vi som enda alternativ erbjuds enfasansluta lösningar. Speciellt inte de över 10 A. Dessutom är det fel om det samtidigt sitter ett Schuko kontaktdon på en 16 A billaddare.
Eftersom man normalt inte kan ersätta ett Schuko kontaktdon på en 16 A billaddare med ett annat kontaktdon så har man i princip inte en laddare för 16 A utan snarare en laddare för halva den strömmen.
Du glömde fråga hur han kan ha en 22kW laddbox och bara 16A säkring.......M Martin Lundmark skrev:Hej Boende45
Utan tvekan är det enklare om det följer med en trefasladdare till bilen än en 16 A enfasladdare.
Tycker inte att det är bra om vi som enda alternativ erbjuds enfasansluta lösningar. Speciellt inte de över 10 A. Dessutom är det fel om det samtidigt sitter ett Schuko kontaktdon på en 16 A billaddare.
Eftersom man normalt inte kan ersätta ett Schuko kontaktdon på en 16 A billaddare med ett annat kontaktdon så har man i princip inte en laddare för 16 A utan snarare en laddare för halva den strömmen.
Nu är det väl så att det är just enfasladdare till den bilen och då får man förhålla sig till det. Det finns liksom inget att göra åt det, man får leva med det.
Det finns fö inga bilar som har enfasladdare och Schuko. Det är vanligtvis enfasladdare och Typ 2 uttag som gäller. Däremot i ena änden på laddsladden sitter det ett Schuko hane. Har man en laddbox så är det naturligtvis Typ 2 i båda ändarna av kabeln... men det är fortfarande 1 fas och 3,7kW (16A)
Redigerat:
Du fick inte laddare på köpet, den ingår i bilen och den är inte på 22kW 3fas, den är på 3,7kW 1-fas.B Boende45 skrev:Köpte en Seat Leon laddhybrid för 2 månader sedan och fick laddare på köpet.
Laddaren klarar att ladda med 22 kW 16A 3-fas men anpassar sig automatiskt till bilens ombordladdare som kan ta emot 3,6 kW. Batteriet är på ca 13 kW och med laddboxen tar det ca 3 tim och 40 min att ladda fullt.
Eftersom bilen knappt kostar något att köra blir det snabbt kö och laddtiden är lite för lång vid många tillfällen.
Mycket bekvämt att använda laddboxen och räknar med att jag är framtidssäkrad om jag byter till en ren elbil om några år.
Elektrikern installerade boxen på egen fas utan problem men naturligtvis begränsar huvudsäkringen hur mycket som kan användas samtidigt. Konflikt mellan elförbrukarna uppstår framförallt vintertid om man har elvärme. Mitt hus värms upp med en LLVP på ca 1,1 kW maxeffekt så jag har inte haft några problem.
Hej fsnF fsn skrev:
Du skriver "Däremot i ena änden på laddsladden sitter det ett Schuko uttag."
Jag har ingen elbil eller laddare så jag är nog dåligt uppdaterad.
Om enfasladdaren har Typ 2 uttag, var sitter då "ett Schuko uttag."
Är det en stickpropp (hane) eller ett uttag (hona)
Vilken ström är det "Schuko uttag" du talar om avsett för, 10A eller 16 A?
jag uppdaterade.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Du skriver "Däremot i ena änden på laddsladden sitter det ett Schuko uttag."
Jag har ingen elbil eller laddare så jag är nog dåligt uppdaterad.
Om enfasladdaren har Typ 2 uttag, var sitter då "ett Schuko uttag."
Är det en stickpropp (hane) eller ett uttag (hona)
Vilken ström är det "Schuko uttag" du talar om avsett för, 10A eller 16 A?
det sitter ett Typ 2 uttag på bilen. Det sitter Typ2 i ena änden på laddsladden och Shuko hane i andra änden.
Redigerat:
Hej fsnF fsn skrev:
Du skriver "Det blir väl den strömmen som just det uttaget är avsäkrat för och det vet du antagligen att 16A är max för Schuko. Vad har det för betydelse?"
Det är olämpligt att köra 16 A i ett Schuko uttag för billaddning eftersom det innebär ström under lång tid och utan övervakning. Det kan uppstå brand.
Så här skriver Elsäkerhetsverket;"Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok."
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf
Därför frågar jag igen; "Vilken ström är den "Schuko hane" du talar om, avsett för?
Har tillverkaren tänkt att man kan använda Schuko kontakten med 16A laddning?
Hade du bemödat dig att läsa tråden från början så hade du noterat att jag också sagt att det kanske inte är det lämpligaste att ladda 16A kontinueligt under lång tid, nu har väl förvisso kabeln ofta en termovakt men det är ändå inte lämpligt, värmen kan uppstå på annat ställe. Är du elektriker eller har elkompetens så är det inte svårt att förstå att det naturligtvis är 16A då det, som jag skrev är 3,7kW. Oavsett vad du tycker om det så poängterar jag igen att det är inget du kan göra åt det, den bilen kommer att fortsätta ladda med 1-fas och inte med 3 faser oavsett vilket.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Du skriver "Det blir väl den strömmen som just det uttaget är avsäkrat för och det vet du antagligen att 16A är max för Schuko. Vad har det för betydelse?"
Det är olämpligt att köra 16 A i ett Schuko uttag för billaddning eftersom det innebär ström under lång tid och utan övervakning. Det kan uppstå brand.
Så här skriver Elsäkerhetsverket;"Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok."
[länk]
Därför frågar jag igen; "Vilken ström är den "Schuko hane" du talar om, avsett för?
Hat tillverkaren tänkt att man kan använda Schuko kontakten med 16A laddning?
Det sitter väl nån form av temperaturövervakning i laddkabeln. Sen om det är nåt fristående eller om det faktiskt är systemintegrerat och kommunicerar med laddaren vet jag inte. Mitt Schuko hane till min kompressor (som inte var igång) som sitter i samma (nya) dubbeluttag som laddkabeln till bilen blev så varm att man inte kunde trycka stiften i hanflatan utan att bränna sig. Inte nära brand (gissar på runt 70 grader) men jag lovar att alla som hade upplevt det hade slutat ladda med Schuko. Och det var nytt (6-7 år) uttag och känt fabrikat och 2,5 kvmm kablar hela vägen från centralen.useless skrev:
Efter det så byggde jag i väntan på laddbox en egen förlängningskabel med 16A 3-fas handske i ena ändan och robust Schuko plug i andra ändan på en 2,5kvmm kabel mest för att få bort billaddningen från kablar i väggen och gå direkt på central (har 3 fas uttag direkt vid centralen) . Där blev Schukon ljummen och inte alls lika varm.