Hallå Husbyggare!
Vi har köpt en kia ceed SW plug in hybrid och vill självklart kunna ladda bilen hemma.
Vad jag förstår så rekomenderas det inte att ladda i ett vanligt vägguttag men ändå skickar KIA med en laddkabel till ett sådant uttag vilket är mer än märkligt.. Bilen har ett ganska klent batteri om man jämnför med vanliga ELbilar, 8.9 KW kapacitet.

Vår huvudsäkring är på 16 A och vill helst inte Säkra upp den till 20 A.
Funderar på att köpa en laddbox men vet inte hur jag ska göra, kan man sätta laddboxen på en 10 a säkring eller hur fungerar det ? att det ska vara så himla komplicerat haha. Någon som kan hjälpa mig med detta?
mvh en förvirrad Oelektriker
 
Går det inte att begränsa strömmen till 10A och använda ett vanligt vägguttag? Visst tar det lite längre tid än om man laddar med 16A, men det borde inte vara något problem i praktiken? Ett batteri på ~9 kWh laddas fullt på 5 timmar med dryga 2 kW man får ut med 10A/230V.
 
Ja jag håller med dig, det hade varit billigast så också. tiden bryr jag mig inte om, det gör inget om det tar 5 eller 3 timmar.
 
Vi köpte en laddkabel från Charge Amps som är ställbar mellan 6A-16A till vår Optima laddhybrid. Använder i stort sett bara 6A vid laddning hemma för att spara på batteriet och balansera ut effekten i huset. Laddströmmen är om jag minns rätt (?) även begränsad till max 13A på våran bil så en laddstation är väldigt onödig för oss med våran körstil.
 
J JonasJN skrev:
Vi köpte en laddkabel från Charge Amps som är ställbar mellan 6A-16A till vår Optima laddhybrid. Använder i stort sett bara 6A vid laddning hemma för att spara på batteriet och balansera ut effekten i huset. Laddströmmen är om jag minns rätt (?) även begränsad till max 13A på våran bil så en laddstation är väldigt onödig för oss med våran körstil.

'måste jag göra en lastbalansering tror du ? blir inte klok på det
 
Det beror väl på. Har du otur så att många strömförbrukande saker du använder till vardags går på samma fas som uttaget du tänker använda för laddning så kan någon behöva flytta runt lite i elcentralen.
 
Med det lilla batteriet klarar du dig gott med den medskickade laddaren. Funderar du på att ha en renodlad elbil i framtiden så skadar det väl inte att installera en riktig laddbox redan nu dock.

Laddarna brukar alltid gå att ställa in hur många ampere de får ta. Ställer du den på 6 eller 10A och har ett bra och modernt schukouttag så duger det gott. Vill du göra något extra för säkerheten så kan du klippa av schukokontakten på laddaren och installera en blå CEE kontakt istället (och även installera ett blått CEE uttag på din uppfart). Du lär väl dock förstöra eventuell garanti genom att göra så.

Vad gäller säkringar så tror jag inte det är ett problem för dig öht så länge du inte laddar på mer än 6A men det beror ju helt på hur mycket el ni använder i dagsläget och hur fasfördelningen ser ut.
 
J JonasJN skrev:
Vi köpte en laddkabel från Charge Amps som är ställbar mellan 6A-16A till vår Optima laddhybrid. Använder i stort sett bara 6A vid laddning hemma för att spara på batteriet och balansera ut effekten i huset. Laddströmmen är om jag minns rätt (?) även begränsad till max 13A på våran bil så en laddstation är väldigt onödig för oss med våran körstil.
Hur menar du att du sparar på batteriet genom att begränsa laddning till 6A?
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
hade ni vågat stoppa in den i ett vägguttag ? där de redan ligger torktumlare på samma säkring ? om jag inte har torktumlaren igång ? den bör väl inte dra mer än en torktumlare tänker jag eller :O ?
 
J
Klippa kontakten är nog ingen bra ide då det är en tempsenor i kontaken som jag förstår det som ska detektera glappkontakt.

Däremot att bygga en skarvkontakt och montera ett fast CEE uttag på huset och ha en CEE->schuko skarvsladd (finns att köpa) och sen lägga schuko uttaget i en liten låda där det är skitsamma om det skulle smälta/brinna så har du ju säkrat den delen. Då bara kvar att se till att kablarna till CEE uttaget är ok, det bör du nog göra även 10A kontinueligt, om kablarna och dess skarvar är dåliga, är inte så bra...
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Klippa kontakten är nog ingen bra ide då det är en tempsenor i kontaken som jag förstår det som ska detektera glappkontakt.

