10 638 läst ·
85 svar
11k läst
85 svar
Ladda två stycken laddhybrider samtidigt?
Sida 1 av 6
Har för närvarande en laddhybrid i hushållet som laddas med den inkluderade 230V-laddaren som följer med bilen.
Denna sitter på ett vanligt uttag utomhus som har en separat dvärgbrytare på 10A.
Snart tillkommer en andra laddhybrid, och för att slippa skaffa laddbox för tillfället så tänkte jag ladda båda bilarna med de inkluderade laddarna.
Vad jag kan se så går båda bilarnas laddare att ställa in på ett 8A-läge (max-läge är 12 respektive 13A).
Om man ställer in båda laddarna till 8A och drar 2,5mm2 kabel och byter till 16A dvärgbrytare.
Är det säkert att driva båda från samma eluttag efter detta?
Kommer i framtiden skaffa en riktig elbilsladdare när vi skaffar en elbil i hushållet.
Denna sitter på ett vanligt uttag utomhus som har en separat dvärgbrytare på 10A.
Snart tillkommer en andra laddhybrid, och för att slippa skaffa laddbox för tillfället så tänkte jag ladda båda bilarna med de inkluderade laddarna.
Vad jag kan se så går båda bilarnas laddare att ställa in på ett 8A-läge (max-läge är 12 respektive 13A).
Om man ställer in båda laddarna till 8A och drar 2,5mm2 kabel och byter till 16A dvärgbrytare.
Kommer i framtiden skaffa en riktig elbilsladdare när vi skaffar en elbil i hushållet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 606 inlägg
Inutitivt skulle jag säga nej.J joasag skrev:Har för närvarande en laddhybrid i hushållet som laddas med den inkluderade 230V-laddaren som följer med bilen.
Redan att regelbundet ladda en bil från ett vanligt schuko-uttag är riskfyllt - det är inte gjort för höga strömmar kontinuerligt: Är det nytt och rätt instalelrat bör det ju itne vara rpobelm, och så länge man inte tjoffar in och ut kontakten så bör det inte bli slitet med risk för gnistor osv, men det finns käl att elsäkerhetsverkket inte rekommenderar regelbunden laddning från schuko.
Vad gäller 2 st a 8A så skulel jag gissa på att proppen kommer gå ofta när laddarna startar/stoppar osv: Du kan ju ha tur att dom gör det mjukt och inte i synk iofs, men för eller senare kommer säkeringen gå. Sen bör du definitivt inte göra det på ett dubbeuttag, utan isf två enkla med lite luft mellan för kylningens skull.
Som en anekdot kan jag berätta att vi hade ett par kommpisar uppe på vårt förra landställe för ett antal år sen, och där fick dom låna laddning till sin tesla från en byggströmscentral som var inkopplad på ett trefasuttag.
Vi började med att köra 8 A, lite under de 10 som säkringen var ställd på: Sen kollade jag uttaget efter 3-4 timmar, och det var jättevarmt ! Man kunde knappt ta på kontakten. Vi ställde ned till 6A - det funkade bra, och gav dom tillräcklig laddning över helgen för att komma en bit och slippa snabbladda direkt på vägen hem iaf.
Har alltid haft laddaren ställd på 8A och allt material är nytt, dvärgbrytare, kablar och eluttaget är helt nya. Har inte märkt av någon värme över huvud taget.klaskarlsson skrev:
Inutitivt skulle jag säga nej.
Redan att regelbundet ladda en bil från ett vanligt schuko-uttag är riskfyllt - det är inte gjort för höga strömmar kontinuerligt: Är det nytt och rätt instalelrat bör det ju itne vara rpobelm, och så länge man inte tjoffar in och ut kontakten så bör det inte bli slitet med risk för gnistor osv, men det finns käl att elsäkerhetsverkket inte rekommenderar regelbunden laddning från schuko.
Vad gäller 2 st a 8A så skulel jag gissa på att proppen kommer gå ofta när laddarna startar/stoppar osv: Du kan ju ha tur att dom gör det mjukt och inte i synk iofs, men för eller senare kommer säkeringen gå. Sen bör du definitivt inte göra det på ett dubbeuttag, utan isf två enkla med lite luft mellan för kylningens skull.
Som en anekdot kan jag berätta att vi hade ett par kommpisar uppe på vårt förra landställe för ett antal år sen, och där fick dom låna laddning till sin tesla från en byggströmscentral som var inkopplad på ett trefasuttag.
Vi började med att köra 8 A, lite under de 10 som säkringen var ställd på: Sen kollade jag uttaget efter 3-4 timmar, och det var jättevarmt ! Man kunde knappt ta på kontakten. Vi ställde ned till 6A - det funkade bra, och gav dom tillräcklig laddning över helgen för att komma en bit och slippa snabbladda direkt på vägen hem iaf.
Kontakten dras aldrig ur, utan sitter permanent i.
Blir nog att sätta ett uttag till och dra nya kablar till central och en till dvärgbrytare.
