Hej alla kloka!

Vi kommer bli med elbil i sommar - men det är ett annat samtal...

Just nu har vi inte solpaneler eller batteri. Men det kommer vi säkert vilja investera i någon gång inom en hyffsat snar framtid. Därför tänkte vi att det vore kanske klokt att köpa en laddbox med företag som "jobbar med helheten" redan idag, t.ex. 1komma5. Men samtidigt vet man aldrig vem eller vad som finns i framtiden.

SÅ! Låt oss tänka bara laddbox just nu. Vem väljer man / eller vad väljer man? Som så många andra vill vi så klart kunna tänka att vi laddar på natten när det blir billigt. Samtidigt vill vi, om möjligheten någon gång ges eller behövs, att använda bilen för att skicka ström in i huset. VW har jag förstått kanske snart kommer tillåtas göra detta - men även här är jag för okunnig för att veta om jag ska tänka på detta nu.

Puh. Djungel.

Nåväl, ni är många som är kloka, och jag får säkert massor av bra svar. Som boende på skånska västkusten. Vad för laddbox väljer man? Eller vilket företag hade ni kanske pratat med? Vill ni tänka vår framtida helhet välkomnas det. Tycker ni vi ska tänka laddbox som är här och nu, så är vi jättenöjda med det med!

Tacksam för alla som orkar läsa och svara.

God afton och tack på förhand!

Victor

Victor Gard Victor Gard skrev:
Hej alla kloka!

Vi kommer bli med elbil i sommar - men det är ett annat samtal...

Just nu har vi inte solpaneler eller batteri. Men det kommer vi säkert vilja investera i någon gång inom en hyffsat snar framtid. Därför tänkte vi att det vore kanske klokt att köpa en laddbox med företag som "jobbar med helheten" redan idag, t.ex. 1komma5. Men samtidigt vet man aldrig vem eller vad som finns i framtiden.

SÅ! Låt oss tänka bara laddbox just nu. Vem väljer man / eller vad väljer man? Som så många andra vill vi så klart kunna tänka att vi laddar på natten när det blir billigt. Samtidigt vill vi, om möjligheten någon gång ges eller behövs, att använda bilen för att skicka ström in i huset. VW har jag förstått kanske snart kommer tillåtas göra detta - men även här är jag för okunnig för att veta om jag ska tänka på detta nu.

Puh. Djungel.

Nåväl, ni är många som är kloka, och jag får säkert massor av bra svar. Som boende på skånska västkusten. Vad för laddbox väljer man? Eller vilket företag hade ni kanske pratat med? Vill ni tänka vår framtida helhet välkomnas det. Tycker ni vi ska tänka laddbox som är här och nu, så är vi jättenöjda med det med!

Tacksam för alla som orkar läsa och svara.

God afton och tack på förhand!

Victor
Har du rörligt elpris?
I så fall från vem?
I så fall välj en laddbox som funkar med dem.

G gmogmo skrev:
Har du rörligt elpris?
I så fall från vem?
I så fall välj en laddbox som funkar med dem.
Det var kanske en bra sak att ange :)

Vi har Eon idag. 25 A.

'Rörligt pris tillsvidare Fossilfri el' heter avtalet.

Victor Gard Victor Gard skrev:
Det var kanske en bra sak att ange :)

Vi har Eon idag. 25 A.

'Rörligt pris tillsvidare Fossilfri el' heter avtalet.
Om du inte tänker byta, så är Zaptec Go (2) köpt och installerad via Eon enklast.

Om du är öppen för att byta är Zaptec forfarande ett bra och vanligt val.

Phasebox kan annars vara intressant då de har bättre fasstyrning, men är en ny liten spelare som försöker uppfinna för mycket själva.

Om du tycker att det är dyr djungel och har ett 3-fas uttag nära, så kan du istället köpa en mobil 3-fasladdare för ca 2000 kr på amazon, och bara sätta ett schema för laddning i bilens mjukvara.

• Gilla
Victor Gard
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Om du inte tänker byta, så är Zaptec Go (2) köpt och installerad via Eon enklast.

Om du är öppen för att byta är Zaptec forfarande ett bra och vanligt val.

Phasebox kan annars vara intressant då de har bättre fasstyrning, men är en ny liten spelare som försöker uppfinna för mycket själva.

