Hela poängen med säkringar är ju att de skyddar kabel och utrustning, samt att de är billiga och ska gå sönder före något annat gör det. Börjar du skjuta många säkringar så fungerar ju inte mitt råd. Men att våga testa med risk att bränna en säkring för någon 20-lapp eller två är ju kanske inte direkt att leva farligt. 😉
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Sitter elmätaren "ute", då är omgivningstemperaturen runt huvudsäkringarna lägre än rumstemperaturen, då klarar de ytterligare lite högre ström eftersom de kyls bättre.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sitter elmätaren "ute", då är omgivningstemperaturen runt huvudsäkringarna lägre än rumstemperaturen, då klarar de ytterligare lite högre ström eftersom de kyls bättre.
Ja, det skrev jag inte tydligt, men i mitt fall är det ju så det ser ut. Tempen vid belastning är alltså minusgrader då runt säkringarna.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Ja, det skrev jag inte tydligt, men i mitt fall är det ju så det ser ut. Tempen vid belastning är alltså minusgrader då runt säkringarna.
Samma här, sitter utomhus hos mig med!
 
O
GK100 GK100 skrev:
Välkänt för alla som öht jobbat med eller inom eldistribution.
Och anledningen är...?
 
J joasag skrev:
Okej, men trodde att alla säkringar var gjorda så dom ska kunna hantera det kortare stunder. Men att ligga över gränsen längre inte är bra.

Men du har ju rätt med temperaturen, enda gången detta sker är när det är rejält kallt och uppvärmningen drar mycket.
Du kan dra 25A i ca 2h utan att en 20A trög porslinssäkring löser ut, i genomsnitt. Är det kallt är det större sannolikhet att den håller 2h+ men tillverkningsvariationer kan göra att den löser snabbare, eller långsammare.
 
O Oldfart skrev:
Och anledningen är...?
Den är inte teknisk utan mänsklig med okunskap, oförmåga, lättja, så gör jag alltid osv både bland utförare i slutledet allmänt och även projektörer vid lite mer samordnade jobb. Det ligger väl till att börja om med L1 när det lämnas reserver, läggs nya kapslingar mm.I tex flerbostadshus läggs allt enligt samma mall i lägenheterna och även där blir inte sällan uppräkningen via lite tyngre belastningar först. Du förstår principen som i praktiken.ger resultatet.

Blir ju bättre med enfas till lägenheterna men då kommer ju andra saker in och stör men kanske det typiska upplägget i GB med en fas per större huskropp upp till rejält stora effekter är en väg förbi detta egentligen ganska lilla och marginella problem. Men det finns och är som sagt tydligt och välkänt.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Nu kan jag ej ivt men andra märken ligger elpatronen inte garanterat samma ampare på fas 1,2,3 utan totalt 6kw kan bli 13,6,6 ampare på respektive fas detta är för dom oftast ska kunna stegra 1,5 kw 3 kw 4,5 kw 6 kw osv
 
@
Brukar vara så att om någon fas blir överbelastad - då stänger laddboxen av. Antar att du måste höja huvudsäkring eller flytta någon förbrukare från fasen som gör att laddboxen stänger av....
 
A
Du skulle behöva gå igenom dina större förbrukare i gruppförteckningen och ta reda på vilka faser de är anslutna på.

Man ser att L1 är överbelastad på bilden men ingen information om de andra faserna samtidigt som man behöver veta. Så det kanske inte behövs uppsäkring om det går att fördela om.

En elfirma kan hjälpa med detta.
 
Eftersom värmepumpen är inställd på smartgrid, så har du ett uppdämt behov av att tillföra energi när den går igång. Den kan då inte leverera med enbart kompressor, så då drar elpatronen igång. Till en högre kostnad. Förmodligen blir det bättre om du stänger av smartgrid. Då kanske du inte behöver använda dyr elpatron så mycket. Som dessutom, som antytts redan, kanske inte är jämnt fördelad över tre faser, utan mer mot L1.
Om du samtidigt har något elvärmegolv, handdukstork, eller någon fläkt med hög startström, så kommer det snabbt bli över 21A på L1.
 
J joasag skrev:
Här kommer statistik från värmepumpen:
[bild]

Tibber Pulse:
[bild][bild]
Höj huvudsäkringen till 25A så är väl problemet ur världen.
 
J joasag skrev:
Har en frånluftsvärmepump som heter IVT Vent 402 med 9kw elpatron.
Laddboxen är en Charge Amps Aura tillsammans med en Tibber Pulse för lastbalansering.
Huset har 20A huvudsäkring.

Har haft problem två nätter denna veckan när det varit kallare ute, att lastbalanseringen stänger av laddningen gång på gång. Till och med när jag sänkte laddboxen till 6A, vilket är det lägsta bilen klarar att ladda på om jag förstått det rätt.

IVT Vent 402 använder SmartGrid, som kör värmepumpen när det är lägre pris, vilket oftast är natten, samtidigt som bilen ska laddas.

