7 558 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Laddbox - farlig installation
Nä det blir ju som polisen som tycker det är viktigt att anmäla alla brott. Men det är ju aldrig för polisen man anmäler typ en cykelstöld utan det är ju bara för försäkringen.S SueCia skrev:Dom bryr sig inte ett smack om felaktigt utförda elinstallationer.
Jag stred med dom i över ett år för att få dom att försöka ta det på allvar att ett stort företag i Sverige installerat hundratals UPS:er med batterier som spänningssätts med fasspänning om man "vänder stickproppen åt fel håll" Batterierna står åtkomliga för vem som helst mer eller mindre.
Jag fick strömgenomgång från höger hand till vänster armbåge.
Elsäkerhetsverket tyckte att det var tillräcklig åtgärd att sätta upp skyltar "livsfarlig spänning" och att man satte på gummipidutter på batteripolerna. (Märk väl nu att det här rummet är fritt åtkomligt för samtliga fastighetsskötare, städpersonal, IT-tekniker, drifttekniker osv. osv.)
Jag ifrågasatte resonemanget men möttes av att inte ens få ett svar. Så det skulle aldrig falla mig in att anmäla en elolycka eller farliga elinstallationer till elsäkerhetsverket igen, vad skulle det göra för nytta undrar jag...
Ska man begära att folk anmäler får man ju agera så man får förtroende inte bara lägga anmälan på hög och verka allmänt besvärad...
Jag tänker tvärtom. Att anmäla är ett sätt att visa på det verkliga behovet. Sånt som inte anmäls syns inte. Och resurserna till myndigheterna styrs av politiker, som väljs av oss här.Farstatjej90 skrev:
Nä det blir ju som polisen som tycker det är viktigt att anmäla alla brott. Men det är ju aldrig för polisen man anmäler typ en cykelstöld utan det är ju bara för försäkringen.
Ska man begära att folk anmäler får man ju agera så man får förtroende inte bara lägga anmälan på hög och verka allmänt besvärad...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 476 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 476 inlägg
I mitt fall handlade det inte om resurser kan jag lova. Det var ett totalt oengagemang från personen på elsäkerhetsverket.M mlaf skrev:
Elsäkerhetsverket hade kunnat kräva betydligt mer åtgärder av leverantören men det fanns inget intresse.
Det blir dessutom extra löjligt när man inser att elsäkerhetsverket lade ner enorma resurser på att förbjuda en elbilsladdare som hade en JFB som inte uppfyllde svenska krav, men likväl var en fullt duglig jordfelsbrytare.
Men ett företag som systematiskt utför installationer med beröringsbara spänningssatta delar på flera ställen i ett rum med allmän åtkomst det skiter dom fullständigt i.
Se bilden jag tog, tyvärr hitta jag inte överblicksbilden, men alltihop är fritt åtkomligt för all personal som har tillträde hit, vilket är många. Säkringen är värst dessutom, för den har ingen som helst petskydd, ovansidan på en sådan säkring har metallbleck hela vägen upp till nivå med plasten, det var också via dessa stift jag fick strömgenomgång.
Gummipidutterna på batteripolerna sitter givetvis inte fast, vare sig med eller utan det där buntbandet som inte tillför just någonting.
Minns du ungefär hur mycket batterier som stod där? Tänker att på bilden ser man bara två stycken.S SueCia skrev:I mitt fall handlade det inte om resurser kan jag lova. Det var ett totalt oengagemang från personen på elsäkerhetsverket.
Elsäkerhetsverket hade kunnat kräva betydligt mer åtgärder av leverantören men det fanns inget intresse.
Det blir dessutom extra löjligt när man inser att elsäkerhetsverket lade ner enorma resurser på att förbjuda en elbilsladdare som hade en JFB som inte uppfyllde svenska krav, men likväl var en fullt duglig jordfelsbrytare.
Men ett företag som systematiskt utför installationer med beröringsbara spänningssatta delar på flera ställen i ett rum med allmän åtkomst det skiter dom fullständigt i.
Se bilden jag tog, tyvärr hitta jag inte överblicksbilden, men alltihop är fritt åtkomligt för all personal som har tillträde hit, vilket är många. Säkringen är värst dessutom, för den har ingen som helst petskydd, ovansidan på en sådan säkring har metallbleck hela vägen upp till nivå med plasten, det var också via dessa stift jag fick strömgenomgång.
Gummipidutterna på batteripolerna sitter givetvis inte fast, vare sig med eller utan det där buntbandet som inte tillför just någonting.
Att kunna anställa kompetent och engagerad personal handlar absolut om resurser. Kan du inte erbjuda tillräckligt bra villkor kan du inte rekrytera rätt.S SueCia skrev:I mitt fall handlade det inte om resurser kan jag lova. Det var ett totalt oengagemang från personen på elsäkerhetsverket.
Vad menar du med "nätspänning"? För mig är nätspänning 230V AC men det kan man ju inte få från ett batteri....S SueCia skrev:I mitt fall handlade det inte om resurser kan jag lova. Det var ett totalt oengagemang från personen på elsäkerhetsverket.
Men du kanske menar något annat?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 476 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 476 inlägg
Det var nätspänning. 230V AC mot jord.R roli skrev:
Vänder man stickproppen åt ena hållet så har du nollan direktkopplad mot batteripolerna, har du stickproppen vänd åt andra hållet så är fasen direktansluten mot batteripolerna. Oavsett om det är nolla eller fas så SKA det räknas som nätanslutet och då gäller kraven på isolering, sen varför elsäkerhetsverket inte tyckte det, kan jag inte svara på.
Jo det är undermålig utrustning med en pol gemensam och råkar den vara fas så är problemet ett faktum. Batteriet lider inte så länge inte andra polen tex kommer mot jord och ett klent fel annars smäller det ju direkt.Purre skrev:
Det är eller var ett vanligt problem om man satte externa batterier på små UPS:er.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 476 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 476 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 765 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 765 inlägg
Läs gärna hela historien innan du svarar: https://www.byggahus.se/forum/threads/laddbox-farlig-installation.563768/post-6428518Alfredo skrev:
Batteribackup till UPS.