Hej!

Har precis installerat en ny köksblandare. Det är en R12 Anslutningslang på blandaren som jag kopplat till vatett T-koppling. Har lagt in en plan adapter i T-kopplingen.

Det ser tillsynes inte ut som att det läcker, men lägger jag papper intill så blir det en liten fläck.

IMG_9285.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9286.jpeg
Skapa konto

Har provat att dra åt lite mera och tycker att det håller tätt längre men tillslut så finns det lite vatten som letar sig ut och syns på pappret igen.

Ett uppenbart fel jag gjorde var att jag köpte annan fabrikat på planadapter, plan adapter är från Carat.

Kan ju prova att byta ut den till en vatett, men bortsett från det. Hur åtgärdar man en sånhär liten läcka??

Du är på rätt spår.

"Liknande detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med System Vatette."

och annan viktig information som hur hårt kopplingarna ska dras framgår av:
MONTERINGSANVISNING VATETTE KLÄMRINGSKOPPLING för kopparrör, stålrör, PEX-rör och slätända.

• Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Du är på rätt spår.

"Liknande detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med System Vatette."

och annan viktig information som hur hårt kopplingarna ska dras framgår av:
MONTERINGSANVISNING VATETTE KLÄMRINGSKOPPLING för kopparrör, stålrör, PEX-rör och slätända.
Tack för svar! Skall kolla igenom monteringsanvisningen.

Har varit och köpt korrekt planadapter, ska montera den nu ikväll och hoppas på att det blir tätt! :)

Allt gott!

Blev väldigt otätt med plan adapter från vatett, antagligen för jag gör något fel.

Har jag tänkt rätt eller ska det vara andra grejer istället?

Min amatörmässiga uppfattning är att mässingsdelarna krockar och hindrar tätningen från att gå emot..

IMG_9291.jpeg
Skapa konto
IMG_9293.jpeg
Skapa konto

Krilleman
P Pontus Sundberg skrev:
Blev väldigt otätt med plan adapter från vatett, antagligen för jag gör något fel.

Har jag tänkt rätt eller ska det vara andra grejer istället?

Min amatörmässiga uppfattning är att mässingsdelarna krockar och hindrar tätningen från att gå emot..
Planadapter skall användas till anslutning med lekande mutter och packning.

Ditt problem misstänker jag är att du skurit sönder gummipackningen innan du monterade planadaptern tråkigt nog.

• Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Planadapter skall användas till anslutning med lekande mutter och packning.

Ditt problem misstänker jag är att du skurit sönder gummipackningen innan du monterade planadaptern tråkigt nog.
Ja precis!

Nja problem var att diameter på röret från anslutningsslangen var större än diametern på hålet på planadapter. Därför kom gummi packningen inte i kontakt med den plana ytan.

Jag bytte anslutningslang till en med slätända och körde på klämringskoppling istället. Blev väldigt bra.

Mvh

Krilleman
P Pontus Sundberg skrev:
Ja precis!

Nja problem var att diameter på röret från anslutningsslangen var större än diametern på hålet på planadapter. Därför kom gummi packningen inte i kontakt med den plana ytan.

Jag bytte anslutningslang till en med slätända och körde på klämringskoppling istället. Blev väldigt bra.

Mvh
Va?

Nu greppar jag inte riktigt vad du gjort...

Krilleman Krilleman skrev:
Va?

Nu greppar jag inte riktigt vad du gjort...
Jag bytte slangen i kranen till en slang med slätända istället för lekande mutter o plan packning.

1780173331393.png
Skapa konto

Denna funkar bra med vanlig klämringskoppling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.