Det fanns inga laddboxar då att köpa!

M Mattan01 skrev:
Det fanns inga laddboxar då att köpa!
Jo de fanns det men de var orimligt dyra på den tiden.

Det enda problemet jag har haft var en brunnen blå enfas CEE honkontakt till laddsladden installerad av behörig elektriker. Sladden togs ur en gång varje vinter vid sportlovet. Kontakten satt ute väderskyddad på trävägg, kåken kunde brunnit upp!

M Mattan01 skrev:
Det enda problemet jag har haft var en brunnen blå enfas CEE honkontakt till laddsladden installerad av behörig elektriker. Sladden togs ur en gång varje vinter vid sportlovet. Kontakten satt ute väderskyddad på trävägg, kåken kunde brunnit upp!
Var det samma elektriker....😮

Nej, kontakten installerades tidigare då jag inte ville fortsätta med schucon. Bytte ut den själv och konstaterade att elektrikern inte dragit åt skruvarna riktigt, därav brandrisken.

P
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Måste båda bilarna laddas samtidigt?
Det skulle kanske gå att ha dom på timer, så att ena bilen laddas fram till midnatt, och den andra efter?
Vi sätter vår laddhybrid på laddning direkt när vi parkerar i garaget. Vi vill ha den så mycket laddad som möjlig så snart som möjligt. Den strategin vore ännu viktigare om bilen vore en riktig elbil. En laddhybrid har man ju lättare att hålla "laddad" med bensin utan lång "laddningstid".

Det är ju tråkigt att ha en bil i garaget som man inte kan använda.

A Alexn72 skrev:
Jo de fanns det men de var orimligt dyra på den tiden.
Ja minns den första laddboxen jag installerade. Det var 2014 och jag tror den gick på 25000 kr + installation. Det var en Keba som inte kunde lastbalanseras.

F
P pmd skrev:
Vi sätter vår laddhybrid på laddning direkt när vi parkerar i garaget. Vi vill ha den så mycket laddad som möjlig så snart som möjligt. Den strategin vore ännu viktigare om bilen vore en riktig elbil. En laddhybrid har man ju lättare att hålla "laddad" med bensin utan lång "laddningstid".

När vi hade elbil så laddade vi typ var tredje natt eller nått. Plugin hybriden vi har nu laddar vi typ varje dag då batteriet är så litet.

P pmd skrev:

Och det är helt OK att göra som om man vill och är beredd att betala effekttariffen för det, samt det högre elpriset. Alla får göra som de vill, men ibland kostar det också.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Och det är helt OK att göra som om man vill och är beredd att betala effekttariffen för det, samt det högre elpriset. Alla får göra som de vill, men ibland kostar det också.
Det känns dock lite surt att behöva betala för politikers kortsiktighet. När jag är tillräckligt cynisk brukar jag tycka att det bästa vore att inga elnät skulle omfattas av politiska regleringar. Det skulle förstås innebära att elnät bara skulle byggas, och drivas, där det är lönsamt, dvs i tätorter. Det skulle åtminstone glädja miljömupparna som ju är mycket för s.k. förtätningar.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Hur räknar man ut i förväg vad det kostar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.