1 494 läst ·
34 svar
1k läst
34 svar
Läcker min raadiatorkrets?
Nu har vi installerat ventil mellan radiatorkretsen på ovan respektive källarvåningen, håller trycket för ovanvåningen. Som misstänkt är det läcka någonstans på källarplan. Försökte felsöka med värmekamera men inget uppenbart, kan vara flera ställen också. Tittade på det där med att felsöka med ultraljud men börjar landa i att det inte verkar värt att punktlaga?
Om man ska dra om hela radiatorslingan i källaren är det något man bör tänka på? Ämnar isf utanpåliggande rör pallar ej bila. Koppar vs elförzinkad stål? Plast? Fått många bra kommentarer i denna tråd så fortsätter fiska.
Om man ska dra om hela radiatorslingan i källaren är det något man bör tänka på? Ämnar isf utanpåliggande rör pallar ej bila. Koppar vs elförzinkad stål? Plast? Fått många bra kommentarer i denna tråd så fortsätter fiska.
Hur man än letar efter dolda läckor vet man aldrig säkert att det inte finns fler. Eller att det uppstår fler inom kort. Det innebär att det är en första avvägning om det är meningsfullt att leta läckor och reparera mot att direkt bygga ett nytt system. Ekonomi, arbetsinsats och psykiskt välbefinnande att veta att det kan börja läcka när som helst jämfört med att veta att allt är nytt.Vrana skrev:
Nu har vi installerat ventil mellan radiatorkretsen på ovan respektive källarvåningen, håller trycket för ovanvåningen. Som misstänkt är det läcka någonstans på källarplan. Försökte felsöka med värmekamera men inget uppenbart, kan vara flera ställen också. Tittade på det där med att felsöka med ultraljud men börjar landa i att det inte verkar värt att punktlaga?
Det låter som att du funderar på att göra det själv. Det är inget speciellt svårt. Inte ens att lära sig att hårdlöda kopparrör, vilket nog är det bästa och dessutom många gånger den billigaste lösningen. Vill/kan man inte hårdlöda överallt inomhus går det utmärkta att använda klämringskopplingar på strategiska punkter.Vrana skrev:
Koppar/stål/plast? Tja det funkar vilket som men betänk att dragningen till stora delar kommer vara synlig och att man bör tänka på hur det kommer att se ut.
Vi är inne på samma! Värmekameran antydde ev flera småläck och vad det än var som gjorde att det började läcka kommer ju inte försvinna gissar vi.O skrev:
Hur man än letar efter dolda läckor vet man aldrig säkert att det inte finns fler. Eller att det uppstår fler inom kort. Det innebär att det är en första avvägning om det är meningsfullt att leta läckor och reparera mot att direkt bygga ett nytt system. Ekonomi, arbetsinsats och psykiskt välbefinnande att veta att det kan börja läcka när som helst jämfört med att veta att allt är nytt.
Det låter som att du funderar på att göra det själv. Det är inget speciellt svårt. Inte ens att lära sig att hårdlöda kopparrör, vilket nog är det bästa och dessutom många gånger den billigaste lösningen. Vill/kan man inte hårdlöda överallt inomhus går det utmärkta att använda klämringskopplingar på strategiska punkter.
Koppar/stål/plast? Tja det funkar vilket som men betänk att dragningen till stora delar kommer vara synlig och att man bör tänka på hur det kommer att se ut.
Jag uppskattar ditt förtroende men mina tidigare inlägg tror jag redan bekräftat att jag är hopplöst, pinsamt okunnig i detta. Kommer inte göra det själv, men tänker att man ändå behöver förstå lite vad som komma skall? Är lite inne på koppar av skälen du nämner, allt kommer ju behöva vara synligt. Dock är det dyrare. Är det något annat man borde ha i åtanke? Källaren är utvändigt isolerad och omdränerad för ett år sedan samt ftx installerat, just nu finns där gillestuga, hobbyrum, tvättstuga, förråd och gym. Ska man lägga till element? Är det något som görs? Värmer med fjärrvärme mest, sekundärt insatskasetter.
Har du någon känsla för prisskillnaden koppar/pex? 128 kvm ca 10 radiatorer.D D_Anders skrev:
Koppar är ju tjusigt och passar kanske huset bättre men inte värt 50 000+
Klicka här för att svara