Hej,
Jag har solceller som överproducerar delar av året och det betalar inte särskilt väl att sälja överskottet. (Jag har batterier så att jag klarar nätterna om det är soligt på dagarna.) Mitt värmesystem är pellets, laddpanna med en med en ackumulatortank på 750 l som även har en elpatron.
Jag tänker att hellre än att sälja el för ören/kWh så kör jag hellre elpatron och slipper elda. Jag får det till att varmvatten från pellets kostar ca 1 kr/kWh i nuläget vilket gör att det blir en mycket bättre affär än att sälja el och köpa pellets.
Mitt första steg är att fixa en styrning på elpatronen så att jag kan styra den mellan 1 och 4 kW. (Jag har en elektriker som gör detta.) Därmed kan jag se till att batteriet är fulladdat på kvällen och att överskottsel trycks in i ackumulatortanken. Problemet är att elpatronen sitter ganska högt i ackumulatortanken vilket ger en begränsning på hur mycket värme jag kan trycka in i den.
Jag har en outnyttjad solslinga i tanken. Jag funderar på om det skulle gå att använda den för att även värma underdelen av tanken från toppen enlig bilden. Jag tror det är bättre att använda solslingan istället för att direkt pumpa in det varma toppvattnet i botten. När nederdelen blir för varm för att absorbera all värme via solslingan så är tanken så varm att det inte är ett stort problem att störa skiktningen med att släppa in varmvatten i botten. Vid pannanslutningarna finns det grenar med kranar så att jag kan koppla in mig utan att krångla med läckande vatten. Jag tror inte att det kommer att dras särskilt mycket vatten genom pannan istället för genom tanken, men om det blir ett problem så kan jag stänga av pannkretsen under sommaren när pannan ändå inte används. Jag har tittat på en varmvattencirkulationspump. Med ett flöde på 7,5 lpm så skulle det ge ett deltaT på ca 10 grader med 4 kW elpatronsefffekt.
Jag räknar med att kunna lagra ytterligare ca 25 kWh på detta sättet så det borde löna sig ganska fort.
Är detta en bra ide? Styrlogiken är sitt alldeles egna separata kapitel men nu antar jag att det kommer att lösa sig.
Jag har solceller som överproducerar delar av året och det betalar inte särskilt väl att sälja överskottet. (Jag har batterier så att jag klarar nätterna om det är soligt på dagarna.) Mitt värmesystem är pellets, laddpanna med en med en ackumulatortank på 750 l som även har en elpatron.
Jag tänker att hellre än att sälja el för ören/kWh så kör jag hellre elpatron och slipper elda. Jag får det till att varmvatten från pellets kostar ca 1 kr/kWh i nuläget vilket gör att det blir en mycket bättre affär än att sälja el och köpa pellets.
Mitt första steg är att fixa en styrning på elpatronen så att jag kan styra den mellan 1 och 4 kW. (Jag har en elektriker som gör detta.) Därmed kan jag se till att batteriet är fulladdat på kvällen och att överskottsel trycks in i ackumulatortanken. Problemet är att elpatronen sitter ganska högt i ackumulatortanken vilket ger en begränsning på hur mycket värme jag kan trycka in i den.
Jag har en outnyttjad solslinga i tanken. Jag funderar på om det skulle gå att använda den för att även värma underdelen av tanken från toppen enlig bilden. Jag tror det är bättre att använda solslingan istället för att direkt pumpa in det varma toppvattnet i botten. När nederdelen blir för varm för att absorbera all värme via solslingan så är tanken så varm att det inte är ett stort problem att störa skiktningen med att släppa in varmvatten i botten. Vid pannanslutningarna finns det grenar med kranar så att jag kan koppla in mig utan att krångla med läckande vatten. Jag tror inte att det kommer att dras särskilt mycket vatten genom pannan istället för genom tanken, men om det blir ett problem så kan jag stänga av pannkretsen under sommaren när pannan ändå inte används. Jag har tittat på en varmvattencirkulationspump. Med ett flöde på 7,5 lpm så skulle det ge ett deltaT på ca 10 grader med 4 kW elpatronsefffekt.
Jag räknar med att kunna lagra ytterligare ca 25 kWh på detta sättet så det borde löna sig ganska fort.
