2 230 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Får man installera laddbox hemma från kopplingsbox med B-behörighet?
Tjena! Hemma så sitter det en separat kopplingsbox med [6mm2] JFB +[16A] säkringar vid inkommande central som har använts till uttag på baksidan förut, dem är borttagna för ett tag sedan. Får jag med auktoriserad B-Behörighet 'lagligt' dra kabel från kopplingsboxen till en laddbox och sedan driftsätta? [Borde väl räknas som befintlig gruppledning?]
Sökt efter frågan överallt men hittar inga bra svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Jag tolkat det tyvärr inte så. Det är en installationskabel, gruppledning eller alternativt huvudledning, från dosan till laddstationen. Det faller inte in inom B. Det ses som en förlängning av en (grupp)ledning i den fasta installationen och det ställer plötsligt en rad andra krav på utföraren, t.ex förläggningssätt och ledningsdimensionering.
Om du har en "elbehörighet" och OM du vet hur jobbet ska göras (inte tror) kan det väl inte vara nått problem att "gena"? Är jobbet ordentligt utfört blir det ju inte orsak till någon olycka och ingen kommer någonsin att ifrågasätta arbetet.J JeAtaN skrev:Tjena! Hemma så sitter det en separat kopplingsbox med [6mm2] JFB +[16A] säkringar vid inkommande central som har använts till uttag på baksidan förut, dem är borttagna för ett tag sedan. Får jag med auktoriserad B-Behörighet 'lagligt' dra kabel från kopplingsboxen till en laddbox och sedan driftsätta? [Borde väl räknas som befintlig gruppledning?]
Men om du har behörighet och inte vet hur det ska vara, så ger ju behörigheten inte nått frikort om/när det går snett.
Tack för svar, absolut, har monterat flera laddboxar förut, men det var under företagets egenkontrollprogram samt behörigheter så då var det inga frågor. Slutade för ett halvår sedan så kunskapen är färsk.E elmont skrev:Om du har en "elbehörighet" och OM du vet hur jobbet ska göras (inte tror) kan det väl inte vara nått problem att "gena"? Är jobbet ordentligt utfört blir det ju inte orsak till någon olycka och ingen kommer någonsin att ifrågasätta arbetet.
Men om du har behörighet och inte vet hur det ska vara, så ger ju behörigheten inte nått frikort om/när det går snett.
Men tänker bara t.ex ''Om'' laddboxen i sig har/får något fel, det första tillverkaren gör då är ju att ifrågasätta om installationen är rätt utförd och utav vem.
Är den korrekt utförd så är den sen kan det givetvis komma in en mängd ovidkommande dravel det är tråkigt men i grunden finns inte mycket att hämta om allt är rätt i yttre installationen. Du bör ställa denna typen frågor under "Juridik" det har väldigt lite med el att göra.J JeAtaN skrev:Tack för svar, absolut, har monterat flera laddboxar förut, men det var under företagets egenkontrollprogram samt behörigheter så då var det inga frågor. Slutade för ett halvår sedan så kunskapen är färsk.
Men tänker bara t.ex ''Om'' laddboxen i sig har/får något fel, det första tillverkaren gör då är ju att ifrågasätta om installationen är rätt utförd och utav vem.
Ja (min tolkning alltså)J JeAtaN skrev:
Av just den anledningen.J JeAtaN skrev:
Möjligen är det en aning gråzon här, men jag tänker att B gäller för arbeten på befintlig gruppledning, men inte för att skapa nya gruppledningar, och med den distinktionen så blir det OK.
Jag förstår att andra har annan tolkning, typ det som Bo S menar.
Men det står samtidigt "förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen", och i min värld betyder förläggning att man fast anbringar (dvs klamrar eller i rör etc) kablar till den plats elen ska användas.
Klicka här för att svara