Hej! Håll i er nu för här kommer begreppsförvirring och vvs-analfabetism. Har en fjärrvärmeanläggning fr 2014, levereras av vattenfall. Noterade att tryckgivaren (rätt ord?) sjunkit till 0 bar upprepat. Ringde vattenfall som skickade dit en tekniker som sa att expansionskärlet mådde bra men att en säkerhetsventil läckte. Den är nu utbytt och tryckgivaren visar åter och upprepat 0 bar efter påfyllning. Betyder det att jag har någon läcka i min radiatorkrets? Inte sett något. Hur felsöker jag? Har noll förtroende för vattenfalls tekniker som var här sist.

För dig som fick ögonpest av att läsa ovan obildade beskrivning vet att jag skäms men är bra på annat.

En/flera bilder över fjärrvärmecentralen vore bra.

Finns det ventiler på framledningen och returledningen mellan fjv-centralen och resten av värmesystemet?

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Farstatjej90
Om trycket sjunker till noll upprepade gånger vid påfyllning så läcker någonting. Som jag uppfattat det är en av de vanligaste orsakerna expansionskärlet. Det hade jag helt uteslutit innan jag gick vidare.
Fick byta mitt när jag flyttade in. Gubben som sålde huset sa att han fått "fylla på ibland".. jo en gång om dagen ungefär visade det sig...

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med Farstatjej90 ovan!
Det är med 98% sannolikhet expansionskärlet.
En felsökningsmetod är att notera om det går väldigt snabbt att fylla på.
Med ett stumt kärl stiger trycket omedelbart.

M MagHam skrev:
Kan bara instämma med Farstatjej90 ovan!
Det är med 98% sannolikhet expansionskärlet.
En felsökningsmetod är att notera om det går väldigt snabbt att fylla på.
Med ett stumt kärl stiger trycket omedelbart.
Har inga tidigare erfarenheter men gissar på att det inte skulle räknas som ”snabbt” upplever att man får stå där. Teknikern som iofs inte gav ett strålande intryck trodde också först att det skulle vara expansionskärlet och hade med sig ett men det var bra konstaterade han.

Bilder ska ordnas! Ber om ursäkt.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
En/flera bilder över fjärrvärmecentralen vore bra.

Finns det ventiler på framledningen och returledningen mellan fjv-centralen och resten av värmesystemet?
Jag vill säga ja? Nu kommer jag säkert låta som en grobian men menar du där man kan stänga av inkommande- och det som går in i huset?

Vi testade att stänga ventilen mot radiatorkretsen och då håller trycket i expansionskärlet men sjunker när vi släpper upp igen.

• IMG_5273.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5272.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5271.jpeg
    Skapa konto
Vrana Vrana skrev:
Vi testade att stänga ventilen mot radiatorkretsen och då håller trycket i expansionskärlet men sjunker när vi släpper upp igen.
Det där tyder dels på att expansionskärletär helt men även tyvärr på att det är läckage på värmesystemet.

Det finns olika läcksökningsmedel/spårämnen men kan ha i vattnet som man sedan sniffar/söker efter med mätinstrument.

• Gilla
Tompha19 och 1 till
  • Laddar…
Någonstans på expansionskärlet har du nog en bilventil. Tryck in stiftet på den ett kort ögonblick och se om det kommer luft, vatten eller inget.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Någonstans på expansionskärlet har du nog en bilventil. Tryck in stiftet på den ett kort ögonblick och se om det kommer luft, vatten eller inget.
Bilventilen sitter på nedre kortsidan, syns på bilderna.

Sen håller trycket när ventilerna mellan fjv-centralen & radiatorsystem är stängda och trycket sjunker direkt när någon av ventilerna öppnas. (Inlägg 7)

Det tar några sekunder att kontrollera statusen för blåsan så det är nog värt det även om det är ett långskott. Ett slutet system utan fungerande expansionskärl men med lite luftfickor i kretsen kan bete sig märkligt.

C
Tänk också på att även med ett normalt fungerande expansionskärl handlar det om relativt små volymer som gör skillnaden mellan normalt arbetstryck och 0. Dvs. det räcker med att det droppar för att trycket skall sjunka märkbart över tid. En bit hushållspapper är ett bra sätt att se om det hänger en droppe någonstans, kan vara svårt att känna med fingret. Kolla i första hand alla ventiler.

Luftar du de högst belägna radiatorerna efter påfyllning?
Får du noll övertryck någonstans i systemet så lär det behövas. Och när man luftar sjunker trycket så man får fylla på mer, osv. Kan behöva upprepas några varv innan du fått ut all luft.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där tyder dels på att expansionskärletär helt men även tyvärr på att det är läckage på värmesystemet.

Det finns olika läcksökningsmedel/spårämnen men kan ha i vattnet som man sedan sniffar/söker efter med mätinstrument.
Jag var rädd för det. Är det något man gör själv eller är det en firma?

C cpalm skrev:
Tänk också på att även med ett normalt fungerande expansionskärl handlar det om relativt små volymer som gör skillnaden mellan normalt arbetstryck och 0. Dvs. det räcker med att det droppar för att trycket skall sjunka märkbart över tid. En bit hushållspapper är ett bra sätt att se om det hänger en droppe någonstans, kan vara svårt att känna med fingret. Kolla i första hand alla ventiler.

Får du noll övertryck någonstans i systemet så lär det behövas. Och när man luftar sjunker trycket så man får fylla på mer, osv. Kan behöva upprepas några varv innan du fått ut all luft.
Trycker sjunker direkt. På mindre än en timme. Ska testa lufta igen!

C cpalm skrev:

Behöver jag fylla på trycket igen innan jag luftar? Känns olustigt när jag i nuläget inte vet vart allt det vattnet tar vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.