Hej,
Bekanta har påpekat att vår nya laddbox-system-installation laddar väldigt långsamt. Igår kväll pluggade jag in bilen vid 19-rycket, den stod på ca 30%. Nu på morgonen vid 6-rycket är den på 79% (den är satt att gå till 80%).
Det ska vara en tre-fas-laddare och med våra 20A bottensäkringar skulle vi komma upp i 11kw i timmen vid optimala förhållanden.
Men vi verkar bara ligga på ca 3, 4 kw.

Kan det vara så att den är felkopplad och bara går på en fas?

I effektvakten/lastbalanseraren kan jag läsa av lite värden. Bla kan jag växla grafen mellan olika faser. Tittar man på alla faser nu på morgonen ser det ut så här:
Diagram visar fasströmförbrukning L1, L2 och L3 med L2 högst på 5.9kW, L1 och L3 på 2.1kW. Tydlig skillnad i fasbalansering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Döljer jag fas 2 ser det ut så här:
Diagram av fas-effekter för en laddbox, visar låg effekt på L1 och L3 (2.1 kW) och högre på L2 (5.9 kW), indikerar obalans mellan faser.
Skapa konto

Det får mig att tro att det t kanske bara är en fas som används. Ser ni om jag misstar mig?

Ska sägas att i vårat hus är det lite obalans mellan faserna och mycket last tycks ligga på fas 2. Men nu under natten har vi inte kört något som t ex ugn, torktumlare mm. Så laddboxen borde haft ganska fritt spelrum.

Bilen är en Kia niro elbil från 2023.
Mvh
Fredrik

Nu har den laddat klart och här kan man se lasten huset drar utan laddning.
Graf över fasbelastning visar effekt på tre faser (L1: 0.9kW, L2: 1kW, L3: 1.4kW), tidpunkt 06:28, datum 2026-01-19.
Skapa konto

... tycker det ser ut som om laddning bara sker på en fas.

Jag frågade Gemini.
1. Bilen tillåter inte växling under pågående laddning
De flesta elbilar kan inte byta antal faser mitt i en session. Om laddningen startade på 1-fas (t.ex. för att det fanns lite solenergi eller för att huset var hårt belastat) kommer bilen ofta "låsa" sig på 1-fas tills kabeln dras ur.
Lösning: Pausa laddningen via appen, vänta några sekunder och starta igen. Om det inte hjälper, dra ur laddkabeln ur bilen och sätt i den igen när du vet att det finns kapacitet för 3-fas.
2. Lastbalanseringen begränsar effekten
Om du har en lastbalanserare installerad kan den tvinga ner laddboxen till 1-fas om någon av de tre faserna i huset är hårt belastad (t.ex. av spis eller värmepump). Vissa smarta laddboxar (som Easee eller Zaptec) stannar kvar på 1-fas även efter att belastningen i huset minskat för att skydda bilens reläer.

Oj, ja så kanske det kan vara men enligt säljaren skulle det kunna levereras 11kw i vårat fall.
Jag kan ha fel men jag fick uppfattningen att vid användandet så skulle alla tre faser användas samtidigt. Jag minns inte att säljaren förklarade att det kan börja på en fas och växla mellan faser under laddningen (låter iofs smart) .... men att vissa bilar bara kan ladda från en fas i taget (jag får dubbelkolla vad eniro klarar av). Låter också viktigt att bilens reläer skyddas. Tack för infon!

F fredand44 skrev:
Oj, ja så kanske det kan vara men enligt säljaren skulle det kunna levereras 11kw i vårat fall.
Precis som nämnt i tråden innan så är det nog det som hänt. med 20A huvusäkring har du alltså 4A kvar tillgängligt i huset för annat. Lastbalanseraren lägger laddboxen som sista prioritet så är det nånting annat i huset som drar mer än 4A så sänks laddningen. Första Zaptec Go kan inte gå ner till 1 fas och växla till tre fas igen utan enbart Zaptec Go 2 sen kan även bilen ha den begränsningen också.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Min elektriker håller just nu på att undersöka varför min easee laddare är så långsam. Jag bytte till 20a huvudsäkring i torsdags och det påskyndade ingenting. När allting ligger ganska högt väljer laddaren med lastbalanserare att lägga sig på den högst belastade fasen.

Blir spännande att se vad han kommer fram till.

NyKarin NyKarin skrev:
Min elektriker håller just nu på att undersöka varför min easee laddare är så långsam. Jag bytte till 20a huvudsäkring i torsdags och det påskyndade ingenting. När allting ligger ganska högt väljer laddaren med lastbalanserare att lägga sig på den högst belastade fasen.

Blir spännande att se vad han kommer fram till.
Något är felkopplat, förmodligen råkat växla faserna vid inkoppling av boxen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Något är felkopplat, förmodligen råkat växla faserna vid inkoppling av boxen.
Det var en av de saker vi diskuterade men den väljer inte samma fas varje gång.

F fredand44 skrev:
Kan det vara så att den är felkopplad och bara går på en fas?
Kan vara så. Är du säker på att det är en 3-fas kabel? (Om det inte är en inbyggd kabel i laddaren)

Jag borde kanske nämt att jag har Zaptec go 2 och Perific lastbalanserare/effektvakt.

Min uppfattning var ju att laddboxen använde alla faser vid laddning. Men om det är fel så verkar jag ha samma situation som du @NyKarin, dvs laddboxen väljer den fas som är högst belastat. Det låter väl knappast rätt? Kanske kan elektrikern ha kastat om faserna?
Mvh
Fredrik

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det var en av de saker vi diskuterade men den väljer inte samma fas varje gång.
I mitt fall är det alltid alltid fas 2 som tycks användas, så då verkar våra situationer skilja sig åt.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Kan vara så. Är du säker på att det är en 3-fas kabel? (Om det inte är en inbyggd kabel i laddaren)
Wow, du menar själva laddkabeln mellan box och bil? Det har inte slagit mig alls. Den jag har följde med bilen. Men det verkar konstigt då säljaren menade att bilen Kia niro 2023 laddas med trefas laddare. Men man vet ju aldrig. Om den kabeln t ex bara har ledare för ett stift så lär det ju alltid bli den fasen som används.

Ja, till min äldre e-Niro följde det med kabel för 3-fas. Men jag vet ju att det finns billigare kablar också... Om du provat och fått 11 kW någonstans på stan vet du att den fungerar som den ska och det är något problem med din laddare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tänkte bara nämna att om man tittar på bilden i mitt inlägg #2, så då laddningen avslutas så avatar förbrukningen på alla faser. Det kan givetvis vara en slump men jag får uppfattningen att alla faser används under laddningen. Men konstigt nog så är en fas betydligt mer belastad än de andra. Oturligt nog den fas som jag tror är mest belastad av huset.

S sjoelund skrev:
Ja, till min äldre e-Niro följde det med kabel för 3-fas. Men jag vet ju att det finns billigare kablar också... Om du provat och fått 11 kW någonstans på stan vet du att den fungerar som den ska och det är något problem med din laddare.
Hej, nu har jag bara hunnit ladda en gång på stan. Det var i en liten stressig sits då jag bara hade 2 mil kvar att köra enligt displayen. Hade dessutom glömt glasögon hemma, fick hjälp att reggade konto på Circle K av jättesnäll personal men själva laddningsköpet blev nog trots det inte reggat i appen vad jag kan se, så den betalades nog utanför appen. Men jag vill minnas att killen påpekade att han sa att ja nu kommer det laddas fort. Om det var 11kw vet jag inte. Det var ju en annan kabel också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.