Däremot att bygga en skarvkontakt och montera ett fast CEE uttag på huset och ha en CEE->schuko skarvsladd (finns att köpa) och sen lägga schuko uttaget i en liten låda där det är skitsamma om det skulle smälta/brinna så har du ju säkrat den delen. Då bara kvar att se till att kablarna till CEE uttaget är ok, det bör du nog göra även 10A kontinueligt, om kablarna och dess skarvar är dåliga, är inte så bra...
Så som jag förstått det sitter temperatursensorn på kontakten mot bilen. Inte på schukosidan. Men oavsett så är det kanske en dum ide att klippa av den.
 
V vectrex skrev:
Så som jag förstått det sitter temperatursensorn på kontakten mot bilen. Inte på schukosidan. Men oavsett så är det kanske en dum ide att klippa av den.
Det tror jag inte, den sidan är ju rätt säker, påminner ju om ett CEE-don redan från början.

Shukon däremot är väl oftast riskmomentet och det är därför man vill ha en temperatursensor där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Men sitter inte shukon så den kan antända nåt och man inte drar i och ur den så tror jag det kommer hålla bra.

Jag misstänker dåliga uttag, fukt, dra ur med full macka (gnistbildning som sen leder till dåligt kontakt och varmgång) är det som dödar shukon.

Dra alltid ut från bilen först, det går bara om den slutat ladda.
 
F
J JohanLun skrev:
Men sitter inte shukon så den kan antända nåt och man inte drar i och ur den så tror jag det kommer hålla bra.

Jag misstänker dåliga uttag, fukt, dra ur med full macka (gnistbildning som sen leder till dåligt kontakt och varmgång) är det som dödar shukon.

Dra alltid ut från bilen först, det går bara om den slutat ladda.
jag har en Kia Optima. Laddaren är inte ställbar på min kan jag säga direkt. Däremot då löser inte säkringen ut om man sätter den i ett uttag säkrat med dvärgbrytare C. En saknär däremot helt säker, det blir varm, jävligt varm. Så varmt att detta vill man inte använda. Min kompressor ligger på samma säkring och sitter i ett uttag på direkt innanför det utvändiga (nya, dyra, IP-klassade uttaget av känt märke) som jag laddade bilen i. Schukokontakten till kompressorn var varm. Värne som spridit sig i kopparn. Shukon till billaddaren var varmare än man vill att den skall vara när den laddar i 4 timmar.

jag installerade en laddbox och har du 16A på huset så rekommenderar jag TS att installera en 16A laddbox med effektvakt. Kolla prisskillnaden mot en 3-fas, det ger en påtaglig framtidssäkring mot riktig elbil för en relativt liten peng (en eller två tusenlappar efter bidrag). Med effektvakt så är din enda reella vinst att lastbalansera laddtid så det kan du ju skita i så länge.
 
J
F fsn skrev:
jag har en Kia Optima. Laddaren är inte ställbar på min kan jag säga direkt. Däremot då löser inte säkringen ut om man sätter den i ett uttag säkrat med dvärgbrytare C. En saknär däremot helt säker, det blir varm, jävligt varm. Så varmt att detta vill man inte använda. Min kompressor ligger på samma säkring och sitter i ett uttag på direkt innanför det utvändiga (nya, dyra, IP-klassade uttaget av känt märke) som jag laddade bilen i. Schukokontakten till kompressorn var varm. Värne som spridit sig i kopparn. Shukon till billaddaren var varmare än man vill att den skall vara när den laddar i 4 timmar.

jag installerade en laddbox och har du 16A på huset så rekommenderar jag TS att installera en 16A laddbox med effektvakt. Kolla prisskillnaden mot en 3-fas, det ger en påtaglig framtidssäkring mot riktig elbil för en relativt liten peng (en eller två tusenlappar efter bidrag). Med effektvakt så är din enda reella vinst att lastbalansera laddtid så det kan du ju skita i så länge.
Jag själv har skaffat laddbox. Till landet (föräldrarnas som kör fossil bil, men den yngre delen av familjen trafikerar med 3 laddbara fordon) funderar jag på vilken lösning som kan fungera utan överbelastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.