Om du tycker att det är dyr djungel och har ett 3-fas uttag nära, så kan du istället köpa en mobil 3-fasladdare för ca 2000 kr på amazon, och bara sätta ett schema för laddning i bilens mjukvara.
Tack för bra svar! Vi har förberett rör i väggen i garaget för att ha laddbox, så det blir inte det sistnämnda med 3-fas i nuläget. Men vi har ett markmätarskåp så vem vet vad vi hittar på i framtiden.

Köp en Zaptec Go och känn dig inte tvungen att handla via E.ON. Ta det från den som gör det billigast utan att för den delen vara oseriös.

Om du behöver byta den om 5-10 år för att det hänt saker (V2G eller annat) så är det ändå inte säkert att du har rätt grejer om du försöker förbereda för det redan nu så överkomplicera inte det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Jag skulle nog säga, köp en billig laddbox som har nån slags styrning för när ladda, jag har sett för 3.500 inkl installation - det är så billigt att du kan byta ut den, den dag du vet exakt vad övrigt du vill ha. Alternativt behöver du en till laddbox för du har 2st bilar.

Jag tror personligen inte det kommer vara lönsamt med solceller, batterier mm - om bilen är ägd så har jag svårt att se att det är värt det ökade slitaget på batteriet för att vinna lite på att använda det som buffert. Det är både politiskt och tekniskt för osäkert just nu, så jag skulle vänta och då inte ens försöka att köpa en dyr box som kanske ändå inte funkar i slutänden.

G gmogmo skrev:
Jag tycker detta är ett mycket bra förslag.

Nu har jag inte läst recensioner mm. bara ett exempel, i fall du inte känner till mobila elbils-laddare.

Har du till exempel sommarstuga kan man har en sådan.

Börjar med en sådan även hemma, då köper du dig tid för ett beslut.

https://www.amazon.se/bokman-Wallbo...=1776281292&sprefix=ev+charger,aps,186&sr=8-8

H he-peter skrev:
Jag tycker detta är ett mycket bra förslag.
Håller med, men en nackdel jag ser är att det inte går att sätta ett schema i de flesta av dessa. Tänker på effektavgiften, vad det nu blir av den. Men den kommer säkert i någon form.
Sen har många bilar möjlighet att sätta schema.

Bygg din egen laddbox, det har jag gjort. Inte så svårt faktiskt.

L Lundstroem1 skrev:
Håller med, men en nackdel jag ser är att det inte går att sätta ett schema i de flesta av dessa. Tänker på effektavgiften, vad det nu blir av den. Men den kommer säkert i någon form.
Sen har många bilar möjlighet att sätta schema.
Sen har ju t ex tibber stöd för smart laddning för vissa bilar utan smart laddbox

G gmogmo skrev:
Sen har ju t ex tibber stöd för smart laddning för vissa bilar utan smart laddbox
Via bilarnas webb interface

J
På Aliexpress finns flera 3-fast portabla laddboxar som skickas från EU, har dokument för certifiering i EU och kostar från 1200kr och klarar 3x16A. Jag har skaffat en sådan som komplement till min vanliga laddbox. Det går att sätta fördröjd start i min, men inget mer. Min Renault Zoe har ett rätt kasst inferface för att styra laddning där. Beroende på elavtal och hur man använder bilen så kanske det ändå kan funka - om man redan har 3-fas uttag där man tänkt ladda....

Har man inget 3-fas uttag är nog det billigaste ta en sån laddare för 3500 inkl installation, det kostar ungefär som bara ett 3-fas uttag.

Jag tror som sagt att om man inte redan vet exakt vad man ska ha för nåt för tex batterier, solceller så kommer det vara extremt svårt att välja en laddbox som är 100% rätt. Troligen dyrt också.

pacman42 pacman42 skrev:
Via bilarnas webb interface
Ja, absolut, det var där jag började

Attitudeswe
Byt till Eon kvartspris om du kör bilen 1000+mil/år. Det sparar man bra med pengar på.

Välj en box med bra API ich möjlighet till effektvakt för att ducka framtida effektavgifter.

Ingen box på marknaden klarar VW V2G (undantaget någon DC box för 40.000+kr)

Easee är jag mycket nöjd med. Laddat 20.000kWh på 4år.

SE3:
Screenshot_20260417-205314.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.