Kan tänka mig att det exemplet du beskriver är vanligare med rena elbilar, dom drag säkert kontinuerligt strömmen man ställer in dom på. Har svårt att tro att min laddhybrid gör det, med tanke på hur långsam laddningen är.
Varför inte dra ut trefas med 2,5mm2 och låta de två bilarna ladda från olika faser istället? Då är du förberedd för elbil också (då vill du ha trefas).
Jag har två laddbilar (elbil plus laddhybrid) samt an badtunna som kör under de billigaste timmarna varje dygn. Detta gör jag genom att badtunna och bägge bilarna ligger på varsin fas under tre timmar, sedan laddar elbilen fullt den fjärde (och eventuellt den femte) billigaste timmen på trefas. På detta sätt så minimerar jag kostnaden och tiden.
Om du verkligen vill fortsätta med Schuko så finns det sådana här...
https://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-400V-till-3-x-230V-utomhus,-Gelia/p/36-8387
Jag har två laddbilar (elbil plus laddhybrid) samt an badtunna som kör under de billigaste timmarna varje dygn. Detta gör jag genom att badtunna och bägge bilarna ligger på varsin fas under tre timmar, sedan laddar elbilen fullt den fjärde (och eventuellt den femte) billigaste timmen på trefas. På detta sätt så minimerar jag kostnaden och tiden.
https://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-400V-till-3-x-230V-utomhus,-Gelia/p/36-8387
Med reservation för att jag inte är elektriker och inte vet om det är någon viktig aspekt som jag missar så kan jag inte se varför det skulle vara att betrakta som "riskfyllt"klaskarlsson skrev:
Inutitivt skulle jag säga nej.
En typisk laddhybrid (Kia Niro, Passat, Mitsubishi Outlander mfl) laddar från tomt till fullt (ca10 kwh) på ca 4,5 timmar vid 10A, (och kan såklart ladda långsammare om man vill minska risken för varmgång).
En typisk motor och kupévärmare drar 10A och bör vara igång i 3 timmar vid -20.
vad är det som händer under de sista 1,5 timmarna som gör att det går från att vara så pass riskfritt att man monterar motorvärmarstolpar i parkeringsgarage där eventuell brand skulle få otroliga konsekvenser till att bedömas som riskfyllt när det är samma last fast under lite längre tid?
Fördelen med elbilsladdare kontra t.ex motorvärmare är ju att den inte tar emot laddning direkt när du tjoffar i kabeln samt att du kopplar ur kabeln ur bilen först och då inte heller har någon risk för gnistor, annat är det ju med alla motorvärmarkablar som ständigt hänger i uttag och tjoffas in och ut med full last regelbundet.
det är såklart en helt annan situation att ladda en stor elbil från t.ex 20% till 100% i ett schuko-uttag då det innebär 10a under mer är 30 timmar men det förstår säkert dom flesta.
Upplys mig gärna om vad jag missar så att jag slipper känna att investeringen i laddbox med dubbla uttag inte var helt onödig
om man fortfarande kan få bidrag för laddbox så känns det vara den rätta vägen framåt, sen kan man diskutera om man ska slå till på två laddboxar på en gång, kanske räcker det med en box och ett fräscht uttag (laddas alltid båda bilarna varje natt?). Om några år är det nog än vanligare att det står två bilar som går att ladda på många uppfarter...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 606 inlägg
Såhär skriver iaf elsäkerhetsverketC CN123 skrev:Med reservation för att jag inte är elektriker och inte vet om det är någon viktig aspekt som jag missar så kan jag inte se varför det skulle vara att betrakta som "riskfyllt"
En typisk laddhybrid (Kia Niro, Passat, Mitsubishi Outlander mfl) laddar från tomt till fullt (ca10 kwh) på ca 4,5 timmar vid 10A, (och kan såklart ladda långsammare om man vill minska risken för varmgång).
vad är det som händer under de sista 1,5 timmarna som gör att det går från att vara så pass riskfritt att man monterar motorvärmarstolpar i parkeringsgarage där eventuell brand skulle få otroliga konsekvenser till att bedömas som riskfyllt när det är samma last fast under lite längre tid?
Fördelen med elbilsladdare kontra t.ex motorvärmare är ju att den inte tar emot laddning direkt när du tjoffar i kabeln samt att du kopplar ur kabeln ur bilen först och då inte heller har någon risk för gnistor, annat är det ju med alla motorvärmarkablar som ständigt hänger i uttag och tjoffas in och ut med full last regelbundet.
det är såklart en helt annan situation att ladda en stor elbil från t.ex 20% till 100% i ett schuko-uttag då det innebär 10a under mer är 30 timmar men det förstår säkert dom flesta.
Upplys mig gärna om vad jag missar så att jag slipper känna att investeringen i laddbox med dubbla uttag inte var helt onödig![]()
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elbilen-ger-du-rad-om-elbilsladdning-2018.pdf
Självklart har du rätt i att en ren elbil ofast behöver ladda längre pga större batteri: Men 10 A ger ca 2,3 kW, och en laddhybrid med ca 10-15 Kwh batteri är oftast "helt slut" och tar iaf 4-5 h att ladda med en del förluster.