Är detta en bra ide? Styrlogiken är sitt alldeles egna separata kapitel men nu antar jag att det kommer att lösa sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det är definitivt roligt. Tror faktiskt att det kan löna sig också, tjänar en tjuga varje gång en bra solig dag följs av en mulen. Behövs inte så många per år för att betala av några tusenlappar över tid.joakim_j skrev:
Anta tex 100 sånna dagar om året. Hur mycket kan du då investera om kalkyl räntan är tex 3% och du kan spara en tjuga?S Sven_Norberg skrev:
Att räkna ränta enligt konstens alla regler har jag aldrig lärt mig men gör ett försök här som tillfredställer mig.F fribygg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjunde året är det helt avskrivet. Även med en högre ränta lönar det sig väl. Jag tror dock att både 100 dagar och 10 000 kr är högt räknat. Jag får studera statistiken för min solelproduktion.
Här skall det noteras att jag pratar om en ren marginalinvestering, solceller och ackumulatortank finns redan.
Det är kanske rimligare att anta att det finns minst 50 dagar om året då du kan spara en tjuga, avbetalnings tiden blir nog lång på din investering men det kan ju likafullt vara kul att prova..S Sven_Norberg skrev:Att räkna ränta enligt konstens alla regler har jag aldrig lärt mig men gör ett försök här som tillfredställer mig.
[bild]
Sjunde året är det helt avskrivet. Även med en högre ränta lönar det sig väl. Jag tror dock att både 100 dagar och 10 000 kr är högt räknat. Jag får studera statistiken för min solelproduktion.
Här skall det noteras att jag pratar om en ren marginalinvestering, solceller och ackumulatortank finns redan.
Jag tycker, det är en bra idé.S Sven_Norberg skrev:
Förutom det direkta besparingar, framtidssäkrar Du fin anläggning. Man vet ju aldrig, vad det kommer hitta på. Vilka avgifter som kommer på el man matar in (effektavgift på export m.m.).
Det finns färdiga styrningar. Nere på kontinenten är det rätt vanligt med elpatron som brassar in värme, när det finns överskott.
Jag skulle börja med elpatron och styrning först och se till, att det fungerar. Sen circulationslösningen i steg två.
Klarar Du Dig utan elektriker, kommer Du nog undan för mindre än 10.000 kr.
Om någon har de tekniska kunskaperna så skulle jag gärna få en kommentar om själva laddkretsen.H he-peter skrev:Jag tycker, det är en bra idé.
Förutom det direkta besparingar, framtidssäkrar Du fin anläggning. Man vet ju aldrig, vad det kommer hitta på. Vilka avgifter som kommer på el man matar in (effektavgift på export m.m.).
Det finns färdiga styrningar. Nere på kontinenten är det rätt vanligt med elpatron som brassar in värme, när det finns överskott.
Jag skulle börja med elpatron och styrning först och se till, att det fungerar. Sen circulationslösningen i steg två.
Klarar Du Dig utan elektriker, kommer Du nog undan för mindre än 10.000 kr.
@he-peter, tanken är att börja med styrningen. Bra eller dåligt så har jag Emaldo. Utmaningen är att det inte finns någon API så jag jobbar med datan på dess skärm. Sedan ska en Shelly PRO 3 styra elpatronen. Här använder jag en elektriker för att göra jobbet i elcentralen. För en cirkulationslösning så har ju pumparna ofta en stickkontakt så där kan jag använda en smartplugg.
Skall köra med Shelly, är det kanske en idé att sätta en Pro 3EM i mätarskåpet. Då blir ju styrningen enkelt.S Sven_Norberg skrev:Om någon har de tekniska kunskaperna så skulle jag gärna få en kommentar om själva laddkretsen.
@he-peter, tanken är att börja med styrningen. Bra eller dåligt så har jag Emaldo. Utmaningen är att det inte finns någon API så jag jobbar med datan på dess skärm. Sedan ska en Shelly PRO 3 styra elpatronen. Här använder jag en elektriker för att göra jobbet i elcentralen. För en cirkulationslösning så har ju pumparna ofta en stickkontakt så där kan jag använda en smartplugg.
Annars kan du googla på "smart solar diverter" (kanske i kombination med DIY) Dessa har effektstyrning för elpatron och kan öka och sänkar effekt baserad på hur stort överskottetet är. Populär är MyEnergy Eddi, men den tycker jag är dyr.
Klicka här för att svara