Om jag kikar i Tibber-appen så ser jag att det alltid är L1 som löser ut lastbalanseringen. Men både frånluftsvärmepump och laddbox använder ju alla 3 faser. Kan det vara så att dom drar mer på en specifik fas, i detta fallet L1?

I Charge Amps installationsapp så är det inställt RST (L1,L2,L3) och det är denna ordning det är installerat i normcentralen.

Vad kan jag göra för att förbättra detta? Det finns knappt några andra brukare igång på natten som kan påverka detta.
Gör ett test. Gå in i Tibber Pulse och välj Faser. Där ser du nästan i realtid hur faserna belastas. Se till att de flesta ellaster är avstängda. Prova sedan att starta elbilsladdningen. Notera hur faserna belastas. Prova sedan att slå på värmepumpen och höj framledningstemperaturen/börvärdet för att elpatronen ska gå på 9 kW. Jag gissar att elpatronen fördelas på alla tre faser men att kompressorn ligger på en fas, L1 i ditt fall.

Problemet med frånluftsvärmepumpar är att man inte kan plocka speciellt mycket värme ur frånluften. Enligt databladet för IVT Vent 402 får man ut 1,6 kW värmeeffekt vid 200 m³/h (20/35). När det är kallt ute blir då det mesta elvärme med en värmefaktor på 1. Prova att stänga av frånluftsvärmepumpens eltillskott och istället komplettera med en luft/luftvärmepump och då en med naturligt köldmedium. Exempelvis SUMO https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/luft-luft/sumo-r290 Välj den minsta modellen så är du hemma även om den är 1-fasansluten. Se till att den ansluts på den minst belastade fasen.
 
B Bujin skrev:
Gör ett test. Gå in i Tibber Pulse och välj Faser. Där ser du nästan i realtid hur faserna belastas. Se till att de flesta ellaster är avstängda. Prova sedan att starta elbilsladdningen. Notera hur faserna belastas. Prova sedan att slå på värmepumpen och höj framledningstemperaturen/börvärdet för att elpatronen ska gå på 9 kW. Jag gissar att elpatronen fördelas på alla tre faser men att kompressorn ligger på en fas, L1 i ditt fall.

Problemet med frånluftsvärmepumpar är att man inte kan plocka speciellt mycket värme ur frånluften. Enligt databladet för IVT Vent 402 får man ut 1,6 kW värmeeffekt vid 200 m³/h (20/35). När det är kallt ute blir då det mesta elvärme med en värmefaktor på 1. Prova att stänga av frånluftsvärmepumpens eltillskott och istället komplettera med en luft/luftvärmepump och då en med naturligt köldmedium. Exempelvis SUMO [länk] Välj den minsta modellen så är du hemma även om den är 1-fa
B Bujin skrev:
Gör ett test. Gå in i Tibber Pulse och välj Faser. Där ser du nästan i realtid hur faserna belastas. Se till att de flesta ellaster är avstängda. Prova sedan att starta elbilsladdningen. Notera hur faserna belastas. Prova sedan att slå på värmepumpen och höj framledningstemperaturen/börvärdet för att elpatronen ska gå på 9 kW. Jag gissar att elpatronen fördelas på alla tre faser men att kompressorn ligger på en fas, L1 i ditt fall.

Problemet med frånluftsvärmepumpar är att man inte kan plocka speciellt mycket värme ur frånluften. Enligt databladet för IVT Vent 402 får man ut 1,6 kW värmeeffekt vid 200 m³/h (20/35). När det är kallt ute blir då det mesta elvärme med en värmefaktor på 1. Prova att stänga av frånluftsvärmepumpens eltillskott och istället komplettera med en luft/luftvärmepump och då en med naturligt köldmedium. Exempelvis SUMO [länk] Välj den minsta modellen så är du hemma även om
J joasag skrev:
Här kommer statistik från värmepumpen:
[bild]

Tibber Pulse:
[bild][bild]
Det måste ju vara rejält snedbelastning. Om värmepumpen tar 6 kW, jämnt fördelat över faserna, och den totala förbrukningen är max 8 kW så får jag det knappt att gå ihop med att ens första fasen drar 20A. Du skrev att du "ställde ner från 8A till 6A.". Är det i Tibber, laddboxen eller i bilen? 20A på en fas ger ju 4,4 kW på den fasen, något annat måste ju dra rejält med ström!

Vi har en Garo Entity Pro I fjällstugan, om strömmen på den mest belastade fasen blir för låg (under 6A) för att kunna köra 3-fas, så kan boxen stänga av 3-fasladdningen och gå över till 1-fasladdning.
Den kopplar om internt så att bilen laddas via den "lediga" fasen. Resultatet: Bilen fortsätter ladda (på 1-fas) istället för att stanna helt eller dra säkringen.
 
Inte läst hela tråden men från dina varningar på 20.5A så undrar jag om du inte kan låta systemet dra 22A istället för 20. Jag har själv gjort så för att kunna ladda planerbart. Om bilen får mindre än 6A så slutar den ladda, så jag låter det få bli lite överlast istället vilket inte brukar vara särskilt länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.