En bil som tillåts dra 8a kommer aldrig dra mer än 8a.
Dessutom är det med marginal så mer rimligt är att den dra något under 8a.
Att dra 8a från en schuko är helt okej från alla håll så länge de är i gott skick.
Men snåla inte på detta uttag utan sätt upp ett nytt uttag och häng upp laddklumpen så den inte hänger i uttaget.
Låt inte laddarna sitta i samma uttag utan låt 2 oberoende uttag leverera ström även om du har samma fas/kabel.

Sen viktigast av allt.
Starta laddning. Känn på alla delar, om nån värme uppstår så är det inte okej.
När bilen sen är laddad till ca 80 procent så känner du igen. Ingen ska då vara mer än nästan märkbart varmare än handen.
Allt annat är förenat med problem i framtiden.
Sen säger självbevarelsedrift att man känner en gång i halvåret igen.
Sen måste du säkerställa att laddsladden inte kan ändra styrka av sig själv, tex vid strömavbrott eller likande.
Om så kan ske bör man avsäkra de uttaget med 8a istället för att inte nån överraskning ska kunna ske.

Laddsladden ska sitta " fastmonterad"
Plockas den upp och ner varje dag gäller inte de ovan.

En elmotor är en elak last.
En elbil är en jättesnäll last i jämförelse.

En sak till... Inget får bryta elbilsladdaren på matningssidan. All styrning av laddningen ska ske från laddaren i bilen.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
C CN123 skrev:
En typisk motor och kupévärmare drar 10A och bör vara igång i 3 timmar vid -20.

vad är det som händer under de sista 1,5 timmarna som gör att det går från att vara så pass riskfritt att man monterar motorvärmarstolpar i parkeringsgarage där eventuell brand skulle få otroliga konsekvenser till att bedömas som riskfyllt när det är samma last fast under lite längre tid?
Det är mer än 1,5 h timme som skiljer. I ena fallet är det -20 grader, i det ändra kanske +20 grader, en skillnad redan från start med 40 grader.

Hur stor skillnad det gör vad jag dock inte, men förmodligen mer än den extra tiden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Såhär skriver iaf elsäkerhetsverket

[länk]

Självklart har du rätt i att en ren elbil ofast behöver ladda längre pga större batteri: Men 10 A ger ca 2,3 kW, och en laddhybrid med ca 10-15 Kwh batteri är oftast "helt slut" och tar iaf 4-5 h att ladda med en del förluster.

En motorvärmare brukar man dock väl sällan köra 3h, snarare 30-60 minuter ?
Sen innebär det ju inte en katastrof om man bryter mot elsäkerhetsverkkets föreskrifter: Dom är ju allmänt skrivna.

Men skall man nu installera saker så borde väl en laddbox inte bli så mycket dyrare ? Det dyraste är ju elektrikern, och med Grönt avdrag får man ju 50% på kostnaden.
Ja precis som jag skriver då alltså angående laddningstiden för laddhybrid, förutsatt att laddaren är inställd på 10A.

Precis som jag skriver så bör motorvärmaren vara igång i 3 timmar vid -20c, det är ju mer ofta än sällan under vintern i delar av lander :)

Det jag ställer mig frågande till är hur det kan ske en sån drastisk förändring i hur man värderar risken när det är en laddhybrid som ska laddas jämfört med exempelvis motorvärmare.

Jag håller verkligen med om att det kan vara läge att installera laddbox direkt om det endå är frågan om en ny installation.

Vem vet att det inte är lika mycket problem med varmgång i uttag för gamla motorvärmare? Det ger dock inga rubriker i aftonbladet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Vad är det att tveka om. Ska man köra laddbart så ska man ha ordentliga grejor.
Det är grönteknikavdrag på detta för privatpersoner och inte så dyrt i dagsläget.

Även snålvarianten att dra fram en trefas och splittra upp den till två är så mycket bättre än att ladda två bilar på samma fas.

Tänk om, tänk rätt.

Jag lägger en stor del av min arbetstid på att hjälpa folk att ladda. Få personer har ångrat sig kan jag säga.

