Höj huvudsäkringarna till 25A.
Kolla över fasbelastningarna.

Har liknande värmepump och det lastbalanserar oftare än jag trodde det skulle göra.
Matlagning och kyla leder i princip alltid till nedstängning av billaddningen.

Kollade över min fasbelastning och flyttade diskmaskinen. Fanns inte mycket att göra i övrigt enl. min och elektrikerns bedömning.

L1 har högst belastning i vårat hus.

När du skriver att du drar ner till 6A, är det mesta tillåtna ström?

J joasag skrev:
Nej, kör inget annat på natten, förutom saker som alltid är på, kyl, frys etc.

Ja den tar lite tid innan den tillåter laddning igen, men det är väl meningen?
Tibber puls kan bara balansera om laddboxen (tex den du har ) laddar en bil med alla tre faser. De flesta moderna elbilar gör det, ej äldre. Din laddbox laddar på Fas 1 om din bil bara kan ta emot enfas laddning.
Kolla tibber appen om vilken fas som lastas.

Var precis i kontakt med Ellevio, som säger att det är ingen extra kostnad att ändra huvudsäkring från 20A till 25A. Det stora problemet är att en behörig elektriker måste logga in på deras installatörsportal för att anmäla ändringen.
Känns som väl spenderade pengar för något så otroligt lätt...
Så skippar nog det och försöker balansera ut faserna bättre.

J joasag skrev:
Var precis i kontakt med Ellevio, som säger att det är ingen extra kostnad att ändra huvudsäkring från 20A till 25A. Det stora problemet är att en behörig elektriker måste logga in på deras installatörsportal för att anmäla ändringen.
Känns som väl spenderade pengar för något så otroligt lätt...
Så skippar nog det och försöker balansera ut faserna bättre.
Efter att vi hade flyttat till hus, fått kontroll på fasbelastningen och optimerat lite kunde vi säkra ner från 25 till 16 A. Med 2025 års priser innebär det en besparing på den fasta nätavgiften på 3012 kr men sedan blev även effektavgiften lägre och resterande elkostnader.

B Bujin skrev:
Efter att vi hade flyttat till hus, fått kontroll på fasbelastningen och optimerat lite kunde vi säkra ner från 25 till 16 A. Med 2025 års priser innebär det en besparing på den fasta nätavgiften på 3012 kr men sedan blev även effektavgiften lägre och resterande elkostnader.
Men kostar din nätavgift mer för större säkring? Verkar ju inte vara fallet hos Ellevio enligt deras kundtjänst.

Hur styrs värmepumpen via smartgrid? Stoppas även kompressorn?
Frågan är om det är lönt. IVT402 har en väldigt liten kompressor och behöver använda eltillskott vid kallare väderlek.
Om den då behöver gå in med hög effekt nattetid så får du ju så klart en förbrukningstopp, samtidigt som bilen ska laddas.
Nu när de inför effekttariffer där de loggar toppeffekterna, så blir det ju ännu mer tveksamt att både ladda bil och hårdköra värmepump på natten.

J joasag skrev:
Men kostar din nätavgift mer för större säkring? Verkar ju inte vara fallet hos Ellevio enligt deras kundtjänst.
Ja, vår nätägare har olika pris för varje säkringsstorlek. Jag spanade in Ellevios prismodell. Den var intressant. Om jag var du skulle jag nog säkra upp och försöka maximera effektuttaget nattetid. Mellan 22 och 06 räknas bara halva effekttoppen. https://www.ellevio.se/abonnemang/elnatspriser/hus/#h-priser

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.