En motorvärmare brukar man dock väl sällan köra 3h, snarare 30-60 minuter ?
Sen innebär det ju inte en katastrof om man bryter mot elsäkerhetsverkkets föreskrifter: Dom är ju allmänt skrivna.
Men skall man nu installera saker så borde väl en laddbox inte bli så mycket dyrare ? Det dyraste är ju elektrikern, och med Grönt avdrag får man ju 50% på kostnaden.
Nej absolut inte. Den ena bilen tror jag till och med har som standard en timer som inte börjar ladda bilen direkt.ÅkeSun skrev:
Men det finns ju tillfällen då det skulle slumpa sig att dom laddar samtidigt, beroende på när man startar laddningen på bilarna.
Sant, kanske blir den enklaste lösningen. Har redan förberett med 2st 20mm flexslang till denna plats för framtida laddbox.pacman42 skrev:
Varför inte dra ut trefas med 2,5mm2 och låta de två bilarna ladda från olika faser istället? Då är du förberedd för elbil också (då vill du ha trefas).
[länk]
Räcker 2,5mm2 kabel för en laddbox med två uttag?
Bör man gå upp i dimension?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 606 inlägg
Om du måste dra fram massa osv, är det inte lika bra att installera en laddbox direkt- då får du ju 50% avdrag på både elektriker och material dessutom ?J joasag skrev:
Iofs kostar en dubbelbox lite mer så en singelbox blir ju billigare, men med snabbare laddning kanske du kan leva med att byta ibland (så gör vi med våra bilar - då är en en rel elbil iofs)
Kraftigt överdimensionerat. 2,5mm2 räcker gott om du inte tänkt ladda mer än 16A, vilket de flesta bilar maximerar laddningen hemma till. Vill du köra 25A så behövs 6mm2 (inte direkt kopplat till arean då strömmern till största delen går på ytan av ledaren). Min elcentral har dock inte mer än 6mm2 in, så man kan i praktiken inte ladda två bilar samtidigt i mitt hus med mer än ca 13A på samma fas (lite extra kan man köra).J joasag skrev:
Men notera att du inte bör ha några skarvar ut till laddaren. Börjar du skarva så får du räkna med att dra ned maximal ström en aning, det är skarvarna som är den stora risken. Det är också ett av huvudskälen att man inte vill ha Schuko. Ett annat är att Schuko ofta får dålig kontakt med tiden, särskilt utomhus.
Kan upplysa med anekdot:C CN123 skrev:Med reservation för att jag inte är elektriker och inte vet om det är någon viktig aspekt som jag missar så kan jag inte se varför det skulle vara att betrakta som "riskfyllt"
Upplys mig gärna om vad jag missar så att jag slipper känna att investeringen i laddbox med dubbla uttag inte var helt onödig![]()
Min sambo har en prius laddhybrid och använde sin schuko-laddare i ett utomhusuttag i förra huset. När hon flyttade, och drog ut sladden som suttit i uttaget i mer än ett år, så var det rejält brunbränt i själva eluttaget kring stifthålen. Vilket bara kan förklaras av rejäl värmeutveckling under laddning (10A).
Samtidigt gör vi samma sak i nuvarande huset, men vis från denna erfarenhet så brukar jag regelbundet dra ut och kolla uttaget, och här ser jag inga sådana brännmärken.
Om man överväger detta, så säkerställ ett eluttag av god kvalité, är min slutsats. Vore kanske också vettigt att köra en EEC-schuko adapter för 16A och ett EEC-uttag på huset, om man inte vill investera i en laddbox. Gissningsvis är en schuko-handske mer värmetålig än ett vägguttag.
Sätter jag min kupévärmare på max så blir uttaget väldigt varmt efter en timme, så det undviker jag.C CN123 skrev:Med reservation för att jag inte är elektriker och inte vet om det är någon viktig aspekt som jag missar så kan jag inte se varför det skulle vara att betrakta som "riskfyllt"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 981 inlägg
Jag tolkar det som en fråga varför man inte rekommenderar schuko.C CN123 skrev:
Det förekommer rapporter om brända uttag. Det gäller inte bara elbilar utan även t.ex ugnar. Vi har en del trådar i ämnet. Länkar till en som är intressant: https://www.byggahus.se/forum/threa...elhybrid-pa-landet.368419/page-4#post-3617268
Om det är tillräckligt många fall för att säga att det är ett problem kan jag inte svara på.
Men likväl ser jag det enkla mantrat "schuko - elbil - no no" som självklart. Det är enkelt att komma ihåg.
Sedan kan man ställa frågan vad jag behöver göra för att ändå ladda via schuko? Då får man svaret att det ska vara ett fräscht väderskyddat uttag av god kvalitet och att det bör vara en egen gruppledning från elcentralen utan avgreningar.
TS verkar ha dessa förutsättningar och kan nog lugnt ladda 8 A med schuko.