Så antingen laddbox(ar) eller fortsätt köra fossilt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C CN123 skrev:
Ja precis som jag skriver då alltså angående laddningstiden för laddhybrid, förutsatt att laddaren är inställd på 10A.

Precis som jag skriver så bör motorvärmaren vara igång i 3 timmar vid -20c, det är ju mer ofta än sällan under vintern i delar av lander :)

Det jag ställer mig frågande till är hur det kan ske en sån drastisk förändring i hur man värderar risken när det är en laddhybrid som ska laddas jämfört med exempelvis motorvärmare.

Jag håller verkligen med om att det kan vara läge att installera laddbox direkt om det endå är frågan om en ny installation.
Skillnaden ligger i att bilen inte drivs av bensin.
Hade bilen drivits av bensin så hade det varit helt okej att värma kupén i flera timmar innan avfärd.
Men när bilen drivs av el så är allt dåligt.
Alla säkerhetsaspektet måste helt plötsligt följas till varje punkt.
😉

Tyvärr inte långt från sanningen.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
J jishi skrev:
Kan upplysa med anekdot:

Min sambo har en prius laddhybrid och använde sin schuko-laddare i ett utomhusuttag i förra huset. När hon flyttade, och drog ut sladden som suttit i uttaget i mer än ett år, så var det rejält brunbränt i själva eluttaget kring stifthålen. Vilket bara kan förklaras av rejäl värmeutveckling under laddning (10A).

Samtidigt gör vi samma sak i nuvarande huset, men vis från denna erfarenhet så brukar jag regelbundet dra ut och kolla uttaget, och här ser jag inga sådana brännmärken.

Om man överväger detta, så säkerställ ett eluttag av god kvalité, är min slutsats. Vore kanske också vettigt att köra en EEC-schuko adapter för 16A och ett EEC-uttag på huset, om man inte vill investera i en laddbox. Gissningsvis är en schuko-handske mer värmetålig än ett vägguttag.
Intressant, undra om samma sak hade hänt om det suttit exempelvis en större 2kw varmvattenberedare i eluttaget, det borde ju dra ungefär lika mycket el under samma tid som en Prius laddas.

Det låter som en bra idé :)

Det tror jag också, speciellt om man riskerar besök av ”riktiga” elbilar

Fairlane Fairlane skrev:
Det är mer än 1,5 h timme som skiljer. I ena fallet är det -20 grader, i det ändra kanske +20 grader, en skillnad redan från start med 40 grader.

Hur stor skillnad det gör vad jag dock inte, men förmodligen mer än den extra tiden.
Ja det har du ju verkligen rätt i!
Byt ut motorvärmare mot en 100liter 2kw varmvattenberedare så har du samma scenario varje gång hela familjen duschar fast i badrummet.

A Alexn72 skrev:
Skillnaden ligger i att bilen inte drivs av bensin.
Hade bilen drivits av bensin så hade det varit helt okej att värma kupén i flera timmar innan avfärd.
Men när bilen drivs av el så är allt dåligt.
Alla säkerhetsaspektet måste helt plötsligt följas till varje punkt.
😉

Tyvärr inte långt från sanningen.
Ja man får verkligen det intrycket ibland, trots att statistiken över vilka bilar som faktiskt brinner pekar åt annat håll 😌

C CN123 skrev:
Ja det har du ju verkligen rätt i!
Byt ut motorvärmare mot en 100liter 2kw varmvattenberedare så har du samma scenario varje gång hela familjen duschar fast i badrummet.
Den kör en kortare tid. 100 liter och 20 grader (60 till 40 graders tempfall) ger ett energibehov på 2kWh. Med 2kW element så är den varm på en timme.

Edit: Den stora skillnaden är dock att denna kontakt sitter fast i uttaget mest hela tiden, medan den andra sätts i och dras ut ofta, vilket snabbt leder till slitage. När jag laddat laddhybriden med 8A på en pendelparkering mitt i vintern så har ibland Schukoproppen varit så varm att jag måste ha handskar på mig. Framåt vårkanten vågade jag inte ladda där längre.

• Gilla
CN123 och 1 till
  • Laddar…
Om du ändå skall sätta in ett nytt uttag så är ett förlag sätta in ett 3-fas uttag.
Sedan köper du en sån här eller liknande, finns en mängd olika och nedan är en av de dyrare.
Du kommer ladda betydligt fortare (och säkrare) och kan använda uttaget om du skall arbeta med någon maskin hemma.

https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-g2x-3-fas-till-typ-2-11kw

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
När jag laddat laddhybriden med 8A på en pendelparkering mitt i vintern så har ibland Schukoproppen varit så varm att jag måste ha handskar på mig. Framåt vårkanten vågade jag inte ladda där längre.
Ja det är vanligt med schuko. När de blir varma är det dags att byta. Hade ett på en parkeringsplats som smälte ihop nyligen av vanlig användning motorvärmare/kupevärmare.

Det mesta är sagt nu i denna tråd angående frågan. Ville bara tillägga att laddning via schuko bör bara vara en nödlösning. Men alla får göra sin egen riskbedömning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J joasag skrev:
dhybrid i hushållet som laddas med den inkluderade 230V-laddaren som följer med bilen.
Denna sitter på ett vanligt uttag utomhus som har
J joasag skrev:
Har för närvarande en laddhybrid i hushållet som laddas med den inkluderade 230V-laddaren som följer med bilen.
Denna sitter på ett vanligt uttag utomhus som har en separat dvärgbrytare på 10A.

Snart tillkommer en andra laddhybrid, och för att slippa skaffa laddbox för tillfället så tänkte jag ladda båda bilarna med de inkluderade laddarna.
Vad jag kan se så går båda bilarnas laddare att ställa in på ett 8A-läge (max-läge är 12 respektive 13A).
Om man ställer in båda laddarna till 8A och drar 2,5mm2 kabel och byter till 16A dvärgbrytare.

Är det säkert att driva båda från samma eluttag efter detta?

Kommer i framtiden skaffa en riktig elbilsladdare när vi skaffar en elbil i hushållet.
Både brytare och kablage låter lite klent.
Däremot borde det fungera rätt ok om kabellängden inte är allt för lång och du tar max 2x 6 A, det ger 1.3-1.4 kW.

Med två laddhybrider så laddar du ett helt tom batteri fullt på typ 12-15 h. Står bilen hemman kl 19-07 så är det ju fine. Kör du inte helt slut på batteriet så är det ju också löst.

Däremot har du rätt stora fördelar med lastbalanserad batteriladdare, då kan du ladda dynamiskt, dvs ladda den bil som är i mest behov av laddning men även få ut lite mer kräm.

Själv hade jag nog bara kört med AC-laddarna som hänger med bilen och nöjt mig med att dra lagom mycket ur uttaget.

Vi har 2 st elbilar. En Zoe och en Tesla och vi har en laddbox och laddar aldrig dom samtidigt.

pacman42 pacman42 skrev:
Kraftigt överdimensionerat. 2,5mm2 räcker gott om du inte tänkt ladda mer än 16A, vilket de flesta bilar maximerar laddningen hemma till. Vill du köra 25A så behövs 6mm2 (inte direkt kopplat till arean då strömmern till största delen går på ytan av ledaren). Min elcentral har dock inte mer än 6mm2 in, så man kan i praktiken inte ladda två bilar samtidigt i mitt hus med mer än ca 13A på samma fas (lite extra kan man köra).

Men notera att du inte bör ha några skarvar ut till laddaren. Börjar du skarva så får du räkna med att dra ned maximal ström en aning, det är skarvarna som är den stora risken. Det är också ett av huvudskälen att man inte vill ha Schuko. Ett annat är att Schuko ofta får dålig kontakt med tiden, särskilt utomhus.
Vid normal el hemma så går inte strömmen på ytan. Det är bara vid mycket höga frekvenser som det gäller! Så det är definitivt kopplat till